سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشورهای عربی به ثبات خواهند رسید، یا از هم فرو خواهد پاشید؟

این روزها، شاهد تشدید خشونت، قتل و درگیری خونین در منطقه هستیم .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "الوطن"؛ این روزها، شاهد تشدید خشونت، قتل و درگیری خونین در عراق، سوریه، لبنان، لیبی، یمن، سومالی و سودان هستیم و برخی عملیات تروریستی نیز در الجزائر ظهور کرده . اختلافاتی هم  در بقیه کشورهای عربی، به دلیل نزاع مذهبی، طائفه ای و یا منطقه ای در جریان است. 

سوال: این درگیری ها به چه سمتی پیش می رود؟ آیا تفرقه و گسستگی بیشتری روی خواهد داد و یا این آغازی برای تغییر ریشه ای در نقشه منطقه است؟ ماهیت تغییری که در آینده در حالت آرامش منطقه انجام خواهد شد چیست؟ یا اینکه منطقه همچنان شاهد رویدادهای خونین خواهد بود؟

آیا ظهور و بروز دولت های جدید با رویکرد طائفه ای، قومی و یا منطقه ای، مشکلات پیچیده عرب را حل خواهد کرد؟

آیا نظام عربی می تواند بر این چالش ها که با آن روبه روست، فایق آید؟ آیا کسانی که شعارهای دینی و ملی سر می دهند و خواستار تغییر هستند، در اجرای شعارهای خود مانند اینکه مردم خواهان حکومتی مردمی هستند که تمام عناصر جامعه را در خود جای دهد و برای از بین بردن فساد، و پرپایی عدالت و مساوات تلاش کند، جدی هستند؟ آیا برخی از بخش های جامعه ی عربی، مانند سومالی که شبه نظامیان متعددی براین کشور مصیبت زده هجوم برده اند، از هم فرو خواهد پاشید؟ 

ما ادعا نداریم که پاسخ این سوالات را می دانیم، ولی اوضاع ما خوب نیست و جنگ داخلی از سوریه، با دخالت نیروهای حزب الله در حمایت از دولت آن، به لبنان کشیده شده است.

نزاع داخلی میان عناصر عراقی، کردها را بر آن داشت تا از این شرایط سوءاستفاده کنند و به جای آن که در نجات دولت عراق که خود در برپایی آن شریک بوه اند، مشارکت داشته باشند، وارد کرکوک شوند و تالش کردن این منطقه را به دولت واهی کرد خود پیوند دهند. 

در یمن نیز، عملیات قتل و آوارگی مردم به خاطر طیاده خواهی برخی سیاستمداران، آغاز شد؛ جنگ داخلی در لیبی میان دولت و جریانات اسلام سیاسی و تروریستی، میان ملت عربی تفرقه افکند و ابن احتمال وجود دارد، آشوب به مصر هم سرایت کند که با تشنج هرچه بیشتر اوضاع می‌شود.

نکته قابل تائید این است که نظام های آینده، رژیم هایی را که روی خوش امنیت و ثبات را به خود ندیدند را ویران خواهند کرد؛ چرا که آنچه این رژیم ها و شبه نظامیان را گرد هم می آورد، دشمن مشترک است... و دلیل آن، دولت عراق است که به چندین حزب سیاسی تقسیم شده است، ولی این تشکلات جدید، شروع به از هم پاشیدن نموده است.

این موضوع بر اوضاع سوریه نیز منطبق است؛ مخالفان سوریه که دولت اسد را رد کردند، می بینیم که امروز، بایکدیگر جنگ می‌کنند.

منظور از ترور چیست؟ تروریسم دینی عاملی تفرقه شده است؛ چرا که طرحی برای دولت خود ندارد و ائتلاف بین المللی که آمریکا آن را رهبری می‌کند، در خصوص چگونگی نابودی تروریسم داعش اختلاف دارند.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.