سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

افزایش2700 سکه تاریخی به مجموعه سکه‌های موزه آستان قدس رضوی

مسوول گنجینه تمبر اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی از افزایش 2700 سکه تاریخی به مجموعه سکه های موزه آستان قدس رضوی خبر داد.

مسوول گنجینه تمبر اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،اظهار داشت: از این تعداد دو هزار و 698 سکه توسط عاشقان و شیفتگان علی ابن موسی الرضا (ع) به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس هدیه یا وقف و 15 سکه قدیمی و نفیس از جنس نقره برای گنجینه خریداری شده است.

محمد حسین یزدی نژاد افزود: از سکه های اهدایی به آستان قدس رضوی تعدادی سکه از جنس طلا، 246 عدد از جنس نقره، دو هزار و 309 سکه از جنس مس- نیکل، 86 سکه از جنس مس، 54 سکه از سکه های یادبود نقره و یک سکه از سکه های یادبود طلا هستند.

وی درباره پیشینه تشکیل این گنجینه گفت: با افتتاح گنجینه تاریخ مشهد در سال 1378 در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه ای از سكه هاي مربوط به دوران قبل از اسلام و سكه‌هاي دوره اسلامي و نیز مدال هاي اهدايي جهان پهلوان تختي و ديگر قهرمانان كشور در زمینه های ورزشی و علمی به نمايش گذاشته شد.

یزدی نژاد افزود: ضرورت تفکیک بخش نمایش سکه ها از مدال ها و نیاز به توسعه و تحول گنجینه سکه سبب شد تا در اوایل سال 1388، مجموعه سکه‌ ها به گنجینه تمبر، تاریخچه پستی و اسکناس منتقل و در فضایی وسیع تر به نمایش گذاشته شود.

وی اظهار کرد: در اين گنجينه که همه سکه های به نمايش گذاشته شده در آن تقديمی به آستان مقدس رضوی است، دهها هزار سکه از ایران و سایر کشورهای جهان موجود است، كه تنها بخشی از آن در معرض ديد عموم قرار دارد.

مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: سکه های به نمایش درآمده در این گنجینه مربوط به سه دوره تاریخی شامل سکه های منتخب ایران باستان پیش از اسلام، پس از ظهور اسلام و در دوره اسلامی می باشد.

یزدی نژاد با بیان اینکه قدیمی‌ترین سکه موجود در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس مربوط به پیش از ظهور اسلام و مربوط به کشورلیدیه(ترکیه امروزی) بیش از 2560 سال قبل بوده، افزود: جدیدترین سکه موجود نیز مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار (از 1264 تا 1313 ق) است.

محققان و پژوهشگران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به پایگاه های اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به نشانی www.aqm.ir مراجعه و از بخش ویژه گنجینه سکه به ویژه با نحوه همكاري این گنجینه با محققان بازدید کنند.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: سکه ، تاریخی ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.