سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه "نگاه دو" مطرح شد؛

نکو: دولت در تلاش است که وابستگی خود را به نفت کاهش دهد/ کاتب: یکی از راهکارهای اساسی در اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است

"نکو" و " کاتب" نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بررسی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با اثرات منفی کاهش قیمت نفت در برنامه نگاه دو امشب حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان و غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با اثرات منفی کاهش قیمت نفت در برنامه نگاه دو امشب چهارشنبه حضور یافته بودند.

نکو در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر اینکه این روز‌ها در بازار جهانی شاهد کاهش قیمت نفت خام هستیم، این امر چه تاثیری در اقتصاد کشور خواهد داشت گفت: در ابتدای مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی برخی هنوز جایگاه خود را در این مقوله پیدا نکرده بودند، برای مثال مجلس نمی‌دانست چه کار کند با اظهار نظرهای مختلفی که وجود داشت البته به نظر بنده چون این بحث پخته نشده بود، ابلاغ سیاست‌های کلی نمی‌توانست آن طوری که باید تاثیرگذار باشد مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: لذا با ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری هم دولت و هم مجلس و هم افرادی که در این عرصه باید ورود پیدا کنند ورود کردند، مطالعاتی انجام دادند و فهمیدند که جایگاهی در ایفای نقش دارند و باید ایفای نقش کنند، هم چنین مردم انتظاراتی دارند و به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی از مسئولانشان به صورت شفاف مواضعی را خواستار بودند.
 
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس تصریح کرد: مسئله‌ای که عرض کردید در تلاطم بازار نفت به وجود آمده و در حوزه جهانی اتفاقاتی به وجود آمده که به نظر بنده اتفاق مبارکی است که ما می‌توانیم برمبنای آن نسبت به وابستگی به درامد نفتی تجدیدنظر کنیم.
 
نکو تاکید کرد: شاید برخی بگویند که کاهش درآمدهای نفتی سود عاید کشور ما نکرده ولی به هر حال می‌تواند فرصتی باشد این در حالی است که این احتمال وجود دارد که این روند در آینده نیز ادامه پیدا کرده و ما هم چنان شاهد کاهش آن باشیم.
 
وی افزود: خوشحالم که در این موضوع مجلس ورود پیدا کرده و واکنش نشان داده لذا لازم است که نسبت به درآمد نفتی تجدیدنظری صورت بگیرد و بتوانیم به منابع دیگری نیز فکر کنیم و امیدوارم که دولت نیز متوجه این موضوع شده باشد که البته خوشبختانه خبرهای خوشی به گوش می‌رسد که دولت در تلاش است که وابستگی خود را به نفت کاهش دهد و از این فرصت طلایی که به وجود آمده استفاده کند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: بالاخره یک روز نفت ما به حداقل می‌رسید و ما دیگر در چاه‌های نفت را می‌بستیم لذا بنده فکر می‌کنم این فرصت طلایی می‌تواند تلنگری برای همه ما باشد که تصمیمات جدی و مهمی بگیریم و‌‌ همان طور که رهبر معظم انقلاب در بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح فرمودند بتوانیم به منابع دیگری نیز فکر کنیم.
 
کاتب که مهمان دیگر برنامه نگاه دو بود در پاسخ به این سوال که بودجه کشور برمبنای قیمت‌های مشخصی از فروش نفت مشخص می‌شود این کاهش چه قدر می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه بزند گفت: باید بدانیم که هر چه وابستگیمان به درآمدهای نفتی افزایش پیدا کند یعنی با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فاصله می‌گیریم، در بند ۱۸ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را افزایش درآمد صندوق توسعه ملی و اعتبارات آن تا حدی که بودجه کشور کلا از درآمدهای نفتی به صفر برسد اگر چه ما در قانون پنجم توسعه آورده بودیم که بودجه‌های هزینه‌ای و اعتبارات هزینه تا پایان برنامه پنجم توسعه به صفر برسد اما در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که ۹ ماه پیش ابلاغ شد آمده است که افزایش اعتبارات صندوق توسعه تا حدی که بودجه کشور از درآمدهای نفتی به صفر برسد.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: مجلس شورای اسلامی امسال نزدیک ۳۱ درصد از درآمدهای صادرات نفتی کشور را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کرد و الباقی آن را به حساب بودجه عمومی واریز کرد که 14.5 درصد در اختیار وزارت نفت و شرکت‌های نفتی قرار گرفت.
 
