به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود که به مناسبت برگزاری اولین المپیاد ورزشی درون مدرسهای برگزار شد، گفت: 2ساعت در هفته برای دانش آموزان درس تربیت بدنی پیش بینی شده است که راهنمای کتب علم و محتوای درسی آن تدوین شده همچنین برنامه ریزی درسی در نظام تربیت بدنی مدارس نیز مشخص شده است اما با توجه به توسعهی فناوریهای نوین و زندگی شهر نشینی به لحاظ آموزش الگوهای حرکتی 2 ساعت درس تربیت بدنی کافی نبوده و باید برنامههای تکمیلی با رویکرد فراگیرانه به این منظور ایجاد شود.
وی با اشاره به این که 2 ساعت ورزش برای الگوهای حرکتی خوب است، افزود: آثار فیزیولوژیک بر روی دانش آموزان تحرک بیشتری را طلب میکند و به همین دلیل همسو با برنامههای درسی در قالب برنامه ریزی فوق برنامهای فراگیر این طرح را پیش بینی کردیم تا دانش آموزان فعالیتهای حرکتی بیشتری در مدارس داشته باشند.
حمیدی با بیان این که المپیادهای ورزشی درون مدرسهای از 26 مهر ماه در همه مدارس کشور آغاز میشود و تا اسفند ماه نیز ادامه دارد، گفت: محتوای این المپیادها منطبق با برنامهی درسی ابتدایی و متوسطه ی اول و دوم است و به دلیل این که هیچ منعی برای دانش آموزان نباشد الگوهای ساده حرکتی برای آنها مطرح شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح شامل همه رشتههایی که در مدرسه قابلیت اجرای آن وجود دارد هست رویکرد اصلی ما در اجرای این طرح این است که تعداد تماشاچی کمتر و تعداد شرکت کننده بیشتر باشد.
حمیدی تصریح کرد: رویکرد المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای این نیست که فقط به جسم بپردازد بلکه در کنار فعالیت های حرکتی، آموزش مهارتهای اجتماعی، بهبود کسب زندگی، تقویت هویت ملی و اسلامی، مسئولیت پذیری، حضور در فعالیتهای عمومی و مشارکت جویی را به همراه دارد.
وی با اشاره به طراحی سرود المپیادهای ورزشی درون مدرسهای و در سال آن به همه مدارس کشور گفت: در این طرح ثبت نام سرپرستی تیم، داوری و تبلیغات با دانش آموزان است و به دنبال اجرای این طرح بعد اجتماعی دانش آموزان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
حمیدی از رونمایی تمبر و آرم المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای در26مهر ماه
خبر داد و افزود: ارتقا مدیریت مدرسه و مدرسه محوری یکی از سیاست های آموزش
و پرورش است و به دنبال این نگاه ابتدا المپیادهای درون مدرسهای و پس
کانونهای درون مدرسه تعریف میشود.
وی با بیان این که مدرسه مایه
اصلی هرم رویدادهای ورزشی است، عنوان کرد:مشارکت در این عرصه فقط به حضور
دانش آموزان ختم نمیشود بلکه مشارکت یک واژه بسیار وسیع است و یک بعدی
نیست.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این
که تمرکز زدایی و تعویض اختیار رویکرد دیگر مدنظر است، افزود: این طرح در
105 هزار مدرسه اجرا میشود و اگر مقرر بود برای این تعداد مدرسه یک الگوی
واحد در نظر گرفته شود مسلما طرح با شکست مواجه خواهد بود.
حمیدی در
ادامه اظهار داشت: نگاه ما به المپیادهای ورزشی درون مدرسهای باید ساده و
بی آلایش باشد و کم هزینه برگزار کردن المپیاد و تکیه بر کسب خدمات مشارکتی
مباحثی است که این المپیادها را برای سال های آینده نهادینه میکند.
وی
با بیان این که المپیادهای ورزشی درون مدرسهای زمینه کار داوطلبانه در
کشور را آموزش می دهد، گفت: ما با اجرای این طرح در صدد هستیم انس به
فعالیتهای ورزشی، چشیدن لذت ورزش و رقابت کردن را در مدرسه برای دانش
آموزان فراهم کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با
اشاره به این که کانونهای درون مدرسهای حلقه بعدی المپیادهای ورزشی درون
مدرسهای به شمار میآید، افزود: 33هزار دبیر ورزش در مدارس دانش آموزان را
تحت پوشش قرار میدهد و پس از ارزیابی دانش آموزان قویتر را در سالهای
آینده کانونهای درون مدرسه ای ارجاع میدهند.
وی در خصوص حضور دانش
آموزان استثنایی در این طرح، عنوان کرد: مدارس استثنایی نیز در حد رشتههای
مربوط به خود باید این طرح را اجرا کنند.
حمیدی در خصوص زمان اجرای
این طرح در مدارس گفت: اقتضا این امر را در اختیار مدارس گذاشتیم که به
تناسب زمان خود این طرح را اجرا کنند اما مطمئنا این طرح بر ساعت درسی
لطمهای وارد نمیکند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای دانش آموزان
دختر در این طرح توجه ویژه قائل شدهای، اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین
دختران و پسران قائل نشدیم و مخاطب ما همه مدارس کشور و همه دانش آموزان
هستند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص میزان
بودجه اختصاص داده شده به این طرح گفت: 50میلیارد ریال برای اجرای این طرح
به استانها ابلاغ شده است هر چند که این مبلغ بسیار کم است اما در مقایسه
با اعتبارات تربیت بدنی سال گذشته این میزان 5.5 برابر شده است.
انتهای پیام/