سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه "سفید" شبکه آموزش سیما مطرح شد؛

بازیگر باید نقش پذیر باشد

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در رابطه با شکل گیری شخصیت در بازیگر، گفت: برای بازیگری که نقش مردم عادی را بازی کند لازم است بتواند نقش پذیر و قالب باشد و بتواند نقش های متفاوت، بازی کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ برنامه سفید در شب سینمای خود با موضوع شکل گیری شخصیت در بازیگردر شبکه آموزش به روی آنتن رفت. در این برنامه رضا گوران کارگردان تئاتر بعنوان کارشناس با مهمان برنامه علی سرابی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، به بررسی پرداختند.  

علی سرابی، به طراحی شخصیت در بازیگری در همه جای دنیا اشاره کرد و گفت: در گذشته درام نویس ها با توجه به لحن و منش و رفتار یک بازیگر درام می نوشتند. اما شکل قهرمان ها در حال حاضر در متن فیلم نامه و نمایشنامه تغییر کرده و از جنس مردم عادی است. بنابراین برای بازیگری که نقش مردم عادی را بازی کند لازم است بتواند نقش پذیر و قالب باشد و بتواند نقش های متفاوت، بازی کند.

بازیگر سینما و تلویزیون سه عامل را در طراحی شخصیت تاثیر گذار دانست و افزود: درام، کارگردان و بازیگر، سه عامل تاثیر گذار در طرحی شخصیت هستند، البته در مورد سوم، زبان و زبان بدنی، بازیگر را می سازد. مرحوم خسرو شکیبایی یکی از بازیگرانی است که از زبان برای طراحی شخصیت استفاده کرده است. 

وی با بیان نکاتی در مورد مراحل طبق بندی خلق شخصیت در رابطه با سندیکای بازیگران هالیودی است، تصریح کرد: از زمانی که متن به بازیگر پیشنهاد می شود تا پسا تولید، باید شش مرحله را در نظر داشته باشد، که عبارتند از: انتخاب و تحقیق در رابطه با پروژه،تحقیق در مورد نقش، آماده سازی برای نقش، تمرین برای فیلم، تمرین برای گروه، حین کار و فیلمبرداری و پسا تولید که به کارگردان مربوط می شودو تاثیر به سزایی دارد.

سرابی انعطاف در خدمت اثر بودن را از ویژگی های یک بازیگر خوب بیان کرد و افزود: بازیگری که بتواند نقش های متفاوت بازی کند یعنی انعطاف دارد و بازیگر خوب، بازیگری است که در خدمت اثر باشد و زمانی بازیگر خوبی هستید که وقتی مخاطب اثر را دید بگوید چه کار خوبی دیدم، فلان بازیگر دردر خدمت متن بوده است.  

وی با اشاره به اینکه وقتی بازیگر با اثر زندگی کند، اتفاقات شگرفی برای او می افتد، اظهار داشت: وقتی که متن چیزهایی در اختیارتان می گذارد، آن را به دو سه کار تبدیل خواهید کرد و کارگردان صحنه  از شما بیشتر استفاده خواهد کرد و نا خودآگاه روح اثر که بر روح تماشاگران تاثیر می گذارد، تماشاگر با شما همپا خواهد شد. 

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، با بیان راهکارهای صحیح برای شخصیت پردازی یک بازیگر،متذکر شد: برای بازیگری که می خواهد شخصیت طراحی کند، خواندن متن صحیح نمایشنامه و فیلم نامه لازم است. چند بار خوانی متن در همه زمان ها، حفظ نکردن متن و داشتن مطالعه از جمله راهکارهای لازم برای شخصیت پردازی صحیح در یک بازیگر است.

وی ادامه داد: داشتن تصویر دورنی از متن دارد تا بتواند ذهنیت را به عینیت تبدیل کند و این خودش یک پروسه در خلق شخصیت است. داشتن متریالی از اشخاص که آنها را به عنوان قالب استفاده کند.همچنین پوشش، به بازیگر کمک می کند که به نقش نزدیک تر شود. لحن و استفاده از جزئیات یکی از چیزهایی که در طرح شخصیت به بازیگر کمک می‌کند.

در خاتمه علی سرابی به دونکته اشاره کرد و گفت: برای همه  بازیگران این دو نکته ضروری است که فراموش نکنیم که اولا، ما بازیگر شده ایم تا کودک دورنمان را زنده نگه داریم؛ یعنی به طبیعت اهمیت دهیم و همه چیزباید ی بازیگر را شگفت زده اش کند. دوما، تخیل بازیگر، همه چیز او است. 

برنامه «سفید» به تهیه کنندگی سعید بشیری با موضوعات سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، انیمیشن و جلوه های بصری و بازی کامپیوتری وهمچنین مطالعات وپژوهش فرهنگی هر شب ساعت 24 به صورت زنده از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می‌رود. 


انتهای پیام/ اس
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.