نماینده مردم گرمسار در مجلس تصریح کرد: در سال ۹۳ پیش بینی کردیم که ۳۹ درصد از درآمدهای کل کشورمان وابسته به درآمدهای نفتی است؛ اما عملکرد ما معمولا درآمدهای نفتی ما در پایان سال نزدیک به حدود ۸۰ درصد است، لذا پیش بینی می‌کنیم که درآمد نفتیمان در پایان سال همیشه ۵۰، ۵۰ می‌شود و امسال نیز پیش بینیمان همین است.
 
وی گفت: این اتفاقی که برای کشورمان در حال وقوع است می‌تواند نوید خوبی باشد و امیدواری برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است چون تا به حال کشورمان وابسته به درآمد نفتی بوده و این درآمد نفتی اشتغال وابسته به نفت را داشته و اشتغال مولد وجود نداشته، این سرمایه کشور در واقع تبدیل به یک مولدی است که از آن اشتغال به دست می‌آید و از این اشتغال اقتصاد کشور را پویا می‌کند.
 
وی افزود: دولت نگاهش این است که درآمدهای نفتی را با ۷۵ دلار ببندد یعنی عملا ما درآمد نفتی در بودجه سال ۹۴ کاهش پیدا می‌کند اما نکته بسیار مهم این است که این کاهش چه قدر می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند و درآمدهای نفتی ما کاهش پیدا کند.
 
کاتب تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی دو پیامد دارد که یکی از پیامدهای آن کاهش هزینه‌های جاری کشور است که منجر می‌شود با کاهش هزینه‌های جاری و ما به درآمد‌ها و اعتبارات و ما برسیم به درآمد‌ها و اعتبارات هزینه‌ای از نفت تامین نشود حتی براساس سیاست‌های جدید اعتبارات تملکداری هم از نفت جدا شود یکی از راهکارهای بسیار اساسی اقتصاد مقاومتی افزایش سرمایه‌گذاری است.
 
وی افزود: ما برای اینکه به افزایش سرمایه گذاری برسیم نیاز به اعتماد داریم و آن اعتماد مردم است البته اعتماد مردم هم در درون کشور باید وجود داشته باشد و هم در بیرون از کشور لذا بنده هم به مجلس و هم به دولت با توجه به اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم توصیه می‌کنم که اعتماد مردم را جلب کنند، اگر یک برنامه عملیاتی امیدوار کننده برای مردم نداشته باشیم نمی‌توانیم به پویایی برسیم.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: اولین توصیه بنده این است که همه نگاه‌ها و ایده‌های خوب را که در تمام دنیا وجود دارد را نیاوریم و در برنامه ششم توسعه بریزیم بلکه آن چیزهایی که قابل اجرا شدن است را باید مطرح کنیم این در حالی است که اولین خواسته سرمایه گذاری ثبات است و اینکه سرمایه گذاران بدانند که تا پنج سال آینده قیمت انرژی چه مقدار خواهد بود.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در لایحه‌ای برمبنای تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در کمیسیون برنامه بودجه مجلس تصویب کردیم، بحثی در رابطه با قیمت خوراک پتروشیمی‌ها داشتیم چرا که در بودجه سال ۹۳ قیمت خوراک پتروشیمی ۱۳ سنت اعلام شد این موجب بی‌ثباتی در سرمایه گذاری شد و خیلی‌ها دیگر این صنعت سرمایه گذاری نکردند لذا ما امسال در قانون دائمی یک بند را آوردیم و دولت را مکلف کردیم که فرمولی تنظیم کند که حداقل این فرمول بتواند در مدت ده سال ثبات قیمت‌ها در حوزه صنعت وجود داشته باشد و سرمایه گذار بداند که در سال‌های پیش رو چه افزایش قیمتی خواهد داشت.
 
