سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر امور ناشران سمات تشریح کرد

افزایش مدیریت ریسک سهامداران با راه‌اندازی سامانه جدید پس از معاملات

مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تبادل اطلاعات و تعاملات در سامانه جدید پس از معاملات به صورت استاندارد است به طوریکه شرکت این امکان را دارد که بتواند با نیازمندی‌های جدید مانند سهام عدالت، ماژول‌های جدیدی را به این سامانه اضافه کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مطهره مروج با اشاره به اینکه این سامانه فعالیت رسمی خود را از سال 94 آغاز می کند، تصریح کرد: شرکت سپرده گذاری مرکزی برای تعامل سامانه پس از معاملات با سامانه های دیگر، موتور خاصی را پیاده سازی کرد که یک UI مخصوص تحت عنوان (SWEP) یا پروتکل طراحی کاربری سانای، است که می تواند واسط کاربری تعاملی را پیاده سازی کند.
 
وی با اشاره به اینکه پروتکل طراحی واسط کاربری سانای در حقیقت یک شرکت است که زیر مجموعه شرکت سپرده گذاری در حال فعالیت است، ادامه داد: این سامانه از پیام های فیکس برای گزارش های مالی پشتیبانی می کند. به علاوه، هیبرید کامل در این سامانه پیاده سازی شده است و دارایی در پرتفوی مشتری به صورت هیبرید کامل نگه داری می شود.
 
مروج توضیح داد: هر شخصی با هر میزانی سهام را نزد یک کارگزاری خریداری کرده باشد، می تواند به همان میزان فروش در همان کارگزاری انجام دهد و دیگر نیازی به تعیین کارگزار ناظر در روز قبل از فروش وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه مدل کارگزار ناظر به این دلیل ایجاد شد که بین سامانه معاملات و پس از معاملات تعامل وجود داشته باشد، تاکید کرد: در سامانه جدید این امکان ایجاد شده است. همچنین بحث زیرحساب باعث شده که تمامی اطلاعات کد سهام داری مانند سهام قابل معامله، مسدودی و حتی وثیقه و امثال آن در یک کد سهام داری قابل پیگیری است.
 
مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، یادآور شد: موضوع دیگر، داشبوردهای نظارتی است. داشبوردها به تفکیک این امر که چه شخصی (مدیر عملیات، مدیر نظارت یا ادمین سیستم) قصد استفاده از سامانه را دارد، قابل تفکیک است و هر شخصی می تواند با توجه به حوزه کارکرد خود، داشبوردهای خود را طراحی کند.
 
مروج به امکان جالب دیگر در بحث swep اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان داد که به طور متوسط تنها 10 درصد از نیازمندی هایی که در سامانه معاملات در گذر زمان مطرح می شود در منطق و طراحی پایه ای سیستم است و 90 درصد تغییر گزارشات و ظاهر و فرمت گزارش ها است. هر کسی بخواهد گزارش های خود را با مدل درخواستی خود تغییر بدهد، در سامانه جدید می تواند UI و گزارش های خود را طراحی کند. یعنی می تواند شکل را کشیده و این شکل تبدیل به یک دیاگرام اجرایی و کد شود تا خود فرد بتواند گزارشش را دریافت کند.
 
وی به حذف امکان پولشویی اشاره کرد و افزود: در این سامانه کدهای معاملاتی یک سرمایه گذار، در یک کد تجمیع می شود. بنابراین هر زمان که تراکنشی روی پرتفوی سهام دار اتفاق بیفتد، اطلاع رسانی و فرد مطلع می شود. در این صورت انگیزه استفاده از مال غیر کاهش پیدا می کند.
 
مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به مدیریت ریسک، تصریح کرد: در این سامانه با تجمیع دارایی های افراد تحت یک کد، دیگر دارایی های چند کد یا نگه داشته شده در بخش های مختلف وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: بهره برداری واقعی از این سامانه ابتدای سال 94 کلید می خورد، اما هم اکنون ارتباط آزمایشی با سازمان ثبت احوال داریم و سرویس های ثبت احوال بر روی این سامانه تست می شود.
 
مروج در خصوص دیگر مزایای سامانه جدید پس از معاملات خاطرنشان کرد: کارگزار می تواند در پنل خود با استفاده از "بارکد ریدر" مشخصات سهام دار را در صفحه مشخصات ثبت کرده و دیگر نیاز به تایپ و ورود اطلاعات نیست. ثبت احوال هم در لحظه اعلام می کند که کدام تراکنش با اشکال مواجه است و بنابراین کارگزار می تواند در لحظه، درخواست های کد را مشاهده کند. همین قضیه برای کدهای گروهی هم فعال شده است.
 
وی در پایان ابراز داشت: تبادل اطلاعات و تعاملات در سامانه پس از معاملات به صورت استاندارد است و شرکت سپرده گذاری مرکزی این امکان را دارد که بتواند با نیازمندی های جدید مانند سهام عدالت، ماژول های جدیدی را به این بستر اضافه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سامانه ، تبادل ، اطلاعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.