سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عیسی مراد خبر داد:

برگزاری آزمون بهداشت و روان ویژه دانش آموزان دبیرستانی

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون های چندگانه ویژه دانش آموزان دبیرستانی در آبان آذر ماه خبر داد.

 
به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیر کل امور تربیتی و مشاور وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته بهداشت و روان برگزار شد با اشاره به این که بی شک بهداشت روان از مولفه های بسیار عمیق در فرهنگهای  مختلف از جمله در فرهنگ غنی اسلامی به شمار می‌آید گفت: مدارس با عنوان یک ساختار آموزشی،اجتماعی می‌تواند در تأمین و حفظ سلامت روان نقش به سزایی ایفا کندو این امردر صورتی محقق می‌گردد که اقدامات مناسب و مداخلات مؤثر و مبتنی بر ویژگی‌های بومی و فرهنگی و دینی بر حوزه بهداشت روان در مدارس صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود:‌با توجه به جمعیت بزرگ دانش آموزان و اهمیت تأمین سلامت آنان به عنوان سرمایه های آینده کشور ضرورت ایجاب می‌کند تا برای ترسیم فردایی بهتر زمینه را برای حضور پر نشاط و سالم آنان فراهم آوریم.

عیسی‌مراد اضافه کرد: برای تحقق رویکرد اعتلایی در عرصه مأموریت نظام راهنمایی و مشاوره براساس راهکار 7-3سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ارائه خدمات مشاوره‌ای، تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برنامه‌هایی را با هدف ایجاد تغییرات مثبت و دانش، نگرش و رفتار دانش آموزان نسبت به سلامت روان، تبین و تقویت جایگاه سلامت روان در منظر نظام تعلیم و تربیت و تبیین و تأکید بر اهمیت نقش سلامت روان در بهبود فرآیند تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معلمان در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به استانداردهای بین المللی بهداشت جهت ارتقا وضعیت موجود انسان‌ها در زندگی روزمره شان است و افراد باید به بهداشت روانی خود توجه نمایند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش  و پرورش گفت:‌هدف بهداشت روان به حداکثر رساندن کیفیت و معنابخشی به  زندگی، به حداقل رساندن آ‌سیب‌ها،مشکلات و اختلالات است بنابر این ما باید مشاهده کنیم چگونه می‌توانیم سطح زندگی انسان‌ها را ارتقا بخشیده و آسیب‌ها و اختلالات آن‌ها را به حداقل برسانیم.
عیسی مراد با اشاره به 32مرکز استانی که در آن مراکز مشاوره و روان شناختی ارائه می‌شود افزود: 200مرکز مشاوره در مناطق کشور و 719هسته مشاوره وجود دارد همچنین 18هزار مشاوره  در مدارس مشغول ارائه مشاوره‌های سازشی، انطباقی، تحصیلی هستند.
وی از وجود همیاران مشاوره در مدارس خبر داد و عنوان کرد: در راستای فرهنگ آموزش محوری مدرسه محوری مورد توجه قرار گرفت تا از این جهت به افرادی در ارتباط با دانش آموزان هستند خدمات مشاوره‌ای ارائه شود.

عیسی مراد ادامه داد: با توجه به این که حوزه مشاوره یک حوزه تخصصی است و ما در استان‌ها کمیته‌هایی را تحت عنوان ارزیابی  و سنجش بهداشت روان و آسیب‌های روانی اجتماعی ایجاد کردیم و افرادی که در حوزه مشاوره و روان شناختی و رشته‌های مرتبط با آن تحصیل کردند را به عنوان مشاوره جذب کنیم و از این طریق میزان خود پنداری درست را به دانش آموزان ارائه دهیم.

وی از برگزاری همایشی برای مدیران ارشد حوزه ستادی با حضور وزیر آموزش و پرورش از 26مهر ماه خبر داد و اضافه کرد: به تناسب موضوعات مختلف ارتقا وضعیت مدیران ارشد نظام تعلیم و تربیت را با هدف تقریب نگرش‌ها در دستور کار داریم.

عیسی مراد در خصوص استانداردهای ملی مشاوره گفت: استانداردهای ملی مشاوره این است که برای هر شش دانش آموز یک ساعت در هفته مشاوره اختصاص گیرد اما این استاندارد در کشور هر 15 دانش آموز یک ساعت در هفته را شامل می‌شود در صورتی که در سال 91معاونت راهبردی ریاست جمهوری چنین تصویب کرد که برای هر 12دانش آموز یک ساعت در هفته مشاوره اختصاص یابد.

وی ادامه داد:‌ نظام جامع مشاوره را در چندین دانشگاه کشور مورد بررسی و مشورت قرار داد و به صورت پایلوت امسال اجرا می کنیم.

عیسی مراد با اشاره به این که در مقطع متوسطه خدمات مشاوره ای بر اساس قاعده 15-1ارائه می‌شود گفت: در نظام قبلی آموزش در دوره متوسطه خدمات مشاوره تعریف شده بود اما در نظام 6-3-3 بالاجبار باید مشاوره در کلیه سطوح ایجاد شود.

 مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از سنجش بهداشت روان در دبیرستان‌ها خبر داد و عنوان کرد: آزمون‌های چند گانه‌ای برای شناخت وضعیت آسیب‌ها و اختلالات و همچنین بهداشت روان دانش آموزان در دوره متوسطه و در ماه‌های آبان آذر برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: 24درصد مردم در کل کشور دچار اختلالات روانی اجتماعی هستند همچنین آمارهای آسیب‌ها در دوره متوسطه بیشتر از دوره راهنمایی و ابتدایی است.

عیسی مراد از برنامه‌های آتی اداره کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: طراحی نظام جامع سلامت روان با همکاری وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی،تنظیم سلامت روان دانش آموزان، تدوین کتاب راهنمایی عمل سلامت روان دانش آموزان با توجه به فرآیند رشدی و انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه سلامت روان از جمله برنامه‌های آتی این اداره به شمار می آید.

گفتنی است روز شمار هفته بهداشت روان به شرح زیر است:
پنج شنبه 24/7خدمات مشاوره ای و بهبود کیفیت زندگی
جمعه 25/7 خدمات مشاوره‌ای و ارتقا شبکه حمایتی خانواده
شنبه 26/7خدمات مشاوره ای و اهمیت جایگاه مدارس مشاوره و خدمات روان شناختی
یکشنبه 27/7خدمات مشاوره ای و آموزش مهارت زندگی
دوشنبه 28/7خدمات مشاوره‌ای و نقش خدمات یاورانه برای دانش آموزان
سه شنبه 29/7خدمات مشاوره‌ای و توانمندیهای روانی اجتماعی دانش آموزان
چهارشنبه 30/7خدمات مشاوره ای و پیشگیری از رفتارهای پرخطر
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.