نماینده مردم گرمسار در مجلس تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه مشترکی که با معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور برگزار کرد تاکید کرد که نیاز نیست که تمام ایده‌های خوب عالم را در برنامه ششم توسعه جمع کنید، ده بند اصولی و اصلی که منجر می‌شود کشور از این شرایط خروج پیدا کند را مطرح کرده تا ثبات اقتصادی در قیمت‌ها به وجود آید.
 
نکو در ادامه برنامه نگاه دو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راضی هستید، گفت: همه ما روی بحث برنامه ششم حساس هستیم چه کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه چه دولت، دولتی که پس از روی کار آمدن توانسته است کارهای بزرگی انجام دهد که یکی از کارهایی که انجام داد مهار تورم بود که البته شاید برخی‌ها انتقاداتی به آمار و ارقامی که ارائه شده است داشته باشند اما دولت زمینه‌های بسیار خوبی را برای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی و دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر فراهم کرده است.
 
این نماینده مجلس نهم افزود: این اراده اکنون در مجلس وجود دارد تیم اقتصادی دولت انصافا با برنامه پیش می‌رود و ما از این بابت خوشحال هستیم.
 
نکو با تاکید براینکه در اقتصاد مقاومتی متاسفانه آن چیزی که فراموش شده مردم است اظهار داشت: متاسفانه ما مردم را در بحث اقتصاد مقاومتی دخالت نمی‌دهیم، مثلا در بحث صرفه‌جویی‌ها مردم می‌توانند اثرگذار باشند و نقش ایفا کنند اما مردم در نقاط مختلف کشور حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور از نمایندگان خود این سوال را می‌پرسند که چه اقداماتی انجام دادید و آیا فقط توصیه کفایت می‌کند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در کمیسیون اقتصادی بعد از اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد در کمیسیون اقتصادی مجلس کمیته اقتصاد مقاومتی را تشکیل دادیم و هم چنین در شهرستان‌ها نیز کارگروه اقتصاد مقاومتی را تشکیل دادیم که یکی از کارهایی که در این رابطه انجام شد بررسی لوایح و طرح‌ها با اصول ابلاغ شده بود و در این راستا از وزارتخانه‌های مختلف نیز خواستیم که اقداماتی که در رابطه با اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند را بیان کنند.
 
وی تاکید کرد: ما باید مردم را در بحث اقتصاد مقاومتی دخالت دهیم این تفکر نباید در مردم وجود داشته باشد که پایین‌تر از من هستند چه بسا که مردم از ما بالاترند و می‌توانند به ما راه و روش نشان دهند که در عملی شدن سیاست‌ها چه اقدامی انجام دهیم اما باید پذیریم که هنوز در ابتدای راه هستیم و باید از بحث تمرکززدایی دوری کنیم.
 
این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: در بحث صرفه جویی‌ها در اقتصاد مقاومتی نباید اثرات مثبت آن را فراموش کرد این در حالی است که در حال حاضر مجلس و دولت تعامل بسیار خوبی دارند و در این تعامل می‌توان کارگروه‌های مشترکی میان دولت و مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی تشکیل داد.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که برای اقتصاد مقاومتی بیشترین ضعف‌ها کجاست گفت: تعامل دولت مجلس و مردم خوب است اما نکته مهم این است که باید موانع را برداریم، به عنوان مثال در اصل ۴۴ قانون اساسی به بحث اجرایی کردن خصوصی سازی اقدام کردیم که به اعتقاد بنده اصل ۴۴ یکی از موانع اقتصاد مقاومتی است چرا که وقتی ما درست اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی نمی‌کنیم اقتصاد مقاومتی نیز به درستی انجام نخواهد شد.
 
