سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست تخصصی «مدیریت شهری با رویکرد اسلامی-ایرانی» مطرح شد:

توجه به مولفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی، لازمه توسعه پایدار است

نشست تخصصی «مدیریت شهری با رویکرد اسلامی-ایرانی» که توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد بر مولفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی به عنوان لازمه توسعه پایدار تاکید شد.

به گزارشاجتماعی باشگاه خبرنگاران ،عبدالحسین کلانتری مشاور اجتماعی و فرهنگی مرکز گفت:  راه اندازی بحث‌های شفاهی و برگزاری نشست‌ها در حوزه مسائلی که تازه و بدیع هستند، فتح بابی است برای طرح ایده‌ها و تعریف پروژه‌های مرتبط که در نهایت منتج به تولید ادبیات نظری در آن حوزه خواهد شد‌.
همچنین دکتر ایمانی جاجرمی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه جامعه ایران در حال گذار از سنت به مدرنیته است تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار لازم است مؤلفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی در مسیر توسعه آن لحاظ شود .  
وی با تأکید بر اهمیت بازسازی سنت و نوگرایی با توجه به تغییرات و نیازهای جامعه امروز افزود: تحولات و چند پاره شدن نظام مدیریت شهری در دوره‌های حکومت قاجار و پهلوی عامل اصلی دوری و جدایی مدیریت شهری از مردم و غیر بومی شدن اداره شهرها بوده است.
ایمانی جاجرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مهمترین ویژگی مدیریت شهری اسلامی-ایرانی را مدیریت بر مبنای خواست افراد محله دانست .
دکتر اردشیر  انتظاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی بود که عدالت محوری را مهمترین ویژگی مدیریت شهری اسلامی- ایرانی دانست و گفت: تقویت نهادهای محلی و اعطای قدرت تصمیم‌گیری و اجرا به مدیران محلی عامل مهمی در گسترش عدالت شهری و رعایت حقوق شهروندی است.

انتهای پیام/
دکتر سید محمود نجاتی حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در  این نشست با تعریف شهر اسلامی عنوان کرد: شهر در رویکرد اسلامی شهری است که متصف به اوصاف اسلامی است و اخلاق و صفات اسلامی از آن متجلی می‌شود‌.
وی ادامه داد:  رعایت حق و رفتار عادلانه  نسبت به خود و همچنین احساس مسئولیت در قبال دیگران سه مؤلفه اساسی شهروندان شهر اسلامی است و مدیریت شهری می‌بایست این ویژگی‌ها را به نحو فردی و ساختاری تقویت کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به منابع غنی مذهبی و فرهنگی در خصوص مدیریت اسلامی و ایرانی تأکید کرد:  مدیریت شهری با محور قرار دادن این آموزه‌ها و تدوین برنامه و سیاست‌گذاری برای آن شرایط تحقق چنین رفتارهایی را از سوی شهروندان فراهم کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.