سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زندگی بعد از حوادث تمام نمی‌شود

مثلا فردی که در محل کارش از ارتفاع سقوط کرده و دچار ضایعه نخاعی شده یا فردی که بر اثر تصادف، عضوی از بدنش را از دست داده است، این افراد پس از بروز تروما، دو راه‌حل بیشتر ندارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، باید از وقوع تروما جلوگیری کرد، قبول. باید با ایمن‌سازی خودروها، معابر و فضای کار و خانه، آمار تروما را کاهش داد، این هم قبول؛ اما این وسط اگر به هر دلیلی تروما رخ داد و پیشگیری‌های ما هم جواب نداد، در این صورت فرد مصدوم چه کاری باید انجام دهد و چطور می‌تواند زندگی‌اش را بخوبی مدیریت کند؟

جواب این سوال در وهله اول به این بستگی دارد که تروما در چه سطحی رخ داده است. اگر تروما، سطحی و خفیف باشد، طبیعی است که فرد می‌تواند پس از مدتی استراحت و پیگیری کارهای درمانی، دوباره به روند طبیعی زندگی‌اش برگردد و فعالیت‌های روزمره‌اش را از سر بگیرد.

اما در شرایطی که تروما به شکلی شدید و حاد، خودش را نشان بدهد، در این حالت، بازگشت فرد به زندگی طبیعی، سخت است، ولی غیرممکن نیست.

مثلا فردی که در محل کارش از ارتفاع سقوط کرده و دچار ضایعه نخاعی شده یا فردی که بر اثر تصادف، عضوی از بدنش را از دست داده است، این افراد پس از بروز تروما، دو راه‌حل بیشتر ندارند.

گروهی از این افراد پس از بروز ترومای حاد، ناامید و افسرده می‌شوند، زمین و زمان را مقصر می‌دانند و به طور کلی، مدیریت زندگی‌شان را از دست می‌دهند، اما در مقابل، افرادی هم پیدا می‌شوند که پس از بروز ترومای حاد، تسلیم شرایط جسمی‌شان نمی‌شوند و سعی می‌کنند که با همان وضع جسمی هم روند موفقیت در زندگی را ادامه بدهند.

البته شاید با خواندن پاراگراف بالا، متهم به شعارگویی شویم، ولی با نیم نگاهی به زندگی معلولان مختلف، می‌توانید براحتی تشخیص دهید که این حرف‌ها، شعار نیست و واقعا افراد در مواجهه با ترومای حاد، عکس‌العمل‌های مختلفی از خودشان نشان می‌دهند.

مثلا هم‌اکنون افراد معلول زیادی در کشور داریم که بر اثر ترومای شدید، مجبور شده‌اند روی صندلی چرخدار بنشینند، ولی در همین وضع، تصمیم گرفته‌اند تسلیم شرایط موجود نشوند و حتی برخی از آنها با پشتکار زیاد توانسته‌اند در مسابقات ورزشی مختلف، مدال‌های رنگارنگی درو کنند.

همچنین نباید فراموش کنیم همه قهرمانانی که در میادین بزرگی مثل بازی‌های پارالمپیک می‌درخشند، از بدو کودکی یا بر اثر بیماری، معلول نشده‌اند، بلکه در بین آنها بسیاری از قهرمانان وجود دارند که در گذشته، هیچ معلولیتی نداشته‌اند و بعدها به دلیل تروما، معلول شده‌اند.

وجود هزاران مثال از زندگی معلولان موفق و ناموفق، نشان می‌دهد که تروما اگرچه اتفاقی ناخوشایند است، اما انتخاب راه برخورد با آن هم کاملا در اختیار انسان است.

یعنی تروما می‌تواند باعث نابودی زندگی یک فرد معلول شود، اما در مقابل می‌شود همین تروما را مدیریت کرد و حتی از آن به عنوان نردبان پیشرفت استفاده کرد. انتخاب با شماست./جام جم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.