سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وال استریت ژورنال:

اوباما و دیپلمات‌هایش سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در روند دیپلماتیک با ایران کرده‌اند و از تأثیرات منفی شکست این مذاکرات کاملاً آگاهند

یک روزنامه آمریکایی نوشت: دولت آمریکا تلاش دارد گفتگوهای هسته‌ای با ایران را به نتیجه برساند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا، روز شنبه در مقاله‌ای به قلم جی سولومون نوشت: قدرت‌های جهانی و ایران اواخر نوامبر را به عنوان ضرب الاجل دستیابی به توافق (جامع) هسته‌ای تعیین کرده‌اند. 

این در حالی است که مقامات آمریکایی و ایرانی می‌گویند: مذاکرات هسته‌ای با ایران در ماه‌های اخیر به بن‌بست برخورد کرده است. 

مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در راستای کوشش‌های این کشور برای نجات گفتگوهای هسته‌ای با ایران، قرار است در هفته آتی ملاقاتی سه جانبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در وینِ اتریش برگزار کند. کری تلاش دارد در خلال این دیدار سه جانبه، اختلافات باقی‌مانده میان دو طرف را در حالی که فقط پنج هفته به سررسید 24 نوامبر باقی مانده، حتی‌المقدور کاهش دهد. 

"جنیفر ساکی"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تأکید کرد: ما انتظار داریم ملاقات‌های متعددی در این خصوص برگزار شود. مقامات آمریکایی و اروپایی از چشم‌انداز فروپاشی روش دیپلماسی با این واهمه دارند،‌ زیرا می‌ترسند شکست این مذاکرات تبعاتی در سراسر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) درپی داشته باشد. 

این منبع افزود: دولت اوباما امیدوار است، توافق (جامع) هسته‌ای با ایران مسیر را برای هماهنگی‌های بیشتر میان واشنگتن و تهران در تلاش‌های دو طرف برای بازگرداندن ثبات به عراق و سوریه و همچنین عقب‌راندن داعش که در دو کشور یاد شده پیشروی کرده است، هموارتر سازد. 

جی سولومون افزود: برخی از دیپلمات‌های اروپایی و عربی تردید دارند که کاخ سفید آماده‌ی برهم زدن و خاتمه دادن به مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد، زیرا باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، و دیپلمات‌هایش بیش از حد در روند دیپلماتیک با ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از تأثیرات بالقوه منفی شکست این مذاکرات کاملاً آگاهند. از اینرو، این دیپلمات‌ها عقیده دارند که آمریکا ممکن است بار دیگر به دنبال تمدید مذاکرات باشد، زیرا همین که آمریکا با ایران در تعامل دیپلماتیک باقی بماند (شکست قطعی مذاکرات اعلام نشود)، به نوبه خود، برای باثبات کردن منطقه‌ی خاورمیانه ضروری و حیاتی است. 

در همین راستا، ایران ممکن است بتواند کاخ سفید را قانع کند که توافقنامه موقتی هسته‌ای ژنو را که نوامبر سال گذشته میلادی میان ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسیده بود، به صورت نامحدود تمدید کند و سررسید جدیدی برای پایان دوره‌ی اجرای آن مشخص نکند. 


از سوی دیگر، انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، ممکن است گزینه‌های دیپلماتیک کاخ سفید را کاهش دهد. مثلاً قانونگذاران جمهوریخواه آمریکایی تهدید کرده‌اند که اگر این حزب، اکثریت کرسی‌های سنای آمریکا را مانند اکثریت مجلس نمایندگان این کشور (پس از انتخابات میاندوره‌ای) به دست گیرد، آنگاه جمهوریخواهان در کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب خواهند کرد. این در حالی است که دکتر روحانی قبلاً هشدار داده بوده است که چنین حرکتی (اِعمال تحریم‌های جدید علیه ایران) قطعاً گفتگوهای هسته‌ای را خواهد کشت (با شکستِ کامل مواجه خواهد کرد). 



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.