سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام ارشد آمریکایی:

پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است/ هدف ما دستیابی به یک توافق تا ضرب الاجل 24 نوامبر است

یک مقام بلندپایه آمریکا پس از مذاکرات هسته ای روز چهارشنبه با ایران گفت پیشرفت هایی حاصل شده است و این روند ادامه دارد اما همچنان کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم "مت اسپتالنیک" نوشت :یک مقام بلندپایه آمریکا پس از مذاکرات هسته ای روز چهارشنبه با ایران گفت پیشرفت هایی حاصل شده است و این روند ادامه دارد اما همچنان کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

وی افزود :" هدف ما همچنان دستیابی به یک موافقتنامه تا ضرب الاجل اواخر نوامبر است"

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را پس از مذاکرات "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا ، "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی وی و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش بیان کرد که حدود 6 ساعت طول کشید.

این مقام آمریکایی تصریح کرد :" ما در مورد برخی مسائل به پیشرفت هایی دست یافته ایم. هر کسی پیشنهادهایی را مطرح کرده است تا ببینیم آیا می توانیم به جلو حرکت کنیم یا خیر. ما به پیشرفت هایی دست یافته ایم و به تلاش در این جهت ادامه می دهیم اما همچنان کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود."

ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) قصد دارند تا ضرب الاجل 24 نوامبر که خودشان تعیین کرده اند به بن بست یک دهه ای برسر فعالیت های هسته ای ایران پایان دهند.

با این حال ایران و روسیه اشاره کرده اند ممکن است زمان بیشتری برای دستیابی به این هدف نیاز باشد.

این مذاکرات بر محدود شدن برنامه هسته ای ایران متمرکز است که تهران تاکید دارد صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند اما غرب از آن نگران است که هدف از فعالیت های هسته ای ایران دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای باشد. ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای خود خواستار لغو تحریم ها علیه این کشور است.

این مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت :" ما امیدواریم ایران تصمیم بگیرد از این فرصت تاریخی به دست آمده استفاده کند."

وی افزود :"ما از طریق یک موافقتنامه قابل تایید که هم نگرانی های جامعه بین المللی را درمورد برنامه هسته ای ایران رفع کند و هم فرصت اقتصادی بیشتر در اختیار مردم ایران قرار دهد و به انزوای این کشور پایان دهد می توانیم راهی را برای حرکت به جلو ترسیم کنیم."

دولت های غربی از ایران می خواهند ظرفیت سانتریفوژی خود را به چندین هزار محدود کند. 

تهران درخواست ها برای کاهش دادن تعداد سانتریفوژهای نصب شده خود را که در شرایط کنونی حدود نوزده هزار دستگاه است رد کرده است. حدود نیمی از سانتریفوژهای ایران فعال هستند. 

"عباس عراقچی معاون" وزیر امور خارجه ایران و یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایران هفته گذشته به احتمال تمدید مذاکرات اشاره کرد. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه گفت تاریخ ضرب الاجل تعیین شده، امری "مقدس" نیست.

کری روز سه شنبه در پاریس پایتخت فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره ضرب الاجل 24 نوامبر ، هیچ پیش بینی انجام نداد و گفت :" فکر نمی کنم دستیابی به توافق دور از دسترس باشد اما برخی مسائل دشوار وجود دارد که باید حل و فصل شود"


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.