سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

بنای تاريخي ذوالفقاري مامن اسناد هویتی و خطی استان زنجان

فرمان صادر شده از فتحعلی شاه قاجار به فرزند خویش عبداله میرزا دارا حاکم وقت زنجان به تاریخ 1239 ه ق از اشیاء موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض بازدید قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان گفت:دوره قاجار به دليل نزديكي به عصر ما حضوري پررنگ در حافظه تاريخي نسل هاي كنوني تاريخ معاصر ايران داشته است لذا اين دوره از لحاظ بررسي اسناد خطي تاريخي بسيار مورد توجه پژوهشگران تاريخي است.

قاسمی افزود: در سال 1381 هنگام مرمت عمارت تاريخي ذوالفقاري شهر زنجان (از بناهاي اواخر قاجاريه ) از داخل ديوار بنا از ميان انبوهي كاغذ و سند قديمي كشف و بعد از مطالعه به شماره 900 در فهرست اموال تاريخي فرهنگي استان به ثبت رسيد.

وی که بازخوانی این سند را انجام داده عنوان کرد: اين فرمان از طرف فتحعليشاه قاجار به فرزند خويش عبدالله ميرزا دارا حاكم وقت زنجان به تاريخ 1239 ه ق در خصوص واگذاري قريه" كوسه لر" از توابع شهرستان ايجرود به حسين قلي خان به پاداش خدمات شايسته اش صادر شده است.

کارشناس ارشد باستان شناسی و مسئول این موزه قاسمی با بیان اینکه سند با مركب مشكي بر روي كاغذ آبي رنگ دراندازه 32 ×41 سانتي متر با خط شكسته نستعليق در 9سطرتنظيم و از اسناد مالي و ديواني دوره فتحعلي شاه مي باشد، اظهار کرد: در بالاي سند مهر فتحعلي شاه در قاب محرابي با متن گرفت خاتم شاهی زقدرت ازلی قرار در کف شاه زمانه وجود دارد که در ظهر یا پشت فرمان، 9 مهر به تایید حاضران به خط های نسخ و نستعلیق دیده می شود.

وی همچنین اشاره کرد: عبداله میرزا دارا در سال 1211 ه ق در تهران متولد و یازدهمین فرزند فتحعلی شاه بود و مادرش کلثوم خانم از سادات زنجان بوده به همین علت پدر او را به حکومت زنجان برگزید.

قاسمی اندرود خاطرنشان کرد: عبداله میرزا دارا از شاهزادگان ادیب و شاعر قاجار بوده و خود را دارا تخلص می کرد، که مسجد جامع و مسجد میرزایی زنجان از آثار وی می باشد و یکی از فرزندان ذکور ایشان اسحاق میرزا که مسجدی هم به نام ایشان در بافت تاریخی زنجان قرار دارد.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: بنا ، ذوالفقاری ، هویتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.