سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندی در گفتگوی ویژه خبری:

یک سوم جمعیت شهری ساکن بافت های فرسوده هستند/با وجود انتقاد به طرح مسکن مهر مشکلات را برطرف می کنیم + فیلم و تصاویر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص افزایش تسهیلات مسکن برای بهسازی بافت های فرسوده در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ؛عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی که به منظور بررسی مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص افزایش تسهیلات مسکن برای بهسازی بافت های فرسوده در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حضور پیدا کرده بود در پاسخ به این سوال که هدفگذاری مصوبه دولت در خصوص وام های مسکن چیست و چرا بافت های فرسوده مد نظر قرار گرفته اظهار داشت: مصوبه امروز هیئت وزیران یک جهت گیری جدید و تغییر استراتژیک را در برنامه مسکن و شهرسازی نشان می دهد، البته بحث بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد همواره مطرح بوده اما هیچ گاه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است لذا در مکان یابی مسکن مهر نیز شاهد آن بودیم که این پروژه در حاشیه شهرها و فضاهایی اجرا شد که سابقه سکونت در آن جا کمتر بوده است.

وی ادامه داد: علی رغم این سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و هم چنین سیاست های برنامه پنجم و برنامه های قبلی عمدتا این بوده که ما به درون بافت ها برگردیم اجرا نشده است.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که چرا بافت های فرسوده و بافت های داخل شهر در این مصوبه مد نظر قرار گرفته تصریح کرد: هزاران دلیل می توان برای این موضوع داشت.
 
 آخوندی اضافه کرد: ما هر چه از معماری ایران، از هویت فرهنگی و هویت تاریخی داریم در همین بافت های فرسوده قرار دارد و زمانی که به معماری اسلامی ایرانی توجه می کنیم چیزی در عالم ماورا نیست بلکه همین بافت های تاریخی هستند که هویت تاریخی ایران را شکل می دهند.
 
وی با اشاره به توجیه مصوبه دولت از لحاظ اقتصادی نیز اظهار داشت: همه این بافت ها امکانات زیربنایی و تاریخی دارند و علاوه بر آن امکانات و خدمات آب، برق، گاز و تلفن و خدمات شهری و از همه مهمتر محله و جمعیت دارند و روابط اجتماعی در این بافت ها ساری و جاری است و به طور کلی می توان گفت این بافت ها دارای هویت هستند لذا برگشت به سیاست احیای بافت های فرسوده و بافت های تاریخی یک جهت گیری بسیار درست برای برگشت به هویت اصیل ایرانی است ضمن آن که استفاده از آن چه که داریم نیز از جمله ثروت شهری، ثروت تاریخی و فرهنگی نشانگر اهمیت مصوبه اخیر هیئت وزیران است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به این سوال که بافت های فرسوده را تعریف کنید و این بافت ها چه مشخصاتی دارند و چه میزان جمعیت کشور در این بافت ها سکونت دارند گفت: با یک حوزه بسیار بزرگی طرف هستیم، بافت های تاریخی ایران که ارزش تاریخی دارند از سوی وزارتخانه شناسایی شده و در شورای معماری و شهرسازی کشور نیز به تصویب رسیده چیزی در حدود 22 هکتار در سرجمع شهرهای قدیمی مانند تهران، مشهد، گرگان، اصفهان، شیراز و تبریز است.
 
آخوندی تصریح کرد: در کنار این بافت های تاریخی که ارزش تاریخی دارند ما بافت هایی داریم که دارای قدمت هستند ولی لزوما ارزش معماری و تاریخی ندارند ولی آن ها هم باز دارای قدمت هستند که این بافت ها نیز چیزی حدود 5.4 هزار هکتار را شامل می شوند و سرجمع این دو چیزی در حدود 76 هزار هکتار بافت شهری است و جمعیتی در حدود 11 میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند.

