سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول بافت‌های تاریخی میراث استان فارس خبر داد

آثار تاریخی استان‌ فارس را یکی پس از دیگری تخریب می‌کنند

میراث استان فارس نسبت به هر برهه‌ی زمانی اکنون نیازمند همکاری و کمک مسئولان به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و برخورد با عاملان تخریب است.

سیامک بصیری مسئول بافت تاریخی و فنی میراث فارس در خصوص تخریب خانه "حلی‌ساز" در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگارانگفت: مدتی است که این اتفاق تلخ در پیرامون آثار تاریخی استان فارس رخ می‌دهد و تخریب خانه "حلی‌ساز" ساعت 2:30 بامداد پنج‌شنبه یکم آبان‌ماه صورت گرفت.

مسئول بافت تاریخی میراث استان فارس تصریح کرد: در تخریب و نابودی آثار تاریخی استان عوامل بسیاری دخیل هستند زیرا خانه تخریب شده مخروبه نبوده و کاملاً سالم و قابل کاربری بود و قبل از تخریب برق، گاز، آب، خانه قطع شده و سپس کار تخریب صورت گرفته است.

بصیری افزود: قدمت خانه مذکور به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و در تاریخ 89/3/10 با شماره 89840 به ثبت فهرست آثار ملی رسید، اما اکنون به طور کلی تخریب شد.

بصیری عنوان کرد: حدود دو هفته پیش در مجاورت خانه حلی‌ساز خانه تاریخی پورنواب بنایی از عصر قاجار که قدمت بیشتری داشت، نیز تخریب شد.

کارشناس فنی میراث استان فارس اظهار داشت: بناهای تخریب شده در محله گود عربان جنب بازار حاجی در کوچه سجاد اما اکنون هیچ نشانه آثاری از آنها بر جای نمانده و تخریب شده‌ی این خانه را نیز شبانه جمع‌آوری کردند و انگار که اصلاً در این نقطه مکانی تاریخی بوده است.

وی تصریح کرد: خانه‌های تخریب شده در نقشه شهرسازی فارس دیده شده و به حفاظت و مرمت آنها توجه و تأکید شده است.

بصیری تأکید کرد: نبودن امکانات و ابزار به صورت کافی و همچنین کم‌بودن نیروی انسانی در حوزه یگان حفاظتی باعث سوء استفاده متجاوزان و عواملان تخریب شده است.

مسئول بافت‌های تاریخی میراث استان فارس بیان کرد: مدیر کل میراث استان در خصوص دلایل تخریب آثار تاریخی در استان و برخورد با عاملین تخریب از مسئولان شهرستان شیراز، استان فارس و مسئولان کشوری خواهان همکاری و توجه بیشتر به منظور جلوگیری و متوقف کردن این پدیده ناخوشایند در استان شده است.

وی افزود: به شدت پیگیری خواهیم کرد و با عاملین تخریب برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاریخی ، میراث ، تخریب ، آثار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.