سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش

كودكان؛ موجودات فراموش‌شده در كشورهای ثروتمند/ فقر یک چهارم کودکان انگلیسی

به گزارش سازمان یونیسف ، از سال 2008 ، فقر کودکان در 41 کشور ثروتمند جهان ، افزایش چشمگیری داشته است .براساس گزارش یونیسف ، كاهش شاخص شبکه‌های امنیت اجتماعی ، بحران "فقر کودکان" را دامن زده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بر این اساس ، "کودکان" همچنان ، "آسیب پذیرترین قربانیان" رکود اقتصادی در ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند ، كشورهایی که در آن 2.6 میلیون کودک از سال 2008 به زیر خط فقر رفته‌اند .


براساس گزارش سالانه "كودكان ركورد اقتصادی : اثر بحران اقتصادی بر كودكان كشورهای ثروتمند "، در 41 کشور ثروتمند حداقل 76،500،000 کودک در فقر زندگی می‌کنند .

"جفری اومالی" ، رئیس سیاست جهانی و استراتژی سازمان یونیسف می‌گوید : بسیاری از کشورهای مرفه در شاخص "درآمد خانوار" ، 'جهش بزرگ به عقب" را تجربه كرده‌اند ، و تاثیر این عقب گرد اقتصادی بر کودکان و جوامع آن غیر قابل انكار است . 

در 23 كشور از 41 کشور ثروتمند مورد مطالعه ، نرخ فقر کودکان از سال 2008 افزایش چشمگیری داشته است . در برخی از این کشورها ، افزایش نرخ فقر ، شدید بوده است مانند : ایرلند ، کرواسی ، لتونی ، یونان ، ایسلند كه نرخ فقر کودکان بیش از 50 درصد افزایش داشته است . 

براساس این گزارش ، قشر جوان این كشورها آسیب‌پذیرتر از جامعه سالمندان هستند و در میان این قشر جوان ، کودکان فقیر ، آسیب پذیرترین افراد جامعه محسوب می‌شوند .
رکود اقتصادی همچنین ، بیکاری افراد 15 ساله تا 24 ساله را در 34 كشور از 41 کشور ثروتمند افزایش داده است .

تجزیه و تحلیل‌های كارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد كه اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی در كشورهای ثروتمند ، به گسترش فقر بخصوص در میان كودكان دامن زده است .

 **  فقر غذایی در انگلیس
براساس آخرین آمار و ارقام رسمی ، 13 میلیون انگلیسی زیر خط فقر زندگی می‌كنند . به عنوان مثال در شهر منچستر ، 38 درصد از کودکان این شهر در شرایط فقر زندگی می‌كنند . در چند سال گذشته ، شاهد تغییرات شدید در حمایت از برنامه‌های رفاه اجتماعی ، افزایش دستمزد کمتر از نرخ تورم و افزایش قیمت مواد غذایی بوده‌ایم كه همین موارد به تشدید شرایط فقر كمك شایانی كرده است .


تنها در سال گذشته ، نزدیک به یک میلیون بسته غذایی اضطراری در سراسر کشور توسط موسسه خیریه "تراسل" توزیع شده است (از 347000 سال قبل) .

با وجود آمارهای رسمی تكان‌دهنده از فقر جهانی ، برخی فكر می‌كنند تنها شهروندان کشورهای فقیر از این موضوع اقتصادی رنج می‌برند . 

در واقع ، فقر غذایی می‌تواند هر کسی را حتی در كشورهای ثروتمند تحت تاثیر قرار دهد. در انگلستان ، مشاغلی وجود دارند که دستمزد آنها برای حل مشكلات اقتصادی زندگی عادی كافی نیست چرا كه با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی افزایش فعلی دستزدها همسانی ندارند . پدر و مادرهای تنها ، بازنشستگان و افراد معلول نیز بیشتر در معرض مصائب اقتصادی هستند. 

به گزارش یونیسف ، از هر 4 كودك انگلیسی 1 نفر در فقر زندگی می‌كند (بدتر از لهستان و پرتغال) .

در حال حاضر انگلستان رتبه 21 را به لحاظ فقر كودكان در بین 41 كشور توسعه یافته بعد از رومانی ، بلغارستان و شیلی دارد .

پس از رکود اقتصادی سال 2008 فقر کودکان از 1.6٪ به 25.6٪ افزایش داشته است .  یونیسف می‌گوید میلیون‌ها نفر در طول رکود اقتصادی و برنامه‌های ریاضت اقتصادی ، آسیب جدی دیده‌اند .

براساس آمار و ارقام یونیسف ، اكنون حدود 300 هزار كودك در فقر زندگی می‌كنند .

91313 نفر وعده كمك غذایی سه روزه را از موسسه خیریه غذایی تراسل در سال 2013-14 دریافت كرده‌اند (در مقایسه با 346992 در سال 2012-13 ) .

83٪ از گزارشات موسسات خیریه غذا ، برنامه‌های ریاضت اقتصادی و شرایط اقتصادی بد را دلیل افزایش متقاضیان این نوع كمك‌ها می‌دانند . 

بیش از 900.000 بزرگسال و کودک از وعده‌های كمكی سه روزه موسسه تراسل در 12 ماه گذشته دریافت کرده‌اند ، به عبارتی دیگر 163 درصد افزایش در تعداد متقاضیان در سال مالی قبل از آن !. با وجود بهبود نسبی اقتصادی ، درآمد فقیران انگلیس نسبت به سال گذشته كمتر شده است . اكنون متقاضیان بیشتری نسبت به گذشته به این موسسه خیریه غذایی ( Trussell ) مراجعه می‌كنند . 


درآمد اشخاص ، افزایش هزینه‌های زندگی ، دستمزد کم ، بیکاری و مشکلات رفاهی ، به ویژه ریاضت اقتصادی به افزایش متقاضیان دریافت غذای كمكی منجر شده است . 

رئیس برنامه فقر انگلستان ، راشل اور می‌گوید : " واقعیت امر این است که تعداد زیادی از مردمی كه به موسسه‌های مواد غذایی مراجعه كرده‌اند ، در سال گذشته دو برابر شده‌اند و این وضعیت برای مردم فقیر به شدت نگران کننده است .
 
براساس یافته‌های نظرسنجی (2,178 خانواده انگلیسی) جدید وب سایت Netmums و Trussell در مارس 2014 : 
 در 12 ماه گذشته، یك پنجم والدین (فعال در اقتصاد ) مجبورند بین پرداخت صورتحساب‌های ضروری و مواد غذایی یكی را انتخاب كنند . 


 78 درصد آنها در 12 ماه گذشته هزینه‌های خود را كاهش داده‌اند . 56 درصد آنها اعتراف كرده‌اند كه به خرید غذای ارزان و كم كیفیت روی آورده‌اند .

43 درصد از افراد مورد بررسی اعتراف کرده‌اند که آنها تنها و فقط به فكر متعادل کردن بودجه خانواده هایشان هستند و یک چهارم نیز گفته‌اند بخاطر تغذیه ناكافی و نامناسب از استرس رنج می‌برند .
گزارش از سید مجید حسینی

منابع: 

http://www.trusselltrust.org/foodbank-figures-top-900000

http://newint.org/blog/2014/10/27/food-poverty-british-problem/?#sthash.bzoZ3K8l.dpuf

http://www.commondreams.org/news/2014/10/28/generation-cast-aside-child-poverty-rise-worlds-richest-countries
http://www.dailymail.co.uk/

انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.