وی اظهارداشت: متاسفانه به دلیل این که به این بافت ها توجه کمتری شده و بیشتر توجه به حاشیه شهرها بوده متاسفانه این بافت ها که روزی مرکز شهر ایران را تشکیل می دادند به تدریج رو به فرسودگی رفته و جمعیت از این بافت ها به تدریج خارج شده لذا ما در برخی از این بافت ها تراکم 50 نفر در هکتار را داریم یعنی در واقع بخش زیادی از این بافت ها خالی از سکنه شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:در کنار این بافت ها ما یک سری بافت های غیررسمی در حاشیه شهرها داریم که آن ها هم جزو این مصوبه ما قرار می گیرند که هم کیفیت نازلی دارند و هم تراکم بسیار زیادی دارند و در برخی جاها ما تا 700 نفر در هکتار هم داریم یعنی در واقع ما دارای یک نوع کارآمدی و عدم تعادل جدی در بین مرکز و پیرامون شهرها هستیم که این ایجاد تعادل خود نکته بسیار مهمی است که مورد توجه ما قرار دارد که این بافت ها نیز چیزی در حدود 9 میلیون نفر را دربرمی گیرد و سر جمع این دو چیزی در حدود 20 میلیون جمعیت است و بیش از یک سوم جمعیت شهری ایران را شکل می دهد.
 
آخوندی ادامه داد: تصور فرمایید که این بافت ها عمدتا در برابر زلزله مقاوم نیستند و اکثر آن ها آسیب پذیرند بنابراین ما از جهت بحث پیشگیری هم اگر به موضوع نگاه کنیم توجه به بافت های پیرامون و بافت های فرسوده حائز اهمیت است.

دولت هزینه سیاستگذاری خود را پرداخت می کند

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ارقام و نحوه پرداخت این وام قرار است تغییراتی داشته باشد و منابع افزایش وام برای بافت های فرسوده از کجا تامین خواهد شد،اظهارداشت: همان طور که دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه خود گفتند از جهت بانک مرکزی چیزی در حالت ایده آل حدود 25 درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن اعطا می شود،این عملکرد، عملکرد سنوات قبل نیز پیش از آن که دولت مداخله جدی در بحث مسکن داشته باشد وجود داشته و کل تسهیلات بانکی در بخش تسهیلات وام مسکن حدود 25 درصد بود که این تسهیلات به تدریج با مداخلات گسترده که صورت گرفت به 12.5 تا 13 درصد رسید ،بنابراین اگر بانک مرکزی بخواهد به درصد قبلی برگردد، 280 هزار میلیارد تومانی که قرار است داده شود مفهومش این است که باید چیزی در حدود 70 هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن تسهیلات داده شود بنابراین منابع همین منابع بانکی است که وجود دارد .
 
 وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: البته نکته بسیار مهم برای بانک مرکزی این است که ما به بانک ها دستور می دهیم که چه کار کنند و آن ها بتوانند خودشان قدرت انتخاب داشته باشند،اگر دولت بخواهد سیاستگذاری کند باید هزینه سیاست گذاری را از طریق یارانه پرداخت کند؛در این صورت است که دولت هزینه سیاستگذاری خود را پرداخت می کند و به بانک ها چیزی را تحمیل نمی کند ولی کاری که ما داریم انجام می دهیم کاری است که بانک ها برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد تا این تسهیلات را در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهند و آن ها راغب شوند تا به ارائه تسهیلات در این حوزه راغب شوند.
 
آخوندی در ادامه در پاسخ به این سوال که هدفگذاری چند واحد مسکونی است و قرار است این مصوبه تا چه مدت ادامه پیدا کند؟اظهار داشت:حدود یک سوم جمعیت شهری در این محدوده هستند و ما در این برنامه ریزی که داریم این است که فرض ما براین است که در یک وضعیت مطلوب بتوانیم چیزی در حدود یک میلیون واحد مسکونی، باید در سنوات آتی به شکل میانگین ساخته شوند؛لذا ما هدفگذاری که کردیم برای این مجموعه 300 هزار واحد مسکونی درسال است که برای شش سال متوالی این رقم یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی خواهد بود که از این طریق تسهیلات دریافت می کنند که این رقم ،رقم بسیار موثری است که می تواند هم کل اقتصاد ایران و هم بخش بازار مسکن ایران را متحول کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای تمام مدت اجرای طرح مزبور منابع مالی در نظر گرفته شده است یا خیر اظهار داشت: اثر این طرح بر زندگی مردم برابر با طرح نظام سلامت است و میزان تسهیلاتی که باید به این 300 هزار بافت فرسوده اختصاص یابد سالانه 12 هزار میلیارد تومان است که یک رقم قابل توجه محسوب می شود.

طرح بافت های فرسوده از جهت فرهنگی و اجتماعی پیوستگی را در ساختار شهر ایجاد می کند

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:باتوجه به این که طرح نوسازی بافت های فرسوده 30 درصد جمعیت شهری را شامل می شود لذا از دامنه نفوذ بالایی برخوردار است که عمده مخاطبانش هم طبقه متوسط و زیر متوسط شهری هستند که در مناطق مرکزی شهرها سکونت دارند.

آخوندی با اشاره به نقش طرح نوسازی بافت های فرسوده در ایجاد عدالت جغرافیایی و شهری بیان داشت: یکی از گرفتاری های بخش های جغرافیایی و شهری مسائلی چون بالای شهر و پایین شهر، مناطق اعیان نشین و فقیر نشین است که در طرح مذکور با مورد توجه قرار گرفتن مرکز شهر این مسئله تا حدود زیادی مرتفع شده است.

وی با اشاره به این که طرح نوسازی بافت های فرسوده اثرات کالبدی دارد،تصریح کرد: این طرح از جهت فرهنگی و اجتماعی پیوستگی را در ساختار شهر ایجاد می کند و در عدالت اجتماعی نقش مهمی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طرح نوسازی بافت های فرسوده یکی از کانون های هدف در نظام اصلاح یارانه ای و اصلاح قیمت انرژی است تاکید کرد: این طرح می تواند یک هدف محوری جهت نوسازی شهری ایران باشد.

آخوندی در ادامه گریزی به مزایای اجتماعی طرح نوسازی بافت های فرسوده زد و اظهار داشت: با توجه به جوان بودن جامعه ایران و وجود تعداد زیادی زوج جوان خانه اولی، طرح نوسازی بافت های فرسوده اثرات مثبت اجتماعی بالایی دارد.

وی با بیان این که این طرح یک تصمیم دراز مدت است،اظهار داشت: خوشبختانه مجلس به موضوع بافت های فرسوده توجه زیادی داشته است و درحال حاضر هم کمیسیون عمران مجلس بر روی طرح نوسازی بافت های فرسوده تمرکز کرده است که این امر می تواند تضمینی برای تداوم سیاست نوسازی بافت های فرسوده باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حتما یکی از برنامه های محوری برنامه ششم دولت همین بحث نوسازی بافت های فرسوده خواهد بود.

آخوندی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای کنترل آثار تورمی این طرح برنامه ای درنظر گرفته شده است یا خیر اظهار داشت: در حوزه مسکن تورم از چند نقطه نشات می گیرد،یکی عرضه و تقاضا در حوزه مسکن است و دیگری بحث سوداگری است که روی زمین صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این بحث می تواند یک انتظارات تورمی شدیدی ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تسهیلات دولت برای احیا،بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده داده می شود،بیان داشت: طرح نوسازی بافت های فرسوده موتور محرکه ای است که ما بتوانیم نرخ بهره وری از زمین در بافت های شهری را که دارای خدمات زیربنایی هستند،افزایش دهیم و در واقع می توانیم با این طرح یک نوع تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم.

آخوندی با بیان این که در طرح نوسازی بافت های فرسوده انضباط شهری مد نظر قرار داده شده است بیان داشت: سوداگری زمین از آن جایی شروع می شود یک قطعه زمین که تراکم مجاز و کاربری اش ساخت سه طبقه است با یک بی انضباطی شهری و یک شهر فروشی به ده طبقه ارتقا می یابد و در آن صورت ظرفیت اقتصادی این ملک بدون هیچ گونه ارزش افزوده ای با یک مجوز افزایش پیدا می کند و این منشایی بر سوداگری می شود.

وی ادامه داد: بنابراین ما همزمان با طرح نوسازی بافت های فرسوده بحث انضباط شهری را در شورای عالی معماری و شهرسازی مد نظر قرار دادیم و به دنبال این هستیم که طرح های جامعی ایجاد کنیم و جلوی سوداگری ها و تغییر کاربری ها را بگیریم.

دولت به کمک شهرداری دفاتر تسهیل گری را در هر محل ایجاد کرده است

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سوداگری هایی را که در حوزه زمین و ملک صورت می گیرد با هیچ مالیاتی نمی توان کنترل کرد.

آخوندی با بیان این که در "طرح نوسازی بافت های فرسوده" دو اقدام انضباط شهری و استفاده از ظرفیت های شهری مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: این طرح دولت عرضه را هم افزایش می دهد و فقط مربوط به تقاضا نیست.

وی با اشاره به این که دولت به کمک شهرداری دفاتر تسهیل گری را در هر محل ایجاد کرده است گفت: این دفاتر تسهیل گری دو کار عمده را انجام می دهد که یکی از کارها این است که مردم آن محل به کمک می آیند و قطعاتی را که در بافت های فرسوده موجود است را تجمیع می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که این قطعات ریزدانه محسوب می شود که باید تجمیع یابد اظهار داشت: وقتی قطعات تجمیع می شود امکان بهره برداری از زمین بیشتر می شود.

آخوندی با اشاره به این که اگر قطعات 80، 100 و 120 متر را با یکدیگر تجمیع کنیم می توانیم از قطعات بزرگتر بهره وری بیشتری داشته باشیم،خاطرنشان کرد: باید ظرفیت جدیدی ایجاد شود.

وی با اشاره به این که ظرفیت های جدید امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می کند افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با ساکنان یا شریک شوند و یا اقدام به خرید کنند بنابراین باید اذعان داشت که هزاران روش وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که زمانی که بازار فعال شود راه حل های آن نیز مشخص می شود،ادامه داد: در این صورت است که سرمایه گذاران وارد گود می شوند تا به کمک مالکین خانه ها را تخریب و یا از نو بسازند.

ضرورت بهسازی و احیای ساختمان های دارای ارزش معماری و فرهنگی

آخوندی با اشاره به این که ما همیشه به نوسازی فکر نمی کنیم بلکه به بهینه سازی هم می اندیشیم،دامه داد: ساختمان هایی که ارزش معماری و یا فرهنگی دارند باید مورد به سازی و احیا قرار بگیرند.

 وی با تاکید براینکه باید ظرفیت جدیدی در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد خاطر نشان کرد: تراکم نفر در هکتار 50 نفر است.

تراکم نفر در هکتار باید به 100 نفر در هر هکتار برسد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تراکم نفر در هکتار باید به حدود 100 نفر در هکتار برسد گفت: باید از اراضی و خدمات شهری استفاده بهینه کرد.

آخوندی با اشاره به این که دفاتر تسهیل گری باید به کمک شهرداری ها ایجاد شود تا بازار نهایی برای دادوستد به وجود آید ادامه داد: این بازار نهایی می تواند برای تجمیع ها و یا برای مذاکرات با سرمایه گذاران و یا این که برای معرفی به بانک ها برای گرفتن تسهیلات باشد.

اختصاص تسهیلات ودیعه اسکان موقت برای مالکین

وی با اشاره به تسهیلات ودیعه اسکان موقت تصریح کرد:در کلانشهرها ودیعه اسکان موقت حدود 20 میلیون تومان در مراکز استان ها 15 میلیون تومان و در بقیه شهرها 10 میلیون تومان است.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که به افرادی که تمایل دارند در دوره ساخت کمک می شود،فزود: بازارهای سرمایه گذار تولید و عرضه باید همزمان با بازار فروش ایجاد شود.

آخوندی با اشاره به این که بازار جدید می تواند منجر به رونق کل حوزه ها شود اظهار داشت: از اراضی شهری باید به تعداد بیشتری استفاده کرد به گونه ای که کسانی که ساکنان فعلی هستند باید سکونتگاه هایشان ارتقا یابد به طوری که منازلشان در برابر زلزله ایمن شود.
وی با اشاره به این که باید ساختمان ها ایزوله شود گفت: باید در ساختمان های جدید مصرف انرژی کمتر باشد و از ظرفیت مازاد در بقیه جاها استفاده کرد تا بقیه اقدام به خرید و فروش و ساخت و ساز کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت مسکن مهر به چه صورت است گفت: بسیاری از این پروژه ها بدون مطالعه صورت گرفته است به گونه ای که بنده خودم را در جایگاه کسانی می گذارم که یکی از این واحدهای مسکونی را خریداری کرده اند.

دولت باید به تعهدات خود پایبند باشد

آخوندی با اشاره به این که بنده با مردم همدردی می کنم و مقصر نیستم افزود: دولت باید به تعهدات خود پای بند باشد.

وی با اشاره به این که مشکلات بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد افزود: این نوع مداخلات برای سازنده، خریدار و دولت ایجاد مشکل می کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیشتر بحث ما در برنامه جدید این است که دولت حداقل مداخله را داشته باشد.

آخوندی با اشاره به این که باید به فکر خدمات شهری، آسفالت کشی، جدول کشی، خیابان بندی و غیره در مسکن مهر باشیم ادامه داد: باید خدمات زیربنایی همچون آب، برق، گاز و فاضلاب و هم چنین خدمات روبنایی مانند مسجد، درمانگاه، کلانتری و غیره را برای واحدهای مسکن مهر فراهم کرد.

وی با تاکید براینکه باید شهر و محله ایجاد کنیم گفت: ما می خواهیم تاریخ چند صدهزار ساله را در دوره سه چهار ساله فشرده کنیم این در حالی است که شهرها در طول تاریخ به تدریج ایجاد شده اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ما به صورت شبانه روزی کار می کنیم افزود: همکاران بنده در همه پروژه ها فعال هستند.

 هزار واحد مسکونی به اتمام رسید

آخوندی با اشاره به پیشرفت های خوبی که مسکن مهر داشته است ادامه داد: در این دوره حدود 460 هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به این که در خود واحدها مشکلات زیادی وجود ندارد،تصریح کرد: مشکلات در محوطه، خدمات روبنایی و زیربنایی است بنابراین خود واحدها کمتر مشکل دارند.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان این که در این مدت 200 هزار واحد مسکونی را تحویل داده ایم گفت: برای 260 هزار واحد مسکونی به دنبال وصل کردن برق، آب و شبکه فاضلاب هستیم.

آخوندی با اشاره به این که ساختمان هایی که به اتمام رسیدند به زودی خدمات روبنایی و زیربنایی تکمیل خواهد شد افزود: مسکن مهر مسئله چند دولت است بنابراین نمی توان مدعی شد که در طول یک سال تمام مباحث مرتبط با مسکن مهر برطرف خواهد شد.

 وی با اشاره به این که باید به تدریج مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد تصریح کرد: برای هر مجموعه ای که ساخته می شود حداقل یک مدرسه احداث می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که محدودیت مالی در بحث مسکن مهر داریم ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که تنگنای محدودیت منابع موجود است.

آخوندی با بیان این که ما با تنگنای رکود تورمی مواجه هستیم گفت: با سازمان نوسازی مدارس مرتبط هماهنگ هستیم و هم چنین با وزارتخانه های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی در ارتباط هستیم و آن ها به ما نیز کمک می کنند.

 وی با بیان این که حداقل خدمات را باید تامین کنیم،افزود: باید خدمات در وضعیت مناستبی عرضه شوند،زیرا ما میراث دار این وضعیت هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما با همدردی و همدلی مردم تلاش می کنیم تا گره ها را به تدریج باز کنیم.

هیچ یک از پروژه های مسکن مهر متوقف نمی شود

آخوندی با اشاره به این که وضعیت بسیار خوب نیست ادامه داد:ما همچنان به تلاش خود ادامه خواهیم داد به گونه ای که هیچ یک از پروژه ها متوقف نخواهد شد.

وی با اشاره به این که 220 هزار واحد مسکونی وام دریافت کرده اند گفت: افراد دفترچه اقساط خود را گرفته اند و مطمئن هستند که صاحب ملک خود هستند.

علی رغم انتقاد به طرح مسکن مهر مشکلات را برطرف می کنیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که دولت باید به تعهدات خود عمل کند گفت: ما به تلاش خود ادامه می دهیم علی رغم انتقاداتی که به کل طرح داریم مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

آخوندی با بیان این که رئیس جمهور این موضوع را مرتب پیگیری می کند،ادامه داد: مشکلات تامین مالی با بانک مرکزی حل شده به گونه ای که مشکلاتی را که با وزارت نیرو هم داشتیم برطرف کرده ایم.

وی با اشاره به این که سازمان تجهیزات نوسازی مدارس نیز مشکلات را در این حوزه حل کرده است افزود: با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا مسائل را حل کنیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.