سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقدیر از مستند جان مرجان

به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری مستند جان مرجان از تولیدات شبکه یک سیما تقدیر می‌شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی شبکه یک سیما، مستند جان مرجان که پیشتر بعنوان تنها اثر ایرانی در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده بود، فردا در مراسمی با حضور سید رضا صالحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیته ملی حافظه جهانی تقدیر خواهد شد.

برنامه حافظه جهانی یونسکو با هدف آگاهی از میراث مستندبشری، حفاظت پایدار و دسترسی همگانی به این میراث از سراسر جهان، در سال 1992 (1371) آغاز به کار کرد. دفتر ثبت حافظه جهانی در ایران نیز در بهمن ماه سال 1387 تشکیل شد.

سالانه پس از فراخوان کمیته ملی حافظه جهانی آثار پیشنهادی از دارندگان و نگهدارندگان میراث مستند ایرانی، گردآوری و براساس معیارهای ثبت حافظه جهانی ارزیابی می شود و آثار واجد شرایط در فهرست ملی به ثبت می رسد.

دفتر ثبت حافظه جهانی بعنوان بارزترین وجه فعالیت این برنامه از سال 1997 /1376شکل گرفت و نخستین گروه میراث مستند را از کشورهای مختلف جهان در خود جای داد. تاکنون 245 اثر در فهرست بین المللی حافظه جهانی و 25 اثر در فهرست ملی حافظه جهانی ایران به ثبت رسیده است که مستند جان مرجان که در گروه مستند شبکه یک و با موضوع تحقیق برای حفاظت از مرجان های خلیج فارس ساخته شده است یکی از این آثار است.

به گفته تهیه کننده وکارگردان مستند جان مرجان، موضوع این مستند حیات وحش و چرخه های حیاتی دریای عمان و خلیج فارس و محوریت تپه های مرجانی است که برای تولید این اثر فاخر پنج سال تحقیق و پژوهش انجام شده است.

مانی میرصادقی با بیان اینکه این اثر نخستین مستند تصویری از ایران است که توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند تصریح کرد: مرجان ها بعنوان گونه های درحال انقراض درجهان هستند و این مستند یک سندی از وضعیت مرجان های خلیج فارس و دریای عمان است و همین موضوع حافظه جهانی یونسکو را بر آن داشت تا مستند جان مرجان را در حافظه جهانی خود به ثبت جهانی رساند.

او افزود: برای ساخت این مستند 407 دقیقه ای پنج سال کار پژوهشی انجام شد و تولید آن هم دوسال به طول انجامید و ما حصل کار که سال1380 پخش شد در14 قسمت به روی آنتن رفت.

این تهیه کننده و کارگردان منتخب در پاسخ به این سوال که پس از این موفقیت جهانی، آیا حمایت های مالی برای ساخت چنین آثاری از شما شده است، تصریح کرد: من به جرات می توانم بگویم که من بعنوان خالق اثر، تنها کسی در جهان هستم که در قید حیات از مستندم پس از ثبت جهانی تقدیر می شود، اما هیچ حمایت مالی تاکنون از من نشده است و پیشنهاد خاصی برای ساخت مجموعه ای این چنینی به من نشده است ولی باید این را بگویی که افتخار موفقیت مستند جان مرجان برای رسانه ملی بخصوص شبکه یک سیما است که 14 سال قبل تصمیم گرفتند چنین مستندی ساخته شود.

مستند جان مرجان به تهیه کنندگی و کارگردانی مانی میرصادقی،تاكنون جوایز زیادی ازجشنواره های متعدد داخلی وخارجی كسب كرده است كه می توان به سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره پاریس و همچنین جایزه فیلم اول بخش آسیا و اقیانوسیه جشنواره ژاپن اشاره كرد. آخرین موفقیت این مستند هم مربوط به اجلاس اجلاس کمیته حافظه جهانی منطقه آسیا پاسیفیک یونسکو است که از 13 الی 15 مه 2014 در شهر گوانجوی چین برگزار شد.

مراسم تقدیر از کارگردان و تهیه کننده جان مرجان مستند فردا دوشنبه از ساعت 9 صبح در تالار شریعت زاده کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/ اس


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.