سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محققان دانشگاه شریف صورت گرفت

ارائه مدلی بهینه برای طراحی شبکه‌های مخابراتی قدرت

محققان دانشگاه صنعتی شریف مدل ریاضی بهینه‌ای را توسعه داده‌اند که می‌تواند طرح‌های اقتصادی، موثر و مستحکمی را برای طراحی شبکه‌های مخابراتی قدرت به نحو ساده و با کمترین هزینه محاسباتی تولید کند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی، شبكه هاي هوشمند توزيع انرژي الكتريكي يكي از جديدترين فناوری‌هاي روز دنيا و حاصل سعي و تلاش متخصصين جهت مدرنيزه کردن شبكه هاي توزيع و ورود به قرن ديجيتال است. اصلي ترين هدف این شبکه‌ها، تأمين برق مطمئن و پاسخگوئي به نيازهاي رو به رشد مشتريان با كمترين خسارت به محيط زيست است.

 برخی کارشناسان معتقدند توسعه آینده صنعت برق به سمت استقرار شبکه‌های هوشمند خواهد بود.

شبکه‌های هوشمند متکی بر وجود یک زیرساخت مخابراتی مجتمع شده با شبکه برق هستند که ارتباطات متنوع مورد نیاز آن را به صورت نزدیک به زمان حقیقی برقرار می‌کند.

بر اساس پروژه‌ای که به تازگی در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسیده است. محققان با ارائه یک مدل ترکیبی دو فازی موفق شدند روشی جدید را برای طراحی شبکه‌های مخابراتی سیستم‌های قدرت هوشمند پیشنهاد دهند. این مدل قادر است تا حد زیادی طراحی را بر مبنای رفتار تاب‌آورانه انجام دهد.  بدین منظور زهره بشارتی راد در پایان‌نامه دکترای خود در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف تحت سرپرستی دکتر عبدالحمید اشراق‌نیای جهرمی با توجه به آسیب پذیری‌ سیستم‌های مخابراتی در برابر چالش‌های فیزیکی و سایبری، یک چهارچوب مفهومی برای ارزیابی تاب‌آوری این سیستم‌ها در قالب ماتریس تاب آوری پیشنهاد داده است که این چهارچوب به طراحان کمک می‌کند تا انواع چالش‌های وارده بر سیستم و پاسخ‌های ایجاد شده را شناسایی و ارزیابی کرده و طرح نهایی را بر مبنای رفتار تاب‌آورانه آن انتخاب کند.

بشارتی با توجه به پیچیدگی فرآیند محاسباتی حل مدل ریاضی خود، این کار را با استفاده از یک الگوریتم ژنتیکی که پارامترهای آن به صورت خاص برای حل مدل وی تنظیم شده بود انجام داد. حل این مدل پاسخی را حاصل می‌کند که به لحاظ ماهیت چند هدفه مسئله، یگانه نیست اما این پاسخ در فاز بعدی و با اعمال ماتریس تاب‌آوری به یک طرح مشخص می‌رسد.

بشارتی به منظور بررسی قابل بهره‌برداری بودن مدل خود و حل‌کننده ژنتیک آن و نیز چهار چوب مفهومی تبیین شده برای سنجش تاب‌اوری با انجام مطالعه موردی روی یک شبکه نمونه اعتبار سنجی پروژه خود را انجام داده است که مورد تایید اساتید داور قرار گرفته است.  



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.