سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوبن؛

باید بین مراکز علمی و تحقیقاتی با کشاورزان سنتی ارتباط نزدیکی ایجاد شود

نایب رئیس انجمن علوم باغی دانشگاه آیداهوی آمریکا گفت: استان قزوین ظرفیت استفاده از باغداری نوین و استفاده از تجهیرات مدرن کشاورزی و رسیدن به باغداری پیشرفته را دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، اسماعیل فلاحی در کارگاه آموزشی باغبانی نوین در جهان که با حضور کارشناسان، کشاورزان و باغداران استان قزوین در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، طی سه سمینار آموزشی به بررسی شیوه‌های نوین باغداری، شیوه‌های صحیح آبیاری و چگونگی کشت انگور به روش صحیح پرداخت.

وی در ابتدای این کارگاه با اشاره به باغداری نوین اظهار کرد: ایجاد باغ‌های نمونه و استفاده از روش‌های نوین و تجهیزات کشاورزی مدرن و تحقیقات پژوهشی بهترین روش برای ارتقای کیفی در فعالیت‌های کشاورزی، افزایش سودآوری و صادرات محصولات باغی است که در این زمینه قزوین از پتانسیل بالایی برخوردار است.

نایب رئیس انجمن علوم باغی دانشگاه آیداهو تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به باغداری نوین استفاده از تجهیزات و ابزارآلات مدرن کشاورزی است، به طوری که در شرایط کنونی این تجهیزات نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و زمان کشاورزان دارند.

وی با معرفی تعدادی از تجهیزات مدرن گفت: هم‌اکنون 35 درصد زمان باغداران در هنگام برداشت تلف می‌شود، این در حالی است که شناسایی و آشنایی با این وسایل و برخورداری از آن‌ها می‌تواند کمک کشاورزان باشد و استفاده از این ابزارهای نوین ضمن تامین راحتی بهره برداران به فعالیت‌ها سرعت می‌دهد.

فلاحی ادامه داد: برای موفقیت در امر کشاورزی باید ارتباط نزدیکی بین مراکز علمی و تحقیقاتی با کشاورزان سنتی برقرار شود تا از این روش آموخته‌ها به باغداران انتقال پیدا کند که برای این امر نیاز به ایجاد یک باغ به عنوان نمونه است.

وی خاطرنشان کرد: آموزشکده‌های کشاورزی می‌توانند با ایجاد باغات نمونه در محل مزارع، الگوهای عملیاتی را به کشاورزانی که به روش سنتی کار می‌کنند، ارائه دهند و با تولید محصولاتی کیفی زمینه استقبال کشاورزان از روش‌های جدید را فراهم کنند.

نایب رئیس انجمن علوم باغی دانشگاه آیداهو تصریح کرد: هماهنگی مراکز تحقیقاتی با کشاورزان سنتی و استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن سبب کیفی سازی محصولات کشاورزی می‌شود که این امر سبب بالا رفتن سود اقتصادی و توسعه صادرات می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به رایزنی‌های اخیر گفت: کمترین نتیجه‌ای که در مذاکرات می‌توان به دست آورد، واردات نهال‌های اصلاح شده به کشور است که طی آن باید نهال‌ها توسط افراد و منابع مطمئن وارد کشور شوند تا از سلامت نهال‌ها و قلمه‌ها مطمئن شویم.

فلاحی خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت در دنیا، زمین‌های مخصوص به کشاورزی به زمین‌های مسکونی تبدیل شده است و کشاورزی جای خود را به صنعت داده است، همچنین کمبود و بحران آب کشاورزی را با خطر روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به بحران آب در دنیا تاکید کرد: در برخی از کشورها سفره‌های زیرزمینی باستانی نابود شده و ساخت و ساز غیرمجاز سبب ایجاد بحران آب شده است که با استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای به جای روش آبیاری غرقابی و بارانی می‌توان حدود 65 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کرد.

 در پایان این کارگاه علمی، کشاورزان سوالات خود را در خصوص کاربردی کردن روش‌های جدید و علمی مطرح کردند که به آن‌ها پاسخ داده شد.

انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، کشاورزان ، تحقیقات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.