سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

ریخته گری می تواند صنعت غالب غیرنفتی کشور شود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن ریخته گری خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیش بینی کرد: صنعت ریخته گری تا سال 1404 به عنوان صنعت غالب غیرنفتی کشور می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان؛ رحیم نصر با ابراز رضایت از رشد کنونی این صنعت در کشور، گفت: تاکنون رشد دانش فنی و تکنولوژیکی تولید قطعات ریخته گری با معیارها و استانداردهای جهانی منطبق بوده است؛ البته در برخی موارد از لحاظ کیفیت و قیمت فاصله قابل توجهی بین محصولات تولیدی ما و کشورهای توسعه یافته وجود دارد که علت اصلی آن، توانمندی های تکنولوژیکی یا دانش فنی نیست بلکه نارسایی های توسعه صنعت در کشور است.

وی ثبات نداشتن قیمت مواد اولیه به دلیل تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و تغییرات قیمت های نهایی و مسایل زیست محیطی را از جمله مشکلاتی دانست که امروز صنعت ریخته گری با آن مواجه است.

نصر اضافه کرد: لازم است در واکنش به این تغییرات، اقداماتی مانند از بین رفتن مازاد تولید، مدیریت تقاضا در عرضه و برنامه ریزی دراز مدت مدنظر قرار گیرد تا از وارد آمدن آسیب های جدی به این صنعت جلوگیری شود.

نصر با اشاره به مشکلاتی که در تامین مواد اولیه این صنعت وجود دارد، گفت: متاسفانه مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت با کمبود روبروست. قراضه های آهن، مس، برنج و ... به عنوان اصلی ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت ریخته گری به سختی توسط تولیدکنندگان تامین می شود. کاهش میزان قراضه به ویژه آهن مشکل اصلی صنعت فولاد کشور است و صادرات قراضه باید ممنوع و یا دست کم محدود شود.

این فعال صنعتی وضع تعرفه های گمرکی مناسب در صنعت ریخته گری را عاملی یاری دهنده به این صنعت عنوان و اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد مواد اولیه ای که تنها روش تامین آن از طریق واردات است و منبع داخلی برای تهیه آن وجود ندارد، هر چه تعرفه گمرکی پایین تر باشد، دستیابی به مواد اولیه مناسب برای تولیدکنندگان راحت تر است و با رفع موانع، فضای رقابتی منجر به رشد تشدید می شود. وی افزود: در مورد قطعات ریخته گری قوانین گمرکی باید به صورت همزمان علاوه بر حمایت از تولید داخل، تولیدکنندگان را در راستای افزایش کیفیت محصولات سوق دهد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن ریخته گری خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ذکر کرد: در تهیه فروآلیاژها و فلزات پایه هم به دلیل تحریم ها مشکلاتی وجود دارد و گاهی مواقع برای دستیابی به این مواد بایستی هزینه های بیشتری متحمل شد که باعث افزایش قیمت محصول نهایی می شود.

نصر تاکید کرد: در صورتی که برای این مشکل چاره ای اندیشیده نشود، واحدهای ریخته گری قادر به تولید با حداکثر ظرفیت خود نبوده و به آرامی از چرخه تولید خارج خواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر برای ورود مصنوعات فلزی تعرفه های گمرکی یا وجود ندارد و یا بسیار کم می باشد.

این فعال صنعت ریخته گری وضعیت صادرات صنعت ریخته گری کشور را چنین شرح داد: پیش بینی ها نشان می دهد با توجه به ظرفیت تولید داخل در سال جاری، میزان واردات قطعات ریخته گری کاهش پیدا کند و توانایی برای افزایش صادرات افزایش یابد.

نصر اظهار کرد: در حال حاضر محصولات ریخته گری ایران به کشورهای اروپایی و امریکایی و به طور عمده به کشورهای ایتالیا، فرانسه، سوئد، کانادا، هند و نیز ترکیه، عراق و کردستان عراق صادر می شود. کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه نیز کشورهای هدف برای صادرات صنعت ریخته گری هستند و انتظار می رود در آینده سهم بزرگی در سودآوری در اقتصاد کشور داشته باشند.

وی تصریح کرد: صدور مجوز واردات برای کالاهای مصرفی که امکان تولید آن پس از سرمایه گذاری هنگفت بخش خصوصی ایجاد شده است به معنای از بین بردن این تلاش هاست و مانع رشد اقتصادی و دستیابی به خودکفایی می شود و بیکاری را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: اقدامات تاثیرگذار دولت برای حل این مسئله می تواند به صورت حذف بعضی نهادها از تصمیم گیری درخصوص واردات و نیز ایجاد تعرفه های مناسب برای واردکنندگان باشد.

نصر افزود: بهتر است برای ثبت اینکه چه تجهیزاتی به صورت مونتاژ شده و یا قطعات منفصله در ایران تولید می شود، بانک اطلاعاتی در وزارت صنایع فراهم شود تا مانع از ورود این تولیدات به داخل کشور شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: اصفهان ، ریخته ، گری ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.