سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

فوت یک کودک در هر 10 روز در مازندران

معاون فنی مرکز بهداشت و درمان مازندران، گفت: هر 10 روز در مازندران یک کودک بر اثر حوادث جان خود را از دست می‎دهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاراننادر آهنگر امروز، با اشاره به اینکه حدود 10 درصد جمعیت مازندران را کودکان زیر هشت سال شامل می‌شوند، اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی و مراقبتی بهداشت و درمان استان برای 282 هزار کودک زیر هشت سال استان در تمامی مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت با کمک پزشکان خانواده، کارشناسان، کاردانان بهداشتی و بهورزان با کیفیت و کمیت مطلوب در طول سال در حال اجراست.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها در محورهای رشد و تکامل، شناسایی و درمان صحیح بیماری‌های شایع کودکان، واکسیناسیون و ایمن‌سازی و آموزش‌های والدین در زمینه شیوه‌های صحیح تربیت فرزند و راه‌های پیشگیری از حوادث و مراقبت از کودکان در بحران‌ها و بلایا، اجرا می‌شود.

آهنگر با اعلام اینکه وضعیت سلامت کودکان در مازندران مطلوب است، خاطرنشان کرد: در حالی که به ازای هر یک‌هزار تولد زنده در جهان 48 مرگ کودک زیر پنج سال داریم (مرگ 20 کودک زیر پنج سال در هر دقیقه در جهان)، طبق آمارهای موجود در استان به ‌ازای هر یک‌هزار تولد زنده، 9.96 مرگ در کودکان زیر پنج سال داریم که وضعیت استان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده‌ و این نرخ با نرخ برخی کشورهای پیشرفته برابری می‌کند.

آهنگر ادامه داد: پوشش مراقبتی کودکان زیر هشت سال مازندران از 70 درصد در سال 90، به 81 درصد در سال گذشته ارتقا پیدا کرده و 77 درصد کودکان مناطق شهری و 91 درصد کودکان مناطق روستایی استان از نظر اختلالات تکاملی مورد غربالگری قرار گرفته که 97 درصد آنها دچار اختلالات تکاملی شناسایی شده و برای اقدامات مراقبتی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع داده‌ شدند.

وی تصریح کرد: نارسی نوزادان، ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث، مسمومیت و سوختگی‌ها و عفونت‌های تنفسی از مهمترین علل مرگ و میر در کودکان مازندران است که می‌توان با به‌کارگیری برخی اقدامات ساده و افزایش آگاهی خانوارها از بسیاری از این علل مرگ پیشگیری کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با اشاره به اینکه به‌طور متوسط در هر 10 روز یک کودک در استان بر اثر حوادث و سوانح فوت می‌کند، اظهار داشت: نیاز است دست‌اندرکاران و مسئولان متولی امر در استان با همیاری مردم در این راستا برنامه‌ریزی کرده و با به‌کارگیری توصیه‌های پیشگیرانه به‌ طور همه‌جانبه در کاهش این موارد اهتمام کنند.

آهنگر با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث «سلامت همه‌جانبه کودکان» مطرح است، افزود: توجه ویژه شعار ملی هفته کودکان امسال معطوف به «همه کودکان» بوده‌ که به ما مسئولان و بزرگترها گوشزد می‌کند که برنامه‌های بهداشتی ـ درمانی ارتقای سلامت کودکان باید همه‌جانبه و مستمر بوده و همه محورهای سلامتی کودکان را در برگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان و مردم باید با هم تعامل موثرتری داشته باشند تا تمامی کودکان این مرز و بوم اعم از شهری و روستایی و فقیر و غنی، بدون هیچ تبعیضی از حق مسلم سلامتی برخوردار باشند.

انتهای پیام/م
برچسب ها: مرگ ، کودک ، ساری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.