سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق آمریکا:

در روند مذاکرات هسته‌ای ایران اخلال ایجاد نکنید!/ اعمال تحریم‌های جدید، خودزنی است!

بدنبال اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و پیروزی جمهوری‌خواهان، نیویورک تایمز اینگونه گمانه‌زنی کرد که این نتیجه در مذاکرات هسته‌ای ایران اخلال ایجاد کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "الیزابت روزنبرگ" مشاور اسبق امور تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا و "زاخاری گلدمن" مشاور اسبق امور سیاسی در وزارتخانه‌های خزانه‌داری و دفاع آمریکا نوشت: ایران و جامعه بین‌المللی در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای برای ایجاد تغییر در برنامه غنی‌سازی ایران هستند. حتی در این آخرین لحظات نیز نمایندگان کنگره آمریکا همچنان درباره مذاکرات اوباما با ایران ابراز نگرانی می‌کنند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود در این زمینه آورده است: بسیاری از اعضای کنگره و دیگر مقامات آمریکایی مواضع سختی در قبال مذاکرات اعمال می‌کنند و با این مواضع سخت خود مدعی‌اند که می‌توانند ایران را ظرف چند هفته آینده وادار به تسلیم کنند. این در شرایطی است که چنین موضعی اقدام علیه خود محسوب می‌شود. تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در چنین شرایطی می‌تواند موجب از بین رفتن باقی‌مانده روابط تجاری ایران با کشورهای آسیایی و اروپایی می‌شود و در عین حال موجب تحمیل ضررهای شدید به متحدان آمریکا در منطقه می‌شود. این مسئله می‌تواند موجب نابودی ائتلاف بین‌المللی شود که تاکنون در به انزوا کشاندن ایران موفق عمل کرده و نفوذ این ائتلاف را دچار ضعف کند.

اکنون تردید بسیار کمی وجود دارد که تحریم‌ها موجب کشاندن ایران به پای میز مذاکره شد. اما این مسئله حاصل همکاری چندین کشور با هم بود، نه فقط تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا. آمریکا نخستین بار در جریان تسخیر سفارت این کشور در تهران اقدام به مسدود کردن دارایی‌های این کشور کرد. از سال 1987 نیز این کشور محدودیت‌هایی علیه تجارت این کشور اعمال کرده است. این در شرایطی است که در نتیجه این تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی چندین دهه است که از تجارت با ایران محروم مانده‌اند.

در سال 2010 بود که اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، امارات و دیگر کشورها با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه شدند و راه تجارت با ایران را بستند. در واقع بسیاری از تحریم‌های قوی علیه ایران از جایی خارج از کشور آمریکا به وجود. اما با وجود این به نظر می‌رسد تحریم‌های جدیدی که کنگره در نظر دارد علیه ایران اعمال کند، موجب از بین رفتن شرایط برای ادامه روابط تجاری اروپا با ایران خواهد شد و این مسئله ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده را که برای حفظ فشار بر ایران مورد نیاز است، با خطر در هم شکستگی مواجه خواهد کرد. 

این مسئله قدرت نفوذ آمریکا را در این زمینه کاهش خواهد داد. در واقع ما به سیاست بهتری در این زمینه نیاز داریم. سیاستی که البته تحریم‌های بیشتر را به عنوان یک گزینه حفظ کند، اما فقط در صورتی که ایران دیپلماسی را در قبال برنامه هسته‌ای خود رد کند. این مسئله باعث تقویت ائتلاف بین‌المللی و افزایش نفوذ بر ایران خواهد شد. اکنون تنبیه متحدان کار بیهوده‌ای است و استفاده از آن برای تسلیم شدن ایران یک سیاست هوشمندانه محسوب نمی‌شود. ایجاد بحران‌های دیپلماتیک جدی بر سر راه کشورهای متحد آمریکا که از تحریم‌های جدید ضد ایرانی آسیب خواهند دید، در شرایطی که ما به شرکای استراتژیک خود در سال‌های آتی نیاز مبرم داریم، اقدامی غیرضروری محسوب می‌شود و منافع آمریکا را به طور جدی به خطر خواهد انداخت.

نیویورک‌تایمز در بخش پایانی گزارش خود آورده است: اگر ثابت شود که یک توافق رضایت‌بخش دست نیافتنی است، تحریم‌های بیشتر مورد نیاز خواهد بود. اما در این شرایط اعمال تحریم‌های بیشتر نابهنگام است و نتیجه عکس خواهد داد و ایجاد خطر برای منافع ملی خود آمریکا جزء نخستین پیامدهای اعمال تحریم‌های جدید خواهد بود.






انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.