سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قالیباف در مراسم افتتاحیه مرکز علمی کاربردی شهرداری تهران:

پرداخت 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق مانع دست‌یابی به اهداف آموزشی می شود / بت پرستی قرن بیست و یکمی نکنیدکه هرکس ساز خود را بزند

شهردار تهران گفت:مطابق آمارهای ارائه شده در حوزه آموزش و پرورش تقریبا 99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و بحث‌های جاری می‌شود .

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 92 -93 مرکز علمی کاربردی شهرداری تهران که امروز با حضور مدیران ارشد شهری درمحل ایوان شمس برگزار شد ، با بیان اینکه هر چند مدت زمان قابل توجهی از سال تحصیلی گذشته اما باید به چند نکته کاربردی به عنوان چالش امروز کشور در حوزه آموزش اشاره شود ، افزود: تقریبا این چالشها از 15الی 20 سال پیش در محیط‌های آموزشی مطرح شده اما متاسفانه کمتر توجهی به آن صورت پذیرفته چرا که تنها به بیان مسائل و مشکلات اکتفا کرده‌ایم بدون آنکه برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه انشاا.. این موسسه با حضور اساتید برجسته درحوزه‌های نظری و با سوابق اجرایی بتواند در جهت حل این مسائل و مشکلات گام بردارد اظهار داشت: از افراد مطرح و صاحب نظر فعال در این دانشگاه استدعا دارم شجاعت به خرج داده و مسائل و مشکلات موجود را حل و فصل نمایند.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز محیط های آموزشی سیستم‌های سنتی سخت و سنگین بر دموکراسی اداری مجموعه آنان است ، تصریح کرد:من خودم واقعا فکر نمی‌کردم که این سیستمها اینگونه باشد چرا که در سه دهه‌‌ای که با این بحث درگیر هستیم و در 30 سالی که به عنوان دانشجو و یا عضویت هیئت علمیمان می‌گذرد پیگیری در اوضاع و احوال صورت نپذیرفته است.

قالیباف اظهار داشت: برخی اوقات از سیستمهای دموکراسی شهرداری گله داریم درحالی که وقتی به آنجا می‌رسیم می‌گوییم افرین به منطق خودمان ضمن اینکه باید در نظر داشت این زیبنده مرکز علمی و آموزشی نیست که البته بخشی از آن به کمبود امکانات باز می‌گردد و باید اقرار کنم که بسیاری از امکانات در محیط های آموزشی فراهم نیست.

* پرداخت 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق مانع دست‌یابی  به اهداف آموزشی می شود

وی با عنوان اینکه مطابق آمارهای ارائه شده در حوزه آموزش و پرورش تقریبا 99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و بحث‌های جاری می‌شود ،افزود: تنها یک درصداز این بودجه به موضوعات آموزشی ، کمک آموزشی و اوقات فراغت اختصاص می‌یابد که مسلم است در چنین شرایطی به اهداف دست نمی‌یابیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه نگرش‌های آموزشی باید تغییر یابد، اظهار داشت: 9 مرکز علمی و آموزشی شهرداری تهران با سیاست‌های علمی و کاربردی که احساس می‌شود در مجموعه شهرداری باید الگو سازیها درخصوص آن صورت پذیرد با شجاعت و پختگی کار را به پیش خواهیم برد ضمن اینکه هر چند مایل به بیان آن نیستم اما باید توجه داشت که از بازگشت به تجربیات گذشته و تداوم مسیر غلط خودداری کنیم.

قالیباف ادامه داد: نکته دوم که باید در اداره این موسسه به آن توجه کنیم این است که بپذیریم جامعه، کار، شغل، علم و همه چیز به شدت و به سرعت درحال تغییر است و باید خود را با تغییرات همراه و همپا کنیم که البته این به آن معنا نیست که به هر تغییری تن دهیم چرا که باید قبل از آنکه موج تغییر ما را تحت تاثیر قرار دهد تدبیر کنیم.

وی گفت نباید درمقابل تغییر مقاومت کنیم و این طوررفتار نکنیم که نمی‌پذیریم چرا که همین مقاومت‌ها دربرابر تغییر مانع از رشد و خلاقیت درمجموعه‌ها می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه باید شهر را یک موجود زنده و پویا دانست افزود: باورمان باشد که شهر چشم دارد و اگر انگشت در چشمش کنیم عکس‌العمل نشان می‌دهد همانطور که اگر کسی اینکار را در حق ما کند عکس العمل نشان خواهیم داد ضمن اینکه شهر را زمانی می‌توان اداره کرد که شهر یاد گیرنده باشد و از این مسیر به مسیر دانایی و توانایی در شهرها خواهیم رسید که البته این به آن معنا نیست که این موسسه همه این رسالت‌ها را برعهده دارد،اما با این فلسفه وجودی دقت کرده و حرکت خواهد نمود.

قالیباف با عنوان اینکه به هر حال بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل پس از گذراندن تحصیل خود باید به محیط کار وارد شوند افزود:این درحالی است که این افراد تازه باید مهارت آْموزی کنند و این یک واقعیت تلخ است که البته باید در نظر داشت در هیچ یک از کشورهای پیشرفته سیستم آموزشی مانند ایران نیست.

*آغاز مهارت آموزی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی واقعیت تلخ است

وی در ادامه به بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: صرف هزینه‌های گزاف برای فارغ التحصیلی جوانان توسط دولت و پدر و مادر و خانوده‌ای که مجبورنددر 5 شیفت فعالیت کرده تا این هزینه‌ها را بپردازند و در نهایت با بیکاری سه چهار فرزند فارغ‌التحصیل خود روبرو می‌شوند فاجعه است.

شهردار تهران افزود :که البته ناراحتی خود جوانان به جهت بیکاری پس از فارغ التحصیلی و اینکه قادر نیستند دست پدر و مادر خود را گرفته و باری از خانواده بردارند نیز قابل تامل است واینها سیاست‌های غلطی که ظرفیت دانشگاه‌ها را بالا می‌بریم و تعداد فارغ‌التحصیلان را به چند نفر می‌رسانیم در حالی شغلی نیست و یا فرد مناسبی عملا تربیت نشده است.

* به چند میلیون نفر رساندن ظرفیت دانشگا‌ه‌ها بدون فراهم نمودن شغل از سیاستهای غلط است

وی با تاکید بر اینکه دربسیاری از مواقع نیز دانشجویان بدون هیچ علاقه قابلیت و خلاقیت وارد دانشگاه هامی‌شوند، اظهار داشت: می‌توان در موسسه دانشگاهی شهرداری شرایطی را فراهم نمود که این موارد در آن اجرا نشود چرا که فلسفه جدی تشکیل این موسسه آن است که در وهله اول کارمندان خود شهرداری و در وهله دوم افرادی که نیازمند به آنان هستیم تربیت شوند.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.