سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا بدنبال احیای سلطه گری خود در عراق

واشنگتن در حال امضای توافق نامه ای با کابل است که بر اساس آن تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی بطور همیشگی در افغانستان مستقر باشند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ ریچارد بیکر ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکه راشاتودی اظهار داشت : مقامات ایالات متحده به تهدید داعش بعنوان فرصتی نگاه میکنند تا از طریق آن موقعیت ازدسترفته خوددر عراق رااحیاکنند .

موقعیتی که سالها و با صرف میلیونها دلار هزینه جنگ  در عراق بدست آورده بودند اما به این دلیل بطور همزمان تلاش میکنند تا افغانستان را نیز تحت کنترل خود داشته باشند ، از دست دادند . 

ایالات متحده در حال بمباران هوایی مواضع جنگجویان داعشی درعراق است اما  شدت این بمباران ها به اندازه ای که در افغانستان انجام می شود ،نیست . بر اساس اطلاعات فرماندهی مرکزی ایالات متحده ، در ماه نخست اجرای عملیات های ضدتروریستی هم در عراق و هم در سوریه 253 حمله هوایی انجام گرفته است در حالی که در افغانستان و تنها در ماه آگوست تعداد 436 حمله و بمباران هوایی انجام شده است . 

در ماه آگوست سال جاری ایالات متحده بیشتری بمباران هوایی را در مقایسه با دو سال گذشته در افغانستان انجام  داد که تعدادی از آنها علیه مواضع طالبان بوده و تعدادی دیگر نیز به سایر اهداف مورد نظر ارتش آمریکا اصابت کرده است . 

این کارشناس سیاسی در ادامه با اشاره به تشدید شکست سیاست گذاری های آمریکا در افغانستان با افزایش بمباران های هوایی در این کشور ، خاطرنشان کرد : زمانی که ما این گزارش را می شنویم که تعداد بمباران های سال جاری آمریکا در افغانستان سه برابر سال گذشته شده است باید بدانیم که بیشتر این بمب ها بر سر غیرنظامیان و شهروندان ریخته می شود . 

مامی دانیم که چرا ایالات متحده چنین کاری را انجام می دهد : واشنگتن در حال امضای توافق نامه ای با کابل است که بر اساس آن تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی بطور همیشگی در افغانستان مستقر باشند .

آنها ( دولت آمریکا ) به آنچه در عراق روی داد بعنوان یک شکست کامل نگاه می کنند به همین دلیل تلاش میکنند با تضعیف یا توقف کامل مقاومت ها در افغانستان مانع تکرار این شکست شده و به اشغال غیرقانونی این کشور ادامه دهند.

اما تنها راه مبارزه بااین سلطه گری آمریکا تقویت نیروهایی است که بر علیه اشغال فعالیت می کنند . پاسخ واقعی و منطقی این است که آمریکا و هم پیمانان آن باید هرچه زودتر عراق ، افغانستان و کل منطقه را ترک کنند . 

بیکر در پاسخ به این سوال که با خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان چه اتفاقی روی می دهد ، تصریح کرد : این مسئله توسط مردم و دولت های بغداد و کابل تصمیم گیری می شود .

پس ازتخریب شدید وباورنکردنی که توسط مداخله گری و اشغالگری آمریکا در این کشورها انجام گرفته و تفکیک مناطق این کشورها _ بخصوص در مورد عراق _ به بخش های مجزا و کوچک ؛ احیای جامعه و از سرگیری مناسبات داخلی و بین المللی با دشواری هایی برای دولتها همراه است .

وی همچنین افزود : اما تنها کسی که می تواند از مانع این مشکلات بگذرد مردمی است که در آن کشور زندگی میکنند . 



انتهای پیام /

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، احیا ، سلطه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.