سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویکرد کلی برنامه‌ی شاهنامه خوانی

برنامه‌ی شاهنامه خوانی رادیو فرهنگ 4 سال است که کار خود را آغاز کرده و درباره‌ی ظرایف و ابیات لغات و اسطوره‌های شعر فارسی صحبت می‌کند.

"کاملیا کرد قراچلو"، کارشناس و مجری رادیو فرهنگ، در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه‌ی شاهنامه خوانی که 4 سال است کار خود را آغاز کرده و با یک توقف قطع شده بود، دوباره کار خود را آغاز کرده است. این برنامه در ابتدا به نام "در سایه سار سیمرغ" پخش می‌شد و بعد از آن به نام "اسطوره‌‌های ایرانی" چهارشنبه‌ها از شبکه‌ی رادیویی فرهنگ پخش می‌شود و در بعضی از فصول سال ساعت 5 و گاهی اوقات 7 بعد از ظهر روی آنتن می‌رود.

وی گفت: احسان علیخانی تهیه کننده‌ی این برنامه است و از همکاران دیگر می‌شود به آقای دکتر احسان محمدی دکترای تاریخ باستان از دانشگاه تهران اشاره کرد که کار شاهنامه خوانی را به عهده دارند و با صدای خوب و رسا و با ریتمی درست و بدون غلط برنامه را اجرا می‌کند و خود من هم با همکاری آقای مهدی فکری، کارشناس ارشد تاریخ باستان، کار تحلیل و گزارش ادبیات را بر عهده دارند و بعضی از ابیات و نکات و اسطوره‌هایی را که در شاهنامه ذکر شده، برای مردم توضیح می‌دهند.

قراچلو اضافه کرد: از 4 سال پیش خواندن شاهنامه در این برنامه شروع شده و در طی این مدت درباره داستان، نکات، ظرایف ابیات و لغات و اسطوره‌های آن صحبت کرده‌اند.

وی افزود: در راستای توسعه‌ی شاهنامه خوانی سعی می‌کنیم از کارشناسان دعوت شود که در موارد خاص برنامه‌های ویژه را اجرا کنیم. به طور مثال روز تولد فردوسی، روز پایان سرودن شاهنامه، روز تولد زرتشت و... از اساتید و کارشناسان دیگر هم استفاده کنیم.

خوشبختانه این برنامه که اختصاص به شاهنامه دارد، از رادیو پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ برای کسانی است که از دانش بالایی برخوردارند و این برنامه‌ی رادیویی سطحی بالاتر از علوم دارد.


انتهای پیام/ اس
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.