سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی در دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد

روشن شدن حقیقت و عدالت با محاکمه سران فتنه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به اتهاماتی که متوجه سران فتنه بوده و به نظر من جرم است رسیدگی شود، آنجا تازه حقیقت و عدالت بیشتر روشن می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش استکبارستیزی که در تالار مولوی دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین(ع) سیدالشهدا می‌نامیم و از طرف دیگر سرور آزاده‌های جهان خطاب می‌کنیم. یکی از مسائلی که قابل توجه است این است که بین آزادگی و شهادت چه نصبتی وجود دارد و چرا کسی را که سرور آزادگان می‌دانیم سیدالشهدا خطاب می‌کنیم و این دو چه نسبتی با یکدیگر دارند.
 
وی افزود: آزادگی یکی از مباحث مورد توجه جدی بشر بوده است و تاریخ شکل گیری آن با شکلگیری جوامع بشری یکی است. آزادی از دغدغه‌هایی است که بشریت همواره آن را به عنوان یک دغدغه دنبال می‌کرده است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه خاطرنشان کرد: اگر صحبت از آزادی می‌کنیم باید این حقیقت را نیز مورد توجه قرار دهیم که در جوامع بسترهای مختلفی وجود داشته است که این مفهوم را انکار کرده و آزادی را نادیده انگاشته است. اما شاید این حقیقت را نشود انکار کرد که مقوله آزادی آن‌چیزی که تحت مفهوم آزادی بخواهد بروز و ظهور پیدا کند را منکر شد. البته کسانی آن را انکار کرده و به مقابله با آن برخواسته است.
 
جلیلی با طرح این سوال که آزادی چگونه مورد انکار قرار می‌گیرد یادآور شد: یکی از بسترهایی که باعث انکار آزادی می‌شود انکار حقیقت است یعنی کسانی که می‌خواهند مانع آزادی شوند اصل حقیقت را انکار می‌کنند و حقیقت را به چالش می‌کشانند زیرا آنچه که آزادی را عادلانه و آن را حفظ می‌کند حقیقت است.
 
وی گفت: اگر توانستیم حقیقت را به شیوه‌های مختلف به چالش بکشانیم مقابله با آزادی کار سختی نیست.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه با طرح این سوال که حقیقت را چگونه می‌شود انکار کرد، ادامه داد: یکی از بسترهایی که برای انکار حقیقت شکل می‌گیرد این است که حقیقت را دست نیافتنی جلوه دهیم. کسانی که می‌خواهند حقیقت را به چالش بکشانند آن را دست نیافتنی و یا نسبی نشان دادند درحالی که حقیقت یک امر سیال و پندار است. در این نگاه خیلی چیزها را می‌توان قلب و انکار کرد و حتی بسیاری از رفتارهای خلاف آزادی را آزادی جلوه داد. خیلی از کسانی که این مسئله را مبنای اندیشه خود قرار داده‌اند به جاهایی رسیده‌اند که غیرانسانی‌ترین دیدگاه‌ها را مطرح کردند ولی پدر آزادی نامیده شدند و اندیشه‌هایشان در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شوند. اشخاصی مانند جان لاک از این دسته هستند.
 
جلیلی ضمن توضیحی در این خصوص اضافه کرد: طبق اسناد خود غربی‌ها جان لاک از سهامداران عمده برده داری بود ولی با این نگاه به آزادی و حقیقت نظراتی را دارد که ضد آزادی ترین نظریات است.اینکه به برخی دولت‌ها می‌گویند که شما تا چند سانترفیوژ دارید و براساس این اندیشه‌های تئوریک است.
 
وی گفت: درسال 1994 در همین دوران در اوگاندا کشوری آفریقایی در کمتر از سه ماه یک میلیون انسان کشته می‌شود اما کسی برای این مسئله قطعنامه صادر نمی‌کند و اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. این نمونه‌ها نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد چنین نگاهی به آزادی و حقیقت از سوی مدعیان آزادی مطرح شده است و با این نگاه خیلی چیزها نادیده گرفته می‌شود، در همین زمان است که کسانی حقوق و یا امتیازی را به نام حق وتو برای چند کشور خاص تعریف می‌کنند اما مدعی آزادی هستند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی که شعار اقتصاد باز و یا آزادی را سرمی‌دهند برای یک تراکنش بانکی می‌گویند چرا این تراکنش بانکی رخ داده است و آن را خلاف چیزی که ادعا کرده‌اند می‌داند.
 
جلیلی با بیان اینکه اگر چنین نگاهی مبنای ما قرار گیرد بدترین رفتارها حتی به عنوان آزادی رخ می‌دهد گفت: تمام تلاش انبیا این بود که این حقیقت متعالی شود که انسان به شکل کمال رسد و اگر امروز بیان می‌کنیم که امام حسین(ع) را سرور آزادگان می‌دانیم برای اینکه او رحمت الله بود و آمد تا حقیقت را روشن کند.
 
وی با بیان اینکه امروز در کنار انکار حقیقت انصراف از حقیقت نیز وجود دارد گفت: برخی می‌گویند چه کسی گفته مبنا باید حقیقت باشد. مبنا باید چیزی باشد که ما می‌گوییم. در بحث حق وتو یا ان پی تی و اینکه چند کشور می‌توانند سلاح اتمی داشته باشند و دیگران نداشته باشند جوابی که از طرف‌های خود می‌شنویم این است که چون ما می‌خواهیم می‌تواند باشد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی به این مسائل انتقاد می‌کنید تنها این را می‌شنوید که ما این چیز‌ها را نمی‌فهمیم.
 
جلیلی با بیان اینکه امروز مبناهای مختلفی برای مبارزه با آزادی وجود دارد گفت: انکار حقیقت و انصراف حقیقت از این موارد است اینکه شما باید چیزی را بپذیرید که نظر دیگران است و آنها به دنبال این هستند که این تصور را القا کنند که یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که آنها می‌خواهند.
 
وی افزود: درسال 88 به ژاپن رفته بودم و در دیداری که نخست وزیر ژاپن، وزیر امور خارجه این کشور و یکی از حادثه دیدگان هیروشیما حضور داشت گفت: ما اگر بمب‌باران هسته‌ای شدیم حقمان بوده است این یک نوع نگاه است نخست وزیر ژاپن می‌گفت حزب ما بعد از شصت سال حاکمیت را در دولت برعهده گرفت و کاری که کردیم این بود که وعده دادیم بعد از 70 سال پایگاه‌های نظامی آمریکا را از این کشور خارج کنیم اما امروز می‌بینیم نمی‌توانیم و باید این را اعلام کنیم و یا استعفا دهیم که پس از چند ماه این فرد استعفا داد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه گفته می‌شود باید واقعیت‌ها را دید حرف درستی است کار امام این بود که واقعیت‌های مناسبات جهانی را نشان داد. این واقعیت‌ها را هم باید دید اینها واقعیت‌های مهمی هستند که باید آنها را باید بهتر دید. اما در مقابل کسانی که خود را واقعیت می‌دانند باید ایستاد.
 
جلیلی به ترس نظام استکباری از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این ملت و انقلاب نشان داد می‌تواند در مقابل آنها بایستد و مدلی را در مقابل آنها ارائه دهد. این یک واقعیتی است که باید آن را دید و امام حسین(ع) می‌خواهد این واقع بینی را نشان دهد.جایگاه آزادگی امام اینجا نشان داده می‌شود چون نمی‌پذیرد کسانی بخواهند مناسبات را بر مبنای غیرحقیقت تعریف کنند.
 
وی گفت: وقتی مبنای نگاهمان مبنای استکباری باشد نمی‌توان انتظار داشت که این مبنا بر مناسبات براین اساس به درستی شکل بگیرد. آنها می‌دانند اگر چیزی برمبنای حقیقت شکل بگیرد آنها موفق نخواهند شد و در همین زمینه به دنبال جلوگیری از حقیقت و واقعیت هستند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه تمام فعالیت‌های آنها بر روی جمهوری اسلامی ایران متمرکز شده است درحالی که در همسایگی ما کشوری هست که صلاح هسته‌ای دارد و نظام متمرکز و منسجمی هم ندارد چون می‌دانند این یک مدل و یک نگاه جدیدی است که می‌تواند شکل بگیرد و موفق شود و البته تکثیر شود و نگران این مسائل هستند.
 
جلیلی با اشاره به اینکه نمی‌توانید بگویید مبارزه نباشد اما دستاورد باشد افزود: آنهایی که در مسیر باطل هستند هم مرتب در حال تلاشند و در این نگاه است که یک تکلیف و یک پارادایم جدید شکل می‌گیرد و محاسبات دیگری را صورت می‌دهد و محاسبات جدیدی را رخ می‌دهد اینکه رهبری گفتند مراقب باشید دچار محاسبات اشتباه نشوید براین مبناست. زیرا با این نگاه محاسبه جدیدی را آغاز می‌کنید.
 
وی گفت: براساس این نگاه مبنای جدیدی در این زمینه شکل می‌گیرد و آن نگاه حسینی است که این مبنای جدید را شکل می‌دهد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید یاد کنیم از کسانی که براساس این نگاه و مبنا حرکت کردند شهید بزرگوار شهریاری که از کسانی بود که سیدالشهدا را الگو قرار داده بود و نمی‌توانست بپذیرد که دیگران نیاز به داشتن یا نداشتن غنی سازی را به کشور ما تحمیل کنند و شهید علیمحمدی نیز که در این مسیر نگاه حقیقت جویی را دنبال می‌کرد.
 
جلیلی گفت: در دوره‌ای ما به سوخت 20 درصد برای برخی از بیماران خاص مان که حدود 850 نفر بودند احتیاج داشتیم طبق مقررات آژانس نامه دادیم و دستیابی به این سوخت را خواستار شدیم اینکه مسیر را برای ما در این زمینه تسهیل کند وقتی مطرح شد نگاه استکباری اینگونه برخورد کرد وقتی احساس کرد موضوعی برای اهرم فشار بدست آورده است شروع به شرط و شروط گذاشتن گذاشت.
 
وی افزود: از طنزهای تلخ روزگار ماست که امروز کسانی خود را مدعی آزادی نشان می‌دهند که بیشترین مخالفت را با آزادی دارند و موانع آزادی هستند. امثال شهید علی محمدی مقابل این نگاه‌ها ایستادند و جان خودشان را از دست دادند اینها پیرو همان امام بودند که واقعیت‌های عرصه بین الملل را نشان داد و نگذاشت این مناسبات غلط و مورد مبنا قرار گیرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور درباره درس‌های عاشورا و اینکه آیا تنش‌زدایی و مذاکره و تعامل سازنده می‌تواند از عاشورا و حادثه عاشورا برداشت شود و برداشتش درباره سخنان اخیر رئیس جمهور باشد گفت: برداشت را از خود ایشان باید پرسید.
 
جلیلی افزود: اگر نظامی شکل بگیرد که این نظام نظامی بر مبنای غلط بوده است در عرصه بین المللی نیز براساس همین مبناهای غلط حرکت می‌کند و اگر شناخت درستی نداشته باشد دچار اشتباه محاسباتی می‌شود، آنچه که اهمیت دارد این است که ما هم نقاط قوت و مقوم خود را به خوبی بشناسیم و هم نقاط ضعف دشمن را که این از نکات اصلی دیدن صحنه است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دانشجوی عاشورایی امروز چگونه می‌تواند در شرایط کشور ظهور و بروز پیدا کند و اثرگذار باشد گفت: انقلاب اسلامی ایران پاسخی به دعوت خدا و پیامبر بود که البته این باور قرآنی ما بود و امروز بعد از سی سال این مسئله تجربه شده است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جنبش دانشجویی یک جنبش پیش رو و پیشگام در طول سالهای گذشته بوده است و در ایام 13 آبان این نگاه نسبت به نظام سلطه وجود داشت اینکه چرا حادثه 13 آبان را به انقلاب بزرگتر تعبیر کردند دلیل این بود که هدف موضوع بزرگتری قرار داده شده بود. یکی از موضوعات مهم انقلاب اسلامی این بود که به موضوع اکتفا نکرد و به سمت هدف بزرگتر رفت.
 
جلیلی افزود: یکی از بحث های مهم و چیزی که در عرصه مناسبات بین‌المللی اهمیت دارد تهدیدزدایی است و ما باید تهدید را رفع کنیم. گاهی لازم است شما در این عرصه سختی‌هایی را تحمل کنید و به دفاع و مبارزه سازنده بپردازید.
 
وی گفت: بسیاری از عزیزان ما که در انقلاب اسلامی و جنگ هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند از بدنه دانشجویی بودند و امثال شهید شهریاری و علی محمدی نیز اینگونه عمل کردند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر امروز نظام استکبار در برابر نظام اسلامی مستأصل است محصول امثال شهید شهریاری است که در عمل توانستند این نگاه را به صحنه عملیاتی برسانند. جنگ نرم برای دشمن این است که در فلان موضوع فناوری هسته‌ای نتواند مانع شما شود و مهمترین بحث برای او این است که از ایده مبارزه دست برداریم انصراف از حقیقت و انصراف از حق از جمله مسائلی است که دشمن توسط 140 شبکه تلویزیونی و رسانه‌ای خود به دنبال آن است تا فضایی را ایجاد کند که شما را دچار تهدید در داشته‌ها و باورها کند تا مسیری را در نظر بگیرید که از مبارزه منصرف شوید که نقش جنبش دانشجویی در این زمینه مهم است.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درخصوص اینکه آیا این گفته رئیس جمهور که ما با آمریکا قرار نیست همیشه دشمن بمانیم مغایر با استکبار جهانی بودن آمریکا نیست گفت: پاسخ این سوال را باید از رئیس جمهور بپرسید اما آنچه بین ما و نظام سلطه است دو نگاه متفاوت است که یکی می‌خواهد مناسبات جهان را بر مبنای حقیقت و عدالت تعیین کند و دیگری به دنبال این است که این نگاه را بر مبنای قدرت که نگاه جدیدی نیست و در طول تاریخ وجود داشته است تفسیر کند.
 
وی گفت: امام(ره) نیز شروطی را برای این مسئله تعیین کردند و آن این است که آمریکا از خوی استکباری خود دست بردارد و منصرف شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره الزام برگزاری دادگاه برای سران فتنه گفت: یکی از بحث‌های قابل توجه این است که ما در کشور خودمان مسئله‌ای به نام انتخابات و دموکراسی را داریم و درآن آرای مردم مهمترین و تعیین کننده‌ترین مسئله است. یکی از چیزهایی که چالش اصلی ما با نظام سلطه است همین مسئله است که نظامی شکل بگیرد و مدل جدیدی از مردم‌سالاری را ارائه دهد که در آن گروه‌های قدرت و ثروت حضور نداشته باشند.
 
جلیلی افزود: من در دیداری به سولانا گفتم که مردم سالاری دینی در کشور ما به شکلی است که مردم تا پای جان از آن دفاع می‌کنند و حضور مردم در انتخابات نمود جمهوریت است و اسلامیت نظام امروز حافظ جمهوریت آن است. مسئله‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری 88، 92 و سایر انتخابات دیده شد.
 
وی گفت: درسال 88 یکی از جلوه‌های بارز مردم سالاری دینی ایجاد شد و مردم به صحنه آمدند و مشارکت و رقابت در کشور به وجود امد و البته ولایت فقیه اجازه نداد آرای مردم وتو شود به این دلیل کسانی آن را نمی‌پذیرند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : حال اگر کسانی آمدند این ظلم بزرگ را به مردم کردند باید پاسخگو باشند.
 
جلیلی با اشاره به فضای بین المللی قبل از انتخابات سال 88 گفت: 10 روز قبل از انتخابات فضایی صورت گرفت که می‌دیدم افراد مقابل ما به دلیل حضور پرنشاط مردم در صحنه انتخابات سراسیمه شده بودند اما در این شرایط کسانی آمدند که دشمن را به طمع انداختند و هیچ مناسبات قانونی و دموکراسی را هم قبول نداشتند.
 
وی گفت: من در دیدارم با خانم اشتون گفتم اینکه چند نفری می‌ریزند در خیابان کشوری مثل اوکراین تا پارلمان را بگیرند و شما از آن‌ها حمایت می‌کنید چه دموکراسی است و کجای این دموکراسی است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: در انتخابات 88 نه یک روز بلکه 8 ماه این افراد التهاباتی را برای کشور ایجاد کردند و ادامه دادند حتی در یکی از بیانیه‌هایشان فرستادن جانور به فضا را به سخره گرفتند و از تقلب به کشتار انسان رسیدند نام خانمی به اسم ترانه موسوی به عنوان کشته شده مطرح شد و ما بررسی کردیم و دیدیم چنین چیزی نیست و اصلا چنین فردی وجود خارجی ندارد و یا اطلاعیه دادند و خانم سعیده پورآقایی را به عنوان کسی که کشته شده است و برای او مجلس ختم گرفتند مطرح کردند حتی دیدیم آقای موسوی هم در مراسم ختم او شرکت کرده است وقتی جستجو کردیم مادر وی گفت چند ماه است از خانه رفته و برنگشته است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.