سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان؛

بررسی مرگ مشکوک فوکها در خزر/ فوک خزری گرفتار در دام صیادان نجات یافت

مسئول پروژه حفاظت از فوک خزری در استان گلستان گفت: همزمان با آغاز فصل صید ماهیان خزری نخستین فوک خزری گرفتار در دام صیادان نجات یافت

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، امیر صیاد شیرازی افزود: این فوک در 300 متری نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان حوالی پاسگاه مرزی مختومقلی واقع منطقه حفاظت شده گمیشان  در دادم تور صیادان  ماهیان خاویاری گرفتار شد.

وی در ادامه افزود: این حیوان دارای جنسیت نر بوده و حدود 12سال سن دارد و خوشبختانه از نظر وضعیت جسمانی بسیار سالم بود که بعد از انجام معاینات و بیومتری و نصب پلاک دوباره در همان منطقه ای که در تور افتاده بود رهاسازی شد.

صیاد شیرازی اضافه کرد: وضعیت کلی فوک خزری امسال کمی نگران کننده به نظر می آید. آنچنان که در ساحل گیلان تاکنون شاهد تلف شدن چهار قلاده فوک خزری بوده ایم چند احتمال در این مورد وجود دارد که نیاز به بررسی و پژوهشهای دقیقتری داریم، احتمال اول اینکه که بیماری ویروسی دیس تمپر در بین فوکهای خزری شیوع پیدا کرده باشد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن احتمال دیگری هم مطرح می شود که همزمان با شیوع آنفولانزای پرندگان در غرب اروپا و به لحاظ مشترک و مسری بودن آن بین فوکها این بیماری عامل مرگ آنها باشد، هر چند هنوز نشانه مبنی بر درگیری و ابتلای این موحودات با این بیماری ها مشاهده نشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا آلودگی آب دریای خزر عامل مرگ این فوکها بوده یا نه گفت: بعید می دانم این عامل باعث شده باشد، چون آلودگی آنچنان شدیدی در ساحل ایران نداشتیم اما آلودگی در دراز مدت موجب ضعف سیستم ایمنی و حساسیت بیشتر این جانور نسبت به بیماری های مختلف می شود و نمی تواند موجب مرگ ناگهانی این تعداد همزمان بشود. باید لاشه های را  در ارتباط با این موضوع بررسی کنیم.

انتهاي پيام/س

منبع:مهر

برچسب ها: بررسی ، مرگ ، مشکوک ، فوک ، خزر ، گرگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.