وی افزود: ما متاسفانه بسیاری از شرکت‌های دولتی را بابت بدهی‌های دولت یا به تامین اجتماعی یا به بیمه و بانک‌ها واگذار می‌کنیم در حالی که بیمه می‌گوید من این شرکتی که زیان دهی دارد نمی‌خواهم هم چون شرکت رجا که یکی از موثر‌ترین شرکت هاست و ما آن را واگذار کردیم و سه سال در بلاتکلیفی گذاشتیم لذا هزینه‌های آن افزایش پیدا کرد و این هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شد.
 
کاتب تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی که ما می‌گوییم خصوصی سازی است شرکت‌های دولتی را واگذار می‌کنیم اما تکلیف آن‌ها را مشخص نمی‌کنیم به طوری که یک شرکتی که تاکنون برای جمهوری اسلامی سودآور بوده امروز زیان آور می‌شود و وقتی زیان ده می‌شود تکلیف آن را مشخص نمی‌کنیم.
 
نکو تاکید کرد: متاسفانه در بحث اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی آمار و ارقامی که از سوی دولت ارائه شد تکان دهنده است البته بنده به صحت و سقم آن کاری ندارم ولی وقتی می‌گویند حدود ۲۰ درصد به معنای واقعی برای اصل ۴۴ اجرایی شده این به آن معناست که این خصوصی سازی مورد قبول مجلس، دولت و مردم نبوده لذا اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی خود به دست بیاید باید اصل ۴۴ به درستی اجرا شود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: خوشبختانه دولت در حال انجام اقداماتی است که لایحه رفع موانع تولید را مطرح کرده که این لایحه بسیار عالی است و امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم آثار آن را بیشتر ببینیم.
 
کاتب گفت: یکی از راهکارهای اساسی در اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است اما مثلا امروز تولید کنندگان شیر و دامداران کشورمان علوفه را ۱۲۰۰ تومان می‌خرند و شیر ۱۶۰ تومانی می‌فروشند این در حالی است که دولت خود نزدیک به ۳، ۴ ماه است که قیمت شیر را ۱۴۴۰ تومان اعلام کرده اما هنوز نتوانسته است آن را اجرایی کند لذا این به آن معناست که دامداران هر چیزی را که به دست می‌آورند باید مقداری روی آن بگذارند تا بتوانند دامداری خود را اداره کنند لذا ما نباید در بحث تولید فقط شعار دهیم بلکه باید عملیاتی اقدام کرده و دولت و مجلس از تولید حمایت کنند.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه داشتیم در رابطه با مبارزه با مفاسد ایشان به جمله‌ای اشاره کرد و گفتند که برخی از خلاهایی که در قانون وجود دارد استفاده می‌کنند و به راحتی فساد ایجاد می‌کنند اما باید یک نگاه ملی را ایجاد کنیم و دولت و مجلس نظارت کنند و خود را مکلف بدانند.
 
نکو نماینده مردم بهارستان و رباط کریم هم چنین در این راستا گفت: مجلس نهم کارهای بسیار ارزنده‌ای داشته و با توجه به اتفاقات ناگواری که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ افتاده ضمن آنکه توانسته خیلی از اتفاقات را مهار کند در عرصه نظارت خوب عمل کرده این در حالی است که ما در کمیسیون‌های مختلف گروه‌های تحقیق و تفحص داریم که وظیفه نظارتی دارند.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه در پایان گفت: اگر مجلس شورای اسلامی بتوانید نظارت خوبی داشته باشیم و قوانین به درستی اجرا شود می‌توانیم به اهداف کلان اقتصادی دست پیدا کنیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: برنامه ، نگاه ، دو ، نکو ، نفت ، اقتصاد ، مقاومتی ، کاتب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.