سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل نظامی افغانستان

تضعیف شبکه حقانی با دستگیری"انس"؛ دستیابی "افغانستان" به اطلاعات ناب

یک کارشناس مسائل نظامی افغانستان با اشاره به دستگیری "انس حقانی" از افراد تصمیم‌گیرنده و در سطح رهبری شبکه حقانی گفت: دستگیری انس حقانی شبکه حقانی را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "جاوید کوهستانی" کارشناس مسائل نظامی افغانستان  در کابل، دستگیری انس حقانی، فرد شماره 2 شبکه حقانی توسط اداره امنیت ملی افغانستان را دستاورد امنیتی درخشانی برای افغانستان خواند و اظهار داشت: دستگیری وی سبب تضعیف شبکه حقانی خواهد شد.
 
وی افزود: شبکه حقانی یک شبکه شرارت‌پیشه و تروریستی مربوط به سازمان اطلاعات پاکستان است که در گذشته و حال فعالیت‌های تروریستی و تخریبی زیادی را در افغانستان سازمان‌دهی و اجرا کرده است.
 
این تحلیل‌گر مسائل نظامی افغانستان خاطر نشان ساخت: هرچند انس حقانی، چهره معروف و مطرحی از شبکه حقانی نبوده و نقش و جایگاه وی در درون این شبکه و همچنین فعالیت‌های تروریستی که در افغانستان انجام داده برجسته و رسانه‌ای نشده اما چون این فرد فرزند «جلال‌الدین حقانی» بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی «سراج الدین حقانی» فرمانده فعلی این شبکه در افغانستان است دستگیری وی از اهمیت و ارزش امنیتی بالایی برخوردار است.
 
**احتمال افشای اسرار و اطلاعات محرمانه
 
کوهستانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: زمانی که افراد مربوط به یک شبکه تروریستی دستگیر می‌شوند، احتمال تخلیه اطلاعاتی به هر شکل ممکن قابل تصور است.
 
به گفته این آگاه مسائل نظامی، دور از امکان نیست که با دستگیری انس حقانی بسیاری از اسرار و اطلاعات محرمانه شبکه حقانی، از جمله محل پناه‌گاه‌ها و پایگاه‌های این شبکه در افغانستان، بسیاری از طرح‌های تروریستی در آستانه اجرای این شبکه، ارتباط این گروه با القاعده، گروه‌های افراطی آسیای میانه و سایر گروه‌های تروریستی، منابع مالی، محل اختفا و مراکز آموزشی جدید این شبکه و... افشا شود.
 
کوهستانی تصریح کرد: با افشای مسائلی که ذکر شد دولت افغانستان می‌تواند بسیاری از فعالیت‌ها و تحرکات بعدی این شبکه را زیر  ذره‌بین داشته و در مهار و تضعیف آن از راه‌کارهای مناسب و مؤثری اتخاذ  کند.
 
** اقدامات شبکه‌های تروریستی در افغانستان به پای طالبان نوشته می‌شود
 
کوهستانی، در ادامه با اشاره به برخی تلاش‌ها در راستای معرفی نمودن شبکه حقانی به عنوان بخشی از طالبان افغانستان، تأکید کرد: شبکه حقانی به هیچ وجه بخشی از طالبان نیست بلکه شبکه حقانی یک شبکه مستقل است و به جای اجرای دستورات رهبری طالبان از دستگاه اطلاعاتی پاکستان پیروی می‌کند و حتی هیچ نشانه‌ای از وجود یک مرکز هماهنگی بین طالبان و شبکه حقانی در دست‌ نیست.
 
وی افزود: بسیاری از جریان‌های افراطی مانند القاعده،  شبکه‌های تروریستی مرتبط با طالبان پاکستان مانند«سپاه صحابه»، «لشکر جهنگوی»، «جماعت الدعوة»، «حرکت المجاهد»، «جیش المسلمین» و سایر گروه‌های تروریستی که در افغانستان دست به ناامنی و  اقدامات خراب‌کارانه می‌زنند، در نهایت به پای طالبان نوشته می‌شود.
 
این تحلیلگر افغان در پایان خاطر نشان کرد: این گروه‌های تروریستی بدون مشورت و هماهنگی با طالبان به حملات تروریستی در افغانستان دست می‌زنند اما طالبان با به دوش گرفتن مسئولیت این گونه حملات به هدف بزرگنمایی از آنها استفاده تبلیغاتی می‌کند.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.