سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری مشترک با "اشرف غنی احمدزی"؛

اردوغان: نشست‌های سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه ادامه می‌یابد

اردوغان در نشست خبری مشترک با "اشرف غنی احمدزی" اعلام کرد؛ نشست‌های سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه ادامه می‌یابد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران "رجب طیب اردوغان"؛ رییس جمهور ترکیه که به افغانستان سفر کرده است ، گفت: نشست‌های سه‌جانبه افغانستان ،‌ پاکستان و ترکیه ادامه خواهد یافت.

"رجب طیب اردوغان" در نشست خبری مشترک با "اشرف غنی احمدزی" در کابل با اشاره به نقش پاکستان برای تامین صلح و ثبات در منطقه گفت: با رییس‌جمهور افغانستان توافق کردیم نشست‌های سه‌جانبه افغانستان ، پاکستان و ترکیه که تاکنون نتایج خوبی داشته است ، ادامه یابد.

وی با بیان اینکه پاکستان در زمینه جلوگیری از عبور و مرور ترویست‌ها از مرز دو کشور نقش مهمی دارد ، افزود: ترکیه نمی‌خواهد مشکلات و اختلافات افغانستان و پاکستان گسترده‌تر شود.

اردوغان با تاکید بر گسترش روابط کابل- آنکارا در زمینه‌های مختلف گفت: ترکیه تجارب خود را در زمینه  اصلاحات اقتصادی و رفاه عمومی ، افزایش توانایی حمل و نقل ،‌ توسعه کشاورزی و استخراج معادن در اختیار افغانستان قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های اقتصادی افغانستان ، پاکستان و ترکیه خاطرنشان کرد: زمینه دسترسی تجار افغان به بازارهای ترکیه مساعد خواهد شد.
رییس‌جمهور افغانستان نیز در این نشست خبری گفت: افراط گرایی همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

اشرف غنی احمدزی افزود: افراط گرایی در منطقه یک خطر مشترک است و حوادثی که اکنون در افغانستان روی می‌دهد جدا از حوادث عراق ،‌ سوریه و لیبی نیست.

وی گفت: تلاش می‌کنیم دیگر کشورهای منطقه را نیز وارد دایره همکاری‌های منطقه‌ای کنیم  زیرا بدون همکاری‌های منطقه‌ای،‌ کشورهای منطقه به رفاه اقتصادی دست نمی‌یابند.

احمدزی وصل شدن افغانستان از طریق ترکمنستان و دریای خزر به ترکیه ، ایجاد خط آهن کشورهای عضو اکو ،‌ همکاری ترکیه در زمینه ارتقای توانایی مدیریت حمل و نقل هوایی افغانستان ،‌ تجهیز بیمارستان علی آباد کابل ،‌ ایجاد دانشگاه مولانا در کابل با همکاری ترکیه، همکاری‌های اقتصادی ،‌ کشاورزی و استخراج  معادن را از مهمترین محورهای مذاکرات خود با اردوغان اعلام کرد.

وی با اشاره به امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی افغانستان و ترکیه گفت: قرار شد روسای جمهور دو کشور هر سال برای پیگیری عملیات اجرایی این توافقنامه نشستی را برگزار کنند و در سطح وزرا  نیز گروه‌های کاری دراین زمینه تشکیل شود.

رییس‌جمهور افغانستان اعلام کرد: نشان عالی دولتی افغانستان به نام "امان الله خان" به رییس جمهور ترکیه اهدا شد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.