سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

السفیر:

مقابله با داعش، تنها وظیفه عده خاصی نیست

مقابله با داعش و اسلام سیاسی، مقابله ای مذهبی نیست تا به اکثریت دینی نیاز داشته باشد؛ بلکه این مقابله، اساسا سیاسی، اجتماعی و نظامی است؛ اکثریت سنی در مصر، اخوان المسلمین و اسلام سیاسی را برانداخت؛ اگر این مقابله، مقابله ای دینی بود، این اتفاق روی نمی داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "السفیر"؛ اقلیت هایی که با صدای بلند از الازهر، دانشگاه قرویین و یا آل سعود، خواستار حل مشکل شده اند، مسائل بسیاری را فرض می کند که درست نیست؛ فرض می کند که گروه محدودی جنگجو از آنها نمایندگی می کند و نمی دانند که این اکثریت دقیقا یک موسسه نیست و طرف دیگر فرض می کند که سخن از اکثریت به حکم وابستگی دینی به داعش محکوم است.

این منطقی و قابل قبول نیست که اقلیت‌ها خود را جدای از جامعه حساب کند و بر اساس اینکه مشکل بدان‌ها مربوط نیست، رفتار نماید؛ داعش و دیگر گروه های تروریستی دشمن همه است و اهل سنت، بیشتر از همