سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المیادین گزارش داد؛

صدور حکم اعدام شیخ نمر سبب تحرکات مجدد مخالفان در عربستان شده است

صدور حکم اعدام دادگاه عربستان علیه آیت الله نمر النمر در این کشور سبب تحرکات مجدد مخالفان در این کشور شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین،  صدور حکم اعدام دادگاه عربستان علیه آیت الله نمر النمر در این کشور سبب تحرکات مجدد مخالفان در این کشور شده است.

این شبکه در گزارشی درباره آغاز تحرکات اعتراض آمیز در عربستان اعلام کرد: از زمان آغاز اعتراض‌ها در کشورهای عربی در سال 2011، خیابان‌های شهرهای عربستان سعودی نیز شاهد موج تظاهرات مردمی بود. منطقه الشرقیه، و مشخصا استان قطیف- که بیشتر ساکنان آن شیعه است- شاهد برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بود. تظاهرکنندگان خواستار  تغییرات سیاسی در کشور بودند، به گونه‌ای که تبعیض موجود بین شهروندان پایان یابد و نه تن از زندانیان- که به زندانیان فراموش شده معروف هستند و تا سال 2011 شانزده سال از زمان حبس آنها سپری می شد- آزاد شوند.

گزارشگر این شبکه افزود: تحرکات و اعتراض‌هایی که مسالمت آمیز آغاز شد، پس از تصمیم مقامات عربستان در متوسل شدن به خشونت برای برخورد با خواسته‌ها و پراکنده کردن تظاهرات با توسل به قوه قهریه- بر اساس گزارش‌های بین‌المللی-  به درگیری‌ها و زد و خورد تبدیل شد.

به کارگیری گلوله‌های جنگی و بمب‌های حاوی گاز و نیز بازداشت شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات خشم مردم را تشدید کرد، خشمی که اکتبر همان سال (2011) در منطقه عوامیه به اوج خود رسید.

 در آن زمان درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان روی داد که نیروهای امنیتی شماری را به قتل رساندند و شمار زیادی را نیز زخمی کردند. وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای معترضان را به فرمان برداری از کشورهای خارجی متهم کرد؛ اما تظاهرکنندگان بیش از پیش بر خواسته‌های خود تاکید کردند. 

مرکز دموکراسی و حقوق بشر در عربستان سعودی- وابسته به مخالفان- خواسته‌های معترضان را در اصلاح دمکراسی نظام حاکم در عربستان، مشارکت مردم در اداره امور کشور و بهبود بخشیدن وضع حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها خلاصه کرد. 

تلاش‌ها برای مهار این حوادث و رسیدن به توافق با مقامات عربستان به جایی نرسید و بلکه با  بازداشت شیخ نمر النمر در تابستان سال 2012 شکاف بین ساکنان قطیف و مقامات عربستان تشدید شد و اخیرا نیز حکم اعدام علیه او صادر شد. اجرای این حکم ممکن است عربستان را وارد مرحله جدید سیاسی کند.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.