سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

82 درصد مردم مشهد در معرض پوکي استخوان

بر اساس پژوهشي که در دانشگاه علوم پزشکي مشهد با همکاري مرکز تحقيقات پوکي استخوان، روماتولوژي و طب فيزيکي و توانبخشي انجام شده است 82 درصد افراد با کمبود ويتامينD که ارتباط مستقيمي با پوکي استخوان دارد، مواجهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت خراسان رضوي در همايش يک روزه آشنايي با بيماري هاي پوکي استخوان گفت: آموزش به شهروندان مهم ترين برنامه براي پيشگيري از پوکي استخوان است که از دانش آموزان آغاز شده است.

دکتر محمد جعفر صادقي تغذيه و تحرک مناسب را از جمله راهکارهاي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان عنوان کرد و افزود: مصرف غذاهاي فست فودي و سيگاراز عوامل موثر در بروز پوکي استخوان است.

هم چنين در اين همايش دکتر سيده زهرا ميرفيضي دانشيار روماتولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به تعاريف پوکي استخوان، اپيدميولوژي و تشخيص بيماري گفت: بر اساس گزارش هاي جهاني از هر 5 مردبالاي 50 سال يک نفر دچار شکستگي ناشي از پوکي استخوان شده است.

وي به برخي از باورهاي نادرست درباره پوکي استخوان اشاره و تصریح کرد: مبتلا نشدن آقايان به پوکي استخوان، قابل تشخيص و قابل پيشگيري نبودن شکستگي استخوان، افزايش خطر شکستگي در پي ورزش از باورهاي نادرست درباره پوکي استخوان است.

ميرفيضي با اشاره به وضعيت پوکي استخوان در جهان افزود: وزارت بهداشت با همکاري دانشگاه هاي علوم پزشکي مشهد، شيراز، بوشهر و تبريز طرح جامع پيشگيري و تشخيص و درمان بيماري پوکي استخوان را بين 6 هزار نفرانجام داده است.

وي وزن پايين بيش از حد، کم تحرکي، تغذيه نامناسب، مصرف دخانيات و برخي داروها را از عوامل بروز پوکي استخوان عنوان کرد و گفت: اين بيماري با وجود پيشرفت، سال ها بدون علامت است و گاهي از آن به عنوان بيماري خاموش نيز ياد مي شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مشهد ، پوکی ، استخوان ، تحقیقات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.