سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفير كوبا در تهران:

احمدی نژاد و فیدل کاسترو در كوبا دیدار می کنند

سفير كوبا در تهران با بیان این که در مقطع کنونی وضعيت جسماني فیدل کاسترو نسبت به سالهاي گذشته بهبود یافته است گفت: دیدار احمدی نژاد با فیدل کاسترو از جمله برنامه هایی است که در سفر به كوبا پیش بینی شده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت 'ویلیام کاربو ریکاردو' که کشورش میزبانی 'محمود احمدی نژاد' رئیس جمهور ایران را در سومین مرحله سفر دوره ای وی به آمریکای لاتین برعهده دارد گفت: رئیس جمهور ايران در نخستین ایستگاه سفر دوره ای آمریکای لاتین وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شده است، در پایان مذاکرات خود در این کشور عازم نیکاراگوئه می شود و پس از آن به ترتیب میهمان کشورهای کوبا و اکوادور خواهد بود.

* خط اعتباری تجاری ایران و کوبا به 500 میلیون یورو ارتقا می یابد

سفیر کوبا در تهران درباره چشم انداز همکاری های تجاری دو کشور گفت: خط اعتباری به ارزش 200 میلیون یورو بین دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد شده است که در سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به کوبا، برنامه ریزی شده است که ارزش این خط اعتباری به 500 میلیون یورو ارتقا یابد.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به برداشتن گام های عملی از سوی دوطرف برای افزایش خط اعتباری گفت: با توجه به روابط ممتاز سیاسی و نیز با توجه به ظرفیت های خوبی که دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه دارند، میزان کنونی مبادلات تجاری دو کشور به هیچ وجه برای طرفین راضی کننده نیست.

ریکاردو خاطرنشان کرد: شایسته نیست دو کشوری که از روابط سیاسی ممتاز برخوردار هستند، روابط تجاری آنها در سطح پایین قرار داشته باشد.

* احمدی نژاد و فیدل کاسترو دیدار می کنند

سفیر کوبا در تهران با بیان این که سفر جاری احمدی نژاد به کوبا دومین سفر وی به این کشور در دوران ریاست جمهوری وي خواهد بود گفت: رئیس جمهور ایران برای نخستین بار در سال 2006 برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد در هاوانا به کوبا سفر کرد.

وی با بیان اینکه در زمان سفر اول احمدی نژاد به کوبا در سال 2006 فیدل کاسترو رهبر این کشور به شدت بیمار بود و برای عمل جراحی در بیمارستان بستری بود، گفت: در آن سال امکان دیدار سران دو کشور به دلیل بیماری فیدل فراهم نشد.

ریکاردو با بیان این که در مقطع کنونی حال فیدل کاسترو نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر است و وضع جسمانی وي تا حدود زیادی بهبود یافته است گفت: دیدار احمدی نژاد با فیدل کاسترو از جمله برنامه هایی است که در سفر آتی پیش بینی شده است.

وی در خصوص اهمیت روابط تهران – هاوانا و توجه ویژه کوبا به تحولات ایران و خاورمیانه گفت: فیدل کاسترو اگرچه این روزها دیگر هیچ گونه عنوان رسمی در کشور ندارد و تمام اخیتارات خود را به برادرش رائول کاسترو تفویض کرده است، اما همچنان به عنوان مرد اول کوبا شناخته می شود و به دقت تحولات منطقه ای و بین المللی و به ویژه تحولات و اخبار مربوط به ایران را دنبال می کند.

سفیر کوبا در تهران افزود: این موضوع نشان از توجه ویژه کوبا به ایران و روابط مطلوب با این کشور است.

* حمایت کوبا از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

نماینده ارشد دولت کوبا در تهران در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: ما بارها تاکید کرده ایم که حق ایران را در برخورداری و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت می شناسیم و از جمهوری اسلامی برای دستیابی به این حق مسلم دفاع می کنیم.

ریکاردو تداوم سیاست های خصمانه دولت آمریکا علیه کوبا و برخی دیگر کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران را اشتباهی بزرگ ازسوی سردمداران کاخ سفید دانست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات آمریکا این است که حاکمان و دولتمردان آن از تاریخ درس عبرت نمی گیرند و اشتباهات گذشته را بارها تکرار می کنند.

سفیر کوبا در تهران با انتقاد از تحریم های یکجانبه علیه ایران و نیز با یادآوری مقاومت بیش از 50 ساله کوبا در برابر تحریم های سخت آمریکا گفت: آمریکا هرگز قادر نخواهد بود ملت های کوبا و ایران را به زانو در آورد.

نماینده ارشد دولت کوبا در تهران استفاده دولت آمریکا از ابزار تحریم برای به زانو درآوردن کشورهایی مستقل چون کوبا و ایران را تلاش بیهوده دانست.

ریکاردو با مروری بر سیاست های دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: اگر چه برخی دولتمردان آمریکایی ظاهرا قصد داشتند تغییراتی در سیاست های کلی واشنگتن ایجاد کنند اما لابی قدرتمند صهیونیستی هرگز چنین اجازه ای به وي و دیگر روسای جمهوری آمریکا نداده است.

وی گفت : تمام تبلیغات و شعارهای تغییر که در ابتدای دولت کنونی آمریکا سر داده شد دروغ بوده است و این دولت هم ناچار به ادامه همان خط و مشی دیکته شده ای است که دولت های قبلی از آن تبعیت می کردند.

سفیر کوبا در تهران در خصوص تحولات سوریه و رویکرد مداخله جویانه و خصمانه برخی قدرتها در امور داخلی این کشور گفت: دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورها همواره زیانبار بوده است.

ریکاردو تاکید کرد: ما معتقدیم مردم هر کشور حق دارند خودشان حکومت خود را انتخاب کنند و این موضع رسمی کوبا در قبال همه کشورها است.

* موج گسترده جنبش مردم آمریکا معادلات زیادی را تغییر خواهد داد

سفیر کوبا در تهران درباره جنبش ها و تظاهرات گسترده مردمی در سراسر آمریکا در اعتراض به نابرابری های مدنی واجتماعی و اوضاع نابسامان اقتصادی در این کشور گفت: امروز مردم آمریکا به این واقعیت پی برده اند که حکومت از حقوق آنان دفاع نمی کند بلکه به فکر حفظ منافع قشر اقلیت مرفه و سرمایه دار این کشور است.

وی با بیان اینکه مردم آمریکا دیگر حاضر نیستند تحمل کنند که دسترنج اکثریت مردم آن کشور به جیب اقلیت مرفه و سرمایه دار برود تاکید کرد: حرکتی که امروز در سرتاسر آمریکا علیه نظام غیرعادلانه آن آغاز شده است نشانه بیداری مردم است و این موج گسترده جنبش مردمی درنهایت معادلات زیادی را تغییر خواهد داد.

* آوارگان فلسطینی باید به سرزمین مادری بازگردند

ریکاردو تاکید کرد: کوبا معتقد به حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری شان است؛ سرزمینی که بیش از 60 سال است به اشغال اسراییل درآمده و این موضع رسمی کوبا در قبال مسئله اسرائیل و فلسطین است.

وی در خصوص روابط هاوانا- تل آویو گفت: کشورش از نیمه اول دهه 1970 یعنی از نزدیک به 4 دهه پیش به دلیل سیاست های غیرقابل قبول رژیم صهیونیستی، روابط خود با این کشور را قطع کرده است.

سفیر کوبا در تهران تاکید کرد: ما سیاست های اسراییل را به ویژه در قبال فلسطین به هیچ وجه قبول نداریم.

* ناامنی، ارمغان اشغالگران برای عراق و افغانستان

ریکاردو که در سه دوره زمانی مختلف و از جمله در دوران اشغال افغانستان توسط نیروهای نظامی آمریکا و ناتو و به مدت 9 سال به عنوان دیپلمات دولت کوبا در افغانستان فعالیت کرده و به خوبی به مسایل و مشکلات این کشور آشنا است، معتقد است که ناامنی بزرگترین ارمغان اشغالگران برای عراق و افغانستان بوده است.

سفیر کوبا در تهران گفت: میلیون ها نفر از مردم افغانستان در سال های اشغال این کشور از سالیان دور تاکنون قربانی حملات اشغالگران و یا ناآرامی ها و خشونت های ناشی از حضور نیروهای بیگانه شده اند.

ریکاردو رشد تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را تنها یکی از مشکلات ناشی از حضور بیگانگان در آن کشور دانست و گفت: تولید و قاچاق موارد مخدر از زمان حمله آمریکا و همپیمانانش به افغانستان چندین برابر شده است.

وی ناامنی، خشونت و عقب ماندگی های اقتصادی و اجتماعی را از عمده ترین آثار اشغال عراق و افغانستان دانست و با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: اگر چه نیروهای اشغالگر عراق را ترک کرده اند اما هنوز هم شاهد ناآرامی و بمب گذاری در این کشور هستیم .

سفیر کوبا در تهران خاطرنشان کرد: دولت بغداد باید تلاش کند تا با برقراری امنیت در این کشور، زمینه لازم برای رشد و توسعه عراق و دستیابی این کشور به استقلال واقعی را فراهم کند.

** کوبا فعلا به دنبال برنامه هسته ای نیست

ریکاردو در خصوص وضعیت کشورش در زمینه تجهیزات و فعالیت های هسته ای گفت: تنها سهم کوبا از موضوع هسته ای یک نیروگاه اتمی نیمه کاره است که احداث آن در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد اما با فروپاشی شوروی سابق، کار احداث این نیروگاه نیز به طور کامل متوقف شد و از آن روز تاکنون هیچ کاری روی آن انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: کوبا فعلا برنامه ای برای ساخت نیروگاه اتمی یا هرگونه فعالیت دیگر در زمینه فناوری هسته ای ندارد.

* انتقاد از برخورد دوگانه آمریکا با پدیده تروریسم

سفیر کوبا در تهران درباره پنج تبعه کوبایی در زندان های آمریکا گفت: این افراد که مردم کوبا آنها را با عنوان 'قهرمان' یاد می کنند مدت 13 سال است که در زندان های آمریکا گرفتار شده اند.

وی برخورد آمریکا با پنج تبعه کوبا را یکی از بارزترین نمونه های استانداردهای دوگانه آمریکا در برخورد با مقوله تروریسم دانست و گفت: این پنج قهرمان به آمریکا رفته بودند تا توطئه ها و طرح های گروه های تروریستی آمریکایی که قصد خرابکاری و ترور مقامات کوبایی را داشتند، خنثی کنند.

ریکاردو گفت: این افراد اطلاعات زیادی را در مورد طرح های تروریستی آمریکا علیه کوبا کشف کردند و آن را در اختیار دولت کوبا گذاشتند و دولت کوبا هم این اطلاعات را به دولت آمریکا داد تا به آنها گوشزد کند که هاوانا از طرح ها و توطئه های واشنگتن با خبر است.

وی افزود: اما آمریکا در مقابل به جای اینکه عوامل توطئه ها و طرح های تروریستی را زندانی کند، پنج تبعه کوبایی را به اتهام جاسوسی و تلاش برای اقدامات تروریستی به زندان انداخت و این نمونه کاملا آشکار برخورد دوگانه دولت آمریکا با پدیده شوم تروریسم است.

/ع2

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.