سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد

تشریح موفقیت مردم تونس در برابر استکبار‌ستیزی/ قدرت‌های بزرگ مداخله نکنند

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: پیامی که مردم تونس با توجه به پیش‌رو بودن در حوزه قیام‌های عربی و ایجاد نظام مردم‌سالار به قدرت‌های بزرگ و مداخله جو صادر می‌کنند این‌ است که اگر خط فکری خاصی به مردم تحمیل نگردد، کشور می‌تواند با اتکا به خواست مردم به موفقیت‌هایی دست یابد و مانع مداخله جویی کشورهای استکباری شود .

"کورش فخرطاولی" در گفتگو با خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با برگزاری انتخابات تونس و پیروزی‌های مردم این کشور اظهار داشت: آن چه که باعث برگزاری انتخابات بدون حاشیه و هیجان زیاد در تونس شده است، این است که جامعه مدنی در تونس بر خلاف کشورهایی چون مصر ، لیبی و الجزایر رشد قابل توجهی داشته و با وجود دوران استبدادی "بن علی" مردم تونس از فرهیختگی فرهنگی بالایی برخوردارند که این مساله در آثار تونسی‌ها در داخل و خارج از کشور نمایان است.

وی افزود: تونس از جهت ساختارهای مدنی رشد قابل توجهی داشته  است و همچنین احزاب این کشور به خوبی مسیر توسعه را طی کرده و توانسته‌اند نقش خود را به خوبی در انتخابات ایفا کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه‌ تصریح کرد: نقش "حزب النهضه" و شخص "راشد الغنوشی" با درس گرفتن از شرایطی که در مصر و لیبی ایجاد شده بود قابل توجه است‌، چرا که برای دستیابی به اصول و عقاید خود پافشاری زیادی نکرده‌اند و تا اندازه‌ای در دیدگاه‌های مورد نظر خود عقب نشینی داشته‌اند و تلاش کردند تا  قبل از به دست گرفتن حکومت شرایطی را فراهم کنند که انتقال قدرت از دوران استبدادی به مردم سالاری اتفاق افتد و از این جهت کشور تونس دستاوردهای خوبی داشته، چرا که هم انتخابات را برگزار کرده و هم قانون اساسی جدیدی را تدوین کرده‌اند.

فخرطاولی در ادامه بیان کرد: به طور خلاصه تساهل و تسامحی که حزب النهضه به کار گرفت موجب تضمین ادامه حیات این حزب و آرام نگه داشتن فضای جامعه برای برگزاری انتخابات بدون حاشیه شد و تا در نهایت از آن به عنوان یک موفقیت برای مردم تونس یاد کنیم .

وی اظهار داشت: اگر به ارکان حکومت این کشور نگاه کنیم، "مرزوقی" به عنوان رئیس جمهور، دارای سابقه طولانی در مبارزه با استبداد "بن‌علی" بوده و سال‌های طولانی در زندان و تبعید به سر برده است، همچنین احزاب و مردم تونس نیز سابقه مشارکت مدنی بالایی نسبت به سایر کشور‌های شمال آفریقا دارند، و مجموعه این عوامل و درس‌هایی که آن‌ها از شرایط مصر و  لیبی گرفتند باعث حرکت مردم به این سمت شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در سطح بین‌المللی نیز انتظار برگزای چنین انتخاباتی از تونس وجود داشت، چرا که علی‌رغم حضور گروه‌های قدیمی، گروه های جدیدی مانند "النهضه" نیز توانستند در شکل ‌گیری حاکمیت و قدرت این کشور مشارکت کنند و با وجود پیروزی حزب "ندای تونس"، حزب النهضه هم توانست کرسی‌های زیادی به دست آورد و به عنوان قدرت دوم کشور جایگاه خود را تضمین کند.

فخرطاولی در پایان خاطر نشان کرد: پیامی که مردم تونس با توجه به پیش‌رو بودن در حوزه قیام‌های عربی و ایجاد نظام مردم‌سالار به قدرت‌های بزرگ و مداخله جو صادر می‌کنند این‌است که اگر خط فکری خاصی به مردم تحمیل نگردد، کشور می تواند با اتکا به خواست مردم به موفقیت هایی دست یابد  و مانع مداخله جویی کشورهای استکباری شود .

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.