سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مصاحبه با شبکه خبری سی‎ان‎ان؛

لاریجانی: با اشغالگری نمی‎توان موضوع تروریسم را حل کرد/ از آغاز بحران در کنار عراق بودیم

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‎ان‎ان تاکید کرد با اشغالگری نمی‎توان موضوع تروریسم را حل کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:قدرتهای بزرگ وبرخی کشورها در منطقه مسئول به وجود آمدن داعش هستند.

دکتر علی لاریجانی در گفتگو با این شبکه از ژنو گفت: داعش گروهی نیست که خود به خود به وجود آمده باشد.ما باید ریشه های آن بیابیم و باید بدانیم قدرتهای بزرگ وهمچنین برخی از کشورهای منطقه مسئول به وجود آمدن آن هستند و من فکر می کنم بعید است بتوان جنگجویان چریکی را فقط با انداختن بمب بر سرشان نابود کرد.من همچنین شنیدم آمریکایی ها بدنبال یافتن جایگاهها و پایگاهها در منطقه هستند تا مردم را برای عملیات زمینی آموزش دهند.تروریست ها را نمی توان با بمباران نابود کرد. شما نمی توانید مسئله تروریسم را با اشغال حل کنید. برای این که با آنها به صورت موثر مقابله کنید، باید روش دیگری را انتخاب کنید.شما می دانیم ما در مبارزه با آنها تجربه خوبی داریم زیرا ما به صورت فعالانه علیه آنها جنگیده ایم.

دکتر لاریجانی گفت:شما می دانید جنگ موثر با داعش نیازمند  راه حل امنیتی خوب است. بخشی از این راه حل می تواند عملیات نظامی باشد. افرادی که می خواهند به صورت زمینی مشارکت کنند باید به اندازه کافی مهارت داشته باشند.این نیروها نباید مانند نیروهای مزدور باشند.آنها باید انگیزه کافی برای انجام این عملیات داشته باشند.

دکتر لاریجانی گفت: من فکر می کنم مردم ، منظورم عراقی ها و سوری ها ، خودشان توانایی کافی برای اجرای چنین عملیاتی را دارند.ما می دانیم این افراد اعم از شیعه ،سنی و کرد باید همه تلاش خودشان  را برای موفقیت به کار بندند. من فکر می کنم بهترین کاری که جوانان می توانند انجام دهند این است که  جلوی ارسال تسلیحات و پول متحدان و دوستان داعش در منطقه را بگیرند. این بازی کودکانه نیست. منظورم این است که مبارزه با تروریسم بازی کودکانه نیست و می تواند بسیار پرهزینه باشد.

کریستین امانپور پرسید : من می خواهم از مذاکرات هسته ای بپرسم که قرار است این هفته دور جدید مذاکرات در اروپا آغاز شود.آقای روحانی رئیس جمهور ایران گفته است ، معتقد است رسیدن به توافق تا مهلت بیست وچهارم نوامبر امکان پذیر است.آیا شما معتقدید این کار امکان پذیر است؟

دکتر لاریجانی گفت:من فکر می کنم کاملا امکان پذیر است البته به شرط این که هر دو طرف در رسیدن به توافق جدی باشند. من فکر می کنم موضوعات باقیمانده می تواند  تا مهلت بیست وچهارم نوامبر دوهزار وچهارده حل شود. من فکر می کنم در صورتی که دو طرف درباره موضوعات کوچک چانه زنی کنند،رسیدن به توافق بعید خواهد بود.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت:این توافق مزایا و معایبی داشته است.این گام کوچکی بود.

مجری سی ان ان پرسید پس اگر امکان رسیدن به توافق نهایی تا بیست و چهارم نوامبر نباشد،آیا شما ادامه  و تمدید گفتگوها براساس توافق فعلی را می پذیرید؟
علی لاریجانی گفت: ما باید در داخل ایران درباره آن بحث کنیم.ما نمی خواهیم کاری انجام دهیم که فقط برای مدتی ما را مشغول کند.

کریستین امانپور پرسید : فکر می کنید در صورت شکست کامل و تمدید نشدن این گفتگوها ،نتیجه چه خواهد شد؟

دکتر لاریجانی گفت: من فکر نمی کنم زیاد به نفع آمریکا باشد زیرا معنایش آن است آنها (آمریکایی ها) فرصت را برای دستاورد دیپلماتیک از دست داده اند.البته این شکست برای دیگران نیز خواهد بود.ما قصد داریم همان کاری را انجام دهیم که تاکنون انجام داده ایم.ما نمی خواهیم بمب هسته ای تولید کنیم اما بر دسترسی به فناوری و دانش هسته ای تاکید می کنیم.ما آماده هستیم به اندازه کافی دراین زمینه شفاف باشیم. من متعجب می شوم.چرا در این مذاکرات فقط صحبت از تعداد سانتریفوژها می شود و این که چگونه آنها(غرب) می تواند بخش های تحقیق و توسعه فناوری هسته ای ما را محدود کنند.تعداد سانتریفوژها واقعا مهم نیست بلکه مطلب مهم این است که ایران تلاش می کند شفاف سازی کند و قصد دارد درباره برنامه هسته ای خود شفاف باشد.



انتهای پیام//
برچسب ها: رئیس ، مجلس ، شورای ، اسلامی ، عراق ، داعش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.