سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از افتتاح خط مترو با قطارهای بدون راننده تا دعوت از درویشی برای ارائه گزارش در صحن علنی شورا

مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد که در خط مترو فرودگاه مهرآباد قطارهایی بدون نیاز به راننده راه اندازی می شود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  فاز نخست خط 7 مترو تهران به طول 12 کیلومتر میزبان احمد دنیامالی، اسماعیل دوستی، ابوالفضل قناعتی و اقبال شاکری از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران به همراه هابیل درویشی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، مشاوران و پیمانکاران پروژه بود که به مدت 4 ساعت از بخش های مختلف طرح، حدفاصل کارگاه واقع در کنار اتوبان نواب (بریانک) تا بوستان گفتگو بازدید و در جریان آخرین وضعیت پیشرفت پروژه قرار گرفتند.
 
مهندس هابيل درويشي پس از بازدید میدانی در جلسه کارگاهی در تشريح آخرين وضعيت خطوط در حال بهره برداري و توسعه اي مترو تهران و حومه با اعلام اين كه هم اكنون در خطوط 1،2،3،4،5 مترو تهران به طول 152 كيلومتر و 87 ايستگاه به طور ميانگين روزانه بیش از 3 ميليون سفر انجام مي شود گفت: هم اكنون براي خطوط در دست ساخت مترو تهران و حومه كه در 200 جبهه كاري در دست انجام است حدود 10 هزار نفر به طور مستقيم و بيش از 20 هزار نفر به صورت غيرمستقيم فعاليت دارند.
 
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: اولویت بخشی ما به استفاده از روش حفاری دستی بر روش حفاری مکانیزه نه تنها موجب تسریع در پیشرفت کار است بلکه توانسته بخش بزرگی از متخصصان کشور و جوانان را در صنعت مترو به عنوان یک صنعت پیشرو مشارکت بخشد؛ به معنای دیگر امروز صنعت مترو سرآمد حمایت از تولید داخل است و ما به این افتخار می کنیم.
 
وي با اشاره به اين كه امروز به اشتباه نسخه مترو را به مثابه یک فعالیت صرف عمرانی می پیچند،گفت: هر چند ماهيت كار مترو، عمراني است اما بخش عمراني در صنعت مترو کمتر از 40 درصد آن را شامل می شود این در حالی است که مترو یک صنعت است و به هيچ عنوان قابل قياس با پروژه هاي عمراني نيست و لذا بخش تجهیزات آن بسیار حساس و بااهمیت می باشد.
 
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در بيان جزئيات پيچيده فني و اجرايي صنعت مترو اظهار داشت: در يك كيلومتر خط مترو،  به اندازه 12 هزار متر مربع ساختمان 3 طبقه و با همه معارض هاي متعدد تاسيسات شهري و ...،4 كيلومتر ريل گذاري، حدود يك كيلومتر ريل سوم، بيش از 5 كيلومتر كابل هاي فشار قوي، سيگنالينگ (كنترل و هدايت قطارها) و بسياري اقدامات ديگر انجام مي گيرد.
 
درويشي با اعلام اين كه هم اكنون در زمينه توسعه مترو تهران و حومه، بخش سيويل (ساختمان تونل و ايستگاه ها) به طور صد در صد خوكفايي حاصل شده است گفت: در بخش تجهيزات اين ميزان از خودكفايي به حدود 54 درصد رسيده است و اميدواريم در آينده بتوانيم در راستاي اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتي اين بخش از صنعت مترو را نيز به مانند بخش ساختماني آن به خودكفايي صد درصدي برسانيم و از توان مهندسي بومي بهره مند شويم.
 
وي در ادامه با اعلام اين كه شركت مترو تهران و حومه هم اكنون 200 كيلومتر خط در دو بخش برون شهري (اقماري) و درون شهري (شهر تهران) در دست ساخت دارد گفت: اين ميزان از فعاليت در بخش مترو در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد به طوري كه در شهري مثل مسكو در طول سال حدود 8 كيلومتر خط مترو توسعه و بهره برداري مي شود و حال آن كه شركت مترو تهران به شرط تامين بودجه و حمايت هاي لازم، قادر است ساليانه بیش از تعهد خود  خط مترو جدید تحويل دهد.
 
مديرعامل شركت مترو تهران وحومه، 100 كيلومتر خط مترو در دست ساخت در بخش برون شهري (اقماري) را شامل دو پروژه مترو تهران پرند به طول 52 كيلومتر حدفاصل حرم مطهرامام(ره)- فرودگاه امام(ره)-شهر جديد پرند اعلام كرد و افزود: در سال هاي گذشته، دولت ساخت و توسعه مترو شهرهاي اقماري را به عهده گرفت و قرار شد اين پروژه نيز توسط دولت ساخته شود اما وقتي اين مسئله به نتيجه نرسيد در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداري قرار بر اين شد كه پروژه مترو تهران- پرند با تامين بودجه صددرصدي دولت توسط شركت مترو تهران وحومه انجام شود؛ تاكنون حدود 80 درصد پروژه پيشرفت داشته و در صورت تامين اعتبار دولتي مي توانيم پروژه را تا 6 ماه کاری به بهره برداري برسانيم.
 
درويشي ديگر پروژه برون شهري مترو را تهران-ورامين-پیشوا- گرمسار به طول 110 كيلومتر عنوان كرد و افزود: فاز نخست اين پروژه از تهران-ورامين تا پيشوا در حال ریل گذاری است و چنانچه دولت محترم بودجه و اعتبار آن را پرداخت كند برابر زمان بندي بهره برداري خواهد شد.
 
مديرعامل شركت مترو تهران وحومه در تشريح خطوط مترو در دست ساخت درون شهري نيز اظهار داشت: هم اكنون خط 3 به طول 37 كيلومتر، خط هفت به طول 27 كيلومتر و خط شش به طول 31 كيلومتر در مرحله ساخت است كه بخش شمالي خط 3 به طول حدود 18 کیلومتر و 2 کیلومتر خط مترو فرودگاه مهرآباد (ایستگاه تبادلی بیمه درخط 4 مترو) در اولويت كاري امسال اين شركت مي باشد.
 
وی خط مترو فرودگاه مهرآباد را از نظر طراحی، ساخت و بهره برداری ایستگاه ها و قطارها و نیز سرفاصله قطارهای آن متفاوت از همه خطوط و ناوگان موجود مترو تهران و حومه توصیف کرد و افزود: سرفاصله حرکت قطارها دراین خط حدود 2 دقیقه پیش بینی شده و طراحی واگن ها به گونه ای است که مسافران بتوانند چمدان و لوازم همراه خود را با خود به راحتی حمل کنند.
 
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با اعلام این که قطارهای خط مترو فرودگاه مهرآباد به تعداد 4 رام در دست ساخت است گفت: ویژگی منحصر به فرد دیگر این خط این است که قطارها بتوانند حتی هوشمند و بدون راهبر(راننده) تردد کنند.
 
درويشي مسير خط هفت مترو تهران را حدفاصل شهرك اميرالمومنين(ع)-ورزشگاه تختي-خيابان شهيد محلاتي-هفده شهريور-ميدان محمديه-اتوبان نواب(بريانك)-خيابان انقلاب اسلامي-ميدان توحيد-بيمارستان امام-برج ميلاد-بيمارستان ميلاد-ميدان صنعت با 25 ايستگاه اعلام كرد و گفت: بيش از 12 كيلومتر از اين خط در فاز نخست حدفاصل ميدان محمديه تا بوستان گفتگو كه عمليات ساخت در آن در حال انجام است به شرط تامین مالی پروژه تا شهریورسال آینده به بهره برداري مي رسد و مابقي پروژه تا پايان سال 94 به اتمام خواهد رسيد.
 
وی یادآور شد: این پروژه بیش از هفت سال است که آغاز شده و تاکنون 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و لذا برای رسیدن به برنامه زمان بندی تکمیل و افتتاح پروژه نیازمند حمایت بیش از پیش مالی و پشتکار است که بحمدالله با وجود همت جهادی ستودنی در شرکت مترو پیمانکار، این پروژه هم همانند بخش جنوبی خط سه مترو به درستی مدیریت و عملیاتی خواهد شد.
 
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران وحومه (مترو) در خصوص خط شش مترو تهران نيز بيان داشت: اين خط 31 كيلومتري با 27 ايستگاه از دولت آباد در شمال شهر ري شروع و پس از گذر از محلات واقع در جنوب شرق تهران، منجمله كيان شهر، تيردوقلو، هفده شهريور، ميدان خراسان، ميدان شهدا، ميدان امام حسين(ع)، ميدان سپاه، ميدان هفتم تير و پارك لاله و... نهايتاً وارد كن در شمال غرب تهران مي شود؛ در حال حاضر 7 کیلومترتونل این خط تا میدان سپاه توسط یک دستگاه TBM (ماشين حفار) با 18 درصد به اتمام رسیده و مابقی این پروژه بر اساس فازبندی سه گانه به روش حفر دستی که از نظر سرعت کار پنج برابر TBM پیشرفت دارد در دست انجام است.
 
درويشي در باره خط 3 به طول 37 كيلومتر در امتداد اتوبان آزادگان در جنوب غرب تا شهرك قائم در شمال شرق نيز گفت: حدود 20 كيلومتر از اين خط حدفاصل اتوبان آزادگان تا ايستگاه مصلي امام(ره) امسال به بهره برداري رسيد و مابقي آن به طول 17 كيلومتر از مصلي امام(ره) در امتداد خيابان شهيد قدوسي، اتوبان صياد شيرازي، پل مغان، پل گيلان، نوبنياد، ازگل، ميني سيتي، شهرك شهيد محلاتي و نهايتاً شهرك قائم(عج) در سه شيفت و 60 جبهه کاری در حال ساخت و فعاليت است كه مطابق برنامه زمان بندي پايان سال به بهره برداري مي رسد.
 
وی ساخت تونل (روش دستی) بیش از 400 متری در طول یک هفته در بخش شمالی این خط  را جزو رکوردهای بی نظیر در تاریخ مترو دانست و گفت: این پروژه به خاطر مشکلات گوناگون منجمله یک توده سنگ به طول 400 متری در حالت معمولی در کمتر از 4 سال به اتمام نمی رسید اما بحمدالله با ایده های ابتکاری نه تنها این مانع بزرگ را از پیش رو برداشتیم بلکه ثابت کردیم که می توانیم با شیوه جهادی پروژه چهارساله را در عرض یک سال تکمیل و بهره برداری کنیم.
 
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (حومه) با بیان این که از زمان شروع به ساخت مترو در ایران روال این بوده که بخش های مختلف کار به ترتیب پیش برود، خاطرنشان کرد: برای سرعت بخشیدن به کار، با همت جهادی تصمیم گرفتیم همه بخش ها را همزمان در پروژه پیش ببریم به طوری که هم اکنون در بخش شمالی خط سه همزمان با تونل، خط گذاری نیز انجام و تجهیزات  نصب می شود.
 
درویشی با تقدیر از توجه ویژه شورای شهر تهران و شهرداری  به پروژه های مترو خطاب به اعضای کمیسیون عمران شورای شهر بیان داشت: حضور شما در پروژه و بازدید میدانی از کارگاه ها و طول خط در دست ساخت، روحیه مضاعفی به خدمتگزاران مردم در مترو و پیمانکاران می بخشد و نتیجه موثر این بازدیدها در جریان حضور منظم شهردار تهران،  قائم مقام و معاونان ایشان در بخش شمالی خط سه و فاز میانی خط هفت به خوبی هویداست.
 
وی همچنین در پاسخ به سئوال اعضای شورای اسلامی شهر درباره تامین پله های برقی ایستگاه های در دست ساخت نیز بیان داشت: در گذشته، نخست جای پله ها در ایستگاه ساخته می شد و سپس بر آن مبنا، پله برقی اندازه گیزی و سفارش کار می شد اما از مدتی پیش به این نتیجه رسیدیم که پله ها را سفارش بدهیم و مطابق با ابعاد آن در ساختمان ایستگاه جای پله ها را طراحی و نصب کنیم واین موجب می شود تا هیچ ایستگاهی بدون پله برقی نباشد؛ از همین جا اعلام می کنم با سفارش ساخت حدود 450 دستگاه پله برقی سنگین از برندهای معروف دنیا،هیچ ایستگاهی در مترو تهران و حومه بدون پله برقی نخواهد بود.  
 
مدیرعامل شرکت مترو تهران همچنین خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: چنانچه پروژه های در دست ساخت کنونی مترو به اتمام برسد سهم ناوگان مترو از سفرهای درون شهری بالغ بر 10 میلیون سفر روزانه افزایش خواهد یافت و روزانه حدود هشت میلیارد تومان صرفه جویی در سوخت را به دنبال دارد.
 
درویشی از اعضای شورای شهر تهران خواست از دیگر پروژه های در دست ساخت مترو نیز بازدید کنند که این پیشنهاد با استقبال اعضای کمیسیون عمران مواجه شد.
 
همچنین به دعوت احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر، قرار شد مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در صحن علنی اولین جلسه شورای شهر گزارشی از روند پیشرفت خطوط مترو را تشریح کند.
 
*تقدیر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر از مترو به خاطر پروژه خط 7 مترو
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پس از گزارش مهندس هابیل درویشی، احمد دنیامالی رئیس کیمسیون عمران شورای شهر تهران، اقدامات مدیرعامل شرکت مترو را در پیشبرد پروژه خط 7 مترو قابل تقدیر دانست و گفت: همه می‌دانیم تحویل سالی 30 کیلومتر خط مترو آن هم با شرایط کمبود مالی کار سختی است اما امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است بتوانیم به 150 کیلومتر خط مترو که در طرح جامع پیش بینی شده است، دست یابیم.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حوزه ساخت تونل جای نگرانی وجود ندارد چراکه جامعه مهندسی ما ظرفیت خوبی دارد اما بخش ناوگان و تجهیز ایستگاه‌‌ها برای ما از تونل مهم‌تر است بنابراین باید حوزه ناوگان مترو را جدی‌تر مورد توجه قرار دهیم.
 
دنیامالی گفت: خوشبختانه در داخل کشور مجموعه‌‌هایی هستند که توانایی‌ تولید برخی از تجهیزات را دارند اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده مشکل موجود مربوط به سرمایه در گردش و حجم نقدینگی است چراکه در حوزه صنعت و ساخت واگن بیشترین هزینه متعلق به خرید مصالح است و اگر سرمایه در گردش شرکت‌ها تأمین شود شاید بتوانیم استفاده بهتری از توانایی‌‌های داخلی داشته باشیم.
 
وی همچنین با تشکر از مدیریت زیرکانه در جایگزینی روش حفاری دستی تونل افزود: همه می‌دانند دستگاه تی بی ام کیفیت و راندمان بالایی دارد اما اگر حفاری را به صورت دستی انجام دهیم می‌تواند در ایجاد اشتغال تأثیرگذار باشد چرا که به عقیده بنده استفاده از این تجهیزات مناسب کشورهایی است که نیروی انسانی ندارند.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مترو تهران در میان متروی سایر کشورهای دنیا جوان محسوب می‌شود، اظهار داشت: تلاشمان این است رویکرد خوبی در شورای چهارم نسبت به مترو داشته باشیم. در عین حال نیز تأکیدمان این است که برای ایستگاه‌‌های خطوط جدید سیستم حائل نصب شود تا در افزایش ایمنی مسافران اثرگذار باشد.
 
*اسماعیل دوستی: مترو تهران نیازمند حمایت بیشتر است
 
اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این جلسه کارگاهی، گفت: گزارشی که در ابتدای شورای چهارم درباره مترو دریافت کردیم،‌ گزارش خوبی نبود و همه دوستان به این نتیجه رسیدند که حوزه مترو پررنگ‌تر دیده شود که این اتفاق نیز افتاد و لازم است تشکر ویژه‌ای از مدیریت مترو و قرارگاه خاتم‌‌الانبیا داشته باشم.
 
وی همچنین با تائید دیدگاه های درویشی درباره اهمیت صنعت مترو بیان داشت: بنده نیز معتقد هستم کار مترو عمرانی نیست و نیمی از آن صنعتی است.
 
*ابوالفضل قناعتی: فعالیت بخش خصوصی در پروژه های مترو پررنگ است
 
ابولفضل قناعتی عضو دیگر کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم با تقدیر از روند رو به رشد احداث خط 7 مترو تهران،‌ اظهار داشت: با توجه به وقفه‌ای که در اجرای پروژه خط 7 ایجاد شده بود پیگیر 350 میلیارد تومانی که قرار بود از متمم بودجه به مترو داده شود، شدم. سایر اعضای شورا نیز پیگیر این موضوع شدند و خوشبختانه این پروژه مجدداً احیا شد.
 
وی با اشاره به اینکه با افزایش آلودگی هوا آمار مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد،‌ ادامه داد: محدودیت تردد خودروها نیز شدت بیشتری پیدا کرده و مردم در تردد‌هایشان با مشکل مواجه شده‌اند بنابراین اگر نتوانیم وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم به مشکلات مردم افزوده خواهد شد و نهاینا بدبینی نسبت به نظام و مسئولان به وجود می‌آید.
 
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه اظهارات خود،‌ گفت: در حال حاضر حساسیت‌هایی نسبت به پروژه‌هایی که به سپاه واگذار می‌شود،‌ وجود دارد اما لازم است اعلام شود که در همین پروژه‌ از یک هزار و 700 نفری که مشغول فعالیت هستند یک هزار و 100 نفر از شرکت‌های خصوصی مشغول به کار هستند؛ در واقع دو سوم افرادی که به شکل شرکتی و فردی کار می‌کنند بخش خصوصی محسوب می‌شوند.
 
وی افزود: سپاه به دلیل بنیه و تجربه‌ای که دارد اجرای برخی پروژه‌ها را عهده‌دار بود اما اینطور نیست که بخش خصوصی بیکار شده است در واقع بخش خصوصی در قالب پیمانکار در کنار سپاه به اجرای پروژه می‌پردازد.
 
*اقبال شاکری: پروژه های مترو تهران غرورآفرین است
 
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم با ابراز رضایت از پیشرفت پروژه خط 7 مترواظهار داشت: انصافاً زمانی که این پروژه‌های عظیم در معرض دید قرار می‌گیرد،‌ اعتماد به نفس عمومی را هم افزایش و نشان می‌دهد می‌توانیم کارهای برتر و پیچیده را به خوبی مدیریت کنیم.
 
وی ادامه داد: بنده به وزارتخانه‌های علوم و خارجه پیشنهاد کردم به جای اینکه مهمان‌های خارجی را به جشن‌هایی که اثری هم ندارد،‌ دعوت کنند به بازدید از پروژه‌هایی از این دست بیاورند زیرا از دیدن چنین پروژه‌هایی استفاده می‌کنند.
 
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتماد به نفس صنعت ساخت و سازمان جای تقدیر دارد،‌ تصریح کرد: امیدوارم بتوانند پروژه‌ها را طبق زمان، با کیفیت بیشتر و هزینه تمام شده کمتر انجام دهیم اما در عین حال باید به سمت استفاده از مشارکت بخش خصوصی حرکت کنیم چرا که کارهای مترو را در همه دنیا از نظر اقتصادی زودتر از زمان پیش‌بینی شده به درآمد رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت مسافران مترو در تهران نسبت به سایر سامانه‌های حمل و نقلی برتر می‌بینیم اگر بتوانیم زمینه جذب مشارکت که در برنامه 5 ساله شهر تهران به آن تأکید شده اما متأسفانه هرچه طرح به شورا می‌آید به بودجه شهرداری فشار می‌آوریم. مگر بودجه شهرداری چه میزان است که کشش اجرای همه پروژه‌های عمرانی را داشته باشد. به نظر می‌رسد اگر بتوانیم بخش خصوصی را در احداث خطوط مترو جذب کنیم،‌ موفقیت بزرگی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
برچسب ها: مترو ، افتتاح ، قطار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.