سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

ناچیز بودن فعالیت‌های بیولوژیکی خاک در گرو مقدار کم مواد آلی خاک

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مصرف بی رویه حشره کش ها، علفکش ها و کودهای شیمیایی و همین طور مقدار کم ماده آلی در خاک و تجمع املاح در ناچیز بودن فعالیت بیولوژیکی خاک تاثیرگذار قلمداد می شوند.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: درصد بالایی از خاک های کشاورزی ایران به دلیل فقر مواد آلی، دارای ظرفیت نگهداری آب کمی می باشند.

 وی تصریح کرد: مواد آلی به علت تاثیرات مثبت كه بر خصوصیات فیزیكی (پایداری خاكدانه ها و ساختمان خاک)، شیمیایی (افزایش ظرفیت نگهداری عنصری) و بیولوژیكی دارد به عنوان یکی از عوامل مهم حاصلخیزی خاک شناخته شده است.

بایبوردی یادآور شد: بخش کشاورزی در فرایند توسعه اقتصادی نقش خود را به صورت تکیه گاه مهم امنیت غذایی و حیات اقتصادی کشور ایفا می کند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: آموزش مدیریت مواد آلی به کشاورزان و سایر بهره برداران بخش کشاورزی می تواند در حاصلخیزی اراضی زراعی و باغی بهره برداران تاثیرگذار قلمداد شود.

وی افزود: فراهم شدن زيرساخت هاي فنّي كشاورزي و مديريت مزارع و باغات قبل از كاشت تا هنگام برداشت به نوعی استفاده بيشتر از علم را بهانه خواهد بود.

به علت مقدار کم ماده آلی در خاک و تجمع املاح، مصرف بی رویه حشره کش ها، علفکش ها و کودهای شیمیایی فعالیت بیولوژیکی خاک ناچیز است.

بایبوردی تاکید کرد: رنگ خاک شاخص دقیقی برای تعیین حاصلخیزی نیست زیرا شاخصی كیفی به شمار می رود به طوری که در برخی موارد رنگ تیره خاک می تواند نشان دهنده میزان ماده آلی مناسب و كافی باشد و در این میان هر چه رنگ خاک زراعی تیره تَر باشد به دلیل گرمتر شدن زودتر سطح خاک در بهار زمان كشت تسریع می شود.
انتهای پیام/ا
برچسب ها: خاک ، مواد ، آلی ، تبریز ، زنجان ، ساری ، ایلام ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.