سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمد زی: از برنامه اصلاحات اقتصادی ترکیه در "افغانستان" استفاده می کنیم

"اشرف غنی احمد زی" رییس جمهوری افغانستان پس از دیدار و گفت و گو با "رجب طیب اردوغان" که پس از 50 سال به عنوان اولین رییس جمهور ترکیه به کابل سفر کرد، گفت که افغانستان از برنامه های اصلاحات اقتصادی ترکیه بهره خواهد گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در بیانیه ای دیدار دو رئیس جمهور را پربار توصیف کرد و نوشت ترکیه در بخش های بازسازی و ساخت زیربناهای افغانستان به کابل کمک خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان پیش از ظهر روز شنبه پس از 50 سال بعنوان اولین رییس جمهوری ترکیه، به کابل سفر کرد و پیمان استراتژیک دو کشور را در بخش های مختلف در کابل با همتای افغان خود امضا کرد.

رییسان جمهوری افغانستان و ترکیه شب گذشته پس از دیدار و گفت وگو از همکارهای دو کشور در بخش های اقتصادی، سیاسی و نظامی خبر دادند.

اشرف غنی احمدزی در نشستی خبری گفت: ما در این دیدار در مورد اوضاع جاری جهان اسلام و نقش ترکیه در تقویت دموکراسی و ایجاد اقتصاد قوی جهان اسلام، آغاز مجدد نشست سه جانبه استانبول و وصل نمودن افغانستان از طریق ترکمنستان به ترکیه، گفت وگوی همه جانبه ای داشتیم.

احمد زی افزود: ترکیه در قالب سازمان ایکو در عرصه های احداث خط آهن و توسعه هوانوردی با افغانستان همکاری خواهد کرد و بیمارستان علی آباد کابل را به یک مرکز مجهز پزشکی مبدل خواهد ساخت.

رئیس جمهور افغانستان گفت: روابط نیک و حسنه افغانستان و ترکیه از قرن ها پیش آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان نیز گفت: گذشته دو کشور ایجاب می کند که ترکیه در کنار افغانستان بایستاد از این رو ما به مردم افغانستان اطمینان می دهیم در کنار آنان خواهیم بود.

رییس جمهوری ترکیه گفت: نشست استانبول را برای پیشرفت در روابط افغانستان و پاکستان ادامه خواهیم داد و معتقدیم پاکستان می تواند نقش حیاتی را در جلوگیری عبور تروریستها از مرز، ایفا کند.

اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری افغانستان در این سفر مدال عالی دولتی 'غازی امان الله خان' را که عالی ترین نشان افغانستان به شمار می رود به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اهدا کرد.
/انتهای یپام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.