سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وال استریت ژورنال مدعی شد:

ایران با مانع تراشی بر سر راه آژانس، دستیابی به توافق جامع را دشوار کرده است!

روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد ایران با مانع تراشی بر سر راه بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای این کشور را دشوار کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "جی سولومون" مدعی شد: مقامات آمریکایی و سازمان ملل می گویند ایران همچنان به مانع‌تراشی بر سر راه بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد ادامه می دهد که این کار تلاش‌های دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را برای دستیابی به یک توافق هسته ای با تهران در مهلت مقرر که اواخر ماه نوامبر است ، دشوار کرده است. 

آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند همکاری ایران با سازمان ملل برای روشن شدن شواهد و مدارکی که حاکی است تهران در گذشته مطالعاتی در زمینه تولید سلاح هسته ای انجام داده است ، برای دستیابی به یک توافق جامع درباره آینده برنامه هسته ای تهران اهمیت حیاتی دارد. اما یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، دیده بان هسته ای سازمان ملل ، روز جمعه گفت برغم یک سال مذاکره، تقریبا هیچ پیشرفتی در حل و فصل ادعاهای باقیمانده درباره تولید سلاح های هسته ای به دست نیامده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و تهران سال گذشته 12 حوزه نگرانی مشخص کردند که بایستی تا قبل از بسته شدن پرونده ایران در آژانس حل و فصل شوند. آمانو گفت فقط در یکی از این حوزه ها پیشرفت چشمگیری به دست آمده است.

آژانس همچنین خواستار دسترسی به سایت های ایران است. از جمله این سایت ها پارچین است .

این در حالیست که یک برآورد اطلاعاتی که دولت جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2007 منتشر کرد اینگونه نتیجه گیری کرده بود که تحقیقات تهران در زمینه تولید سلاح های هسته ای احتمالا در سال 2003 پایان یافته است.

آمریکا و دیگر قدرت های جهان به مذاکرات خود با ایران شدت بخشیده اند تا بتوانند در مهلت مقرر تا 24 نوامبر به توافق هسته ای جامع دست یابند. 

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد جان کری وزیر امور خارجه این کشور در حمایت از مذاکرات هسته ای در روزهای 10-9 نوامبر با جواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات خواهد کرد. محل مذاکرات نهایی سپس به وین انتقال خواهد یافت. 

مقامات آمریکایی محتاطانه ابراز خوشبینی کرده اند که در مهلت مقرر توافقی به دست آید. آنها اعلام کرده اند در غیر این صورت ممکن است روند دیپلماتیک تمدید شود.
آمانو روز پنجشنبه با کری دیدار کرد. وی همچنین روز جمعه با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید به گفتگو پرداخت. 

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش ها درباره اینکه ارزیابی آمانو چه تاثیری ممکن است بر مذاکرات وین داشته باشد پاسخی ندادند. اما تعدادی از نزدیکترین متحدان خاورمیانه ای آمریکا ، به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی ، در هفته های اخیر ابراز نگرانی کرده اند که آمریکا و گروه پنج به اضافه یک موضع خود را در مذاکره با ایران نرم کرده اند. 



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.