سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاهو نیوز گزارش داد

نتیجه انتخابات آمریکا، سرانجام مذاکرات هسته‌ای ایران را زیر سوال برد

با توجه به نتیجه انتخابات میان دور‌ه‌ای آمریکا؛ شماری از برنامه‌های اوباما در دو سال آینده از جمله معامله هسته ای با ایران ، برنامه ریزی های اقتصادی و تلاش برای عزل "اریک هولدر " دادستان کل ایالات متحده زیر سوال رفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از یاهو نیوز؛  انتخابات  میان دوره ای در آمریکا و اعلام نتایج آن چندان برای اوباما ، رییس جمهوری این کشور و هم حزبی های وی خوش نیامد . در بهترین حالت وی ناچار است نهایت تلاش خود را انجام دهد تا بتواند بخشی از اعتماد از بین رفته در میان افکار عمومی آمریکا را برای خود بازگرداند . 

اوباما اکنون تلاش می کند تا آنچه طی دو سال آینده باقی مانده از ریاست جمهوری اش انجام می دهد تا حدودی بتواند اشتباهات و شکست های پیشین را جبران نماید . 

پیش بینی می شود رییس جمهور طبق برنامه همیشگی روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده و روز جمعه ( دو روز دیگر ) در مراسمی در کاخ سفید میزبان رهبران هر دو حزب سنا و کنگره باشد . 

در مجموعه مصاحبه هایی که طی یک هفته گذشته معاونان اوباما ، مشاوران غیردولتی ، مقامات هر دو حزب در کنگره انجام داده اند این مسئله بطور متفق القول مطرح شده که که باراک اوباما در دو سال باقیمانده از دوره ریاست جمهوری اش تقلا خواهد کرد تا بتواند بخش هایی از شکست های خود را جبران کرده و میراثی بهتر از دوران حکومت خود برجای بگذارد . 

محورهای اصلی اوباما برای برنامه ریزی های خود در دو سال آینده و بدست آوردن موفقیت در آنها به شرح زیر می باشد : 

معامله هسته ای ایران : از دیدگاه مشاوران عالی کاخ سفید برگزاری یک معامله هسته ای با ایران و دستیابی به توافقی جامع و کلی با تهران توسط آمریکا می تواند نقطه قوت بزرگی برای ریاست جمهوری باراک اوباما محسوب شود . دستیابی به این توافق در اواخر ماه جاری دارای اهمیتی حتی چند برابر مسئله " اوباماکر " در دومین دوره ریاست جمهوری وی باشد .

یاهو نیوز می‌نویسد: نتیجه انتخابات آمریکا، سرانجام مذاکرات هسته‌ای ایران را زیر سوال برد. اوباما به دنبال لغو تحریم‌های ایران بود اما جمهوری‌خواهان(بعنوان برندگان انتخابات) بدنبال تشدید تحریم‌ها هستند. نتیجه معامله از دیدگاه جمهوری خواهان باید به گوه ای باشد که هرگونه احتمال دست یابی به سلاح هسته ای توسط ایران از بین برود . در این مسیر هر دو طرف تاریخ 24 نوامبر را برای موعد نهایی توافق هسته ای تعیین کرده اند اگرچه در صورت پیشرفت مذاکرات این تاریخ می تواند تمدید شود . 

مقامات کاخ سفید اظهار می کنند که آنها نیازی به اجازه کنگره به منظور توافق کوتاه مدت با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور ندارند . آنها معتقدند که اقدامات اجرایی برای آغاز روند تدریجی کاهش تحریم ها بر ضد ایران در ازای مطابقت برنامه های هسته ای ایران با محدودیت های آمریکا می تواند موثر باشد . 

کنگره اعلام کرده است که باچنین اقداماتی از سوی کاخ سفید  مخالفت خواهد کرد اما مشخص نیست آیا واشنگتن به اندازه کافی حمایت کننده در کنگره برای پشتیبانی از طرح خود در معاملات هسته ای با ایران دارد یا خیر ؟ 

بخش های دیگری از برنامه اوباما برای بخش سیاست خارجی کاخ سفید شامل : عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان‌ که همانند عقب نشینی از عراق ، به شدت مورد انتقاد جمهوری خواهان است ، مقابله با تروریست های تکفیری _ بعثی در عراق و سوریه . 


توافق نامه های تجاری و اقتصادی : دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره معتقدند که تجارت آزاد می تواند شرایط مساعدی را برای روابط دو جانبه طی سال آینده با کشورهای مختلف فراهم کند . در همین راستا اوباما در حال پیگیری معامله ای منطقه ای است که بطور رسمی بنام " همکاری اقیانوس آرام  " شناخته شده است . 

با این حال اوباما از کنگره خواسته است که مجوز " توسعه سریع تجارت " را به وی دهند . نمایندگان نیز با برگزاری رای گیری داخلی این درخواست کاخ سفید را بار دیگر به گردش و بررسی درآورده اند . 

انتصاب مجدد دادستان کل آمریکا : در جبهه داخلی ، اوباما تلاش می کند تا "اریک هولدر " دادستان کل آمریکا را با توجه به پیروزی اکثریت جمهوری خواهان همچنان در این سمت حفظ نماید . 




انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
طاهر
۱۵:۱۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
سلام دوستان.
جمهوریخواه و دموکرات نداره، یه سری قوانین کلی هست که تمام نظام سیاسی امریکا باید اجرا کنه.حالا میخواد جمهوریخواه باشه یادموکرات ..مگه تا الان که دموکراتها بودن اتفاقی افتاده که با اومدن جمهوریخواه ها بخواد چیزی عوض بشه...همه دستشون تو یه کاسه است اونم کاسه صهيونيسم..
محمود
۱۳:۱۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
با سلام و خدا قوت
از قديم گفتن سگ زرد برادر شغاله.
همشون سرو ته يه كرباسن.
همشون سگ كاسه ليس صهيونيسم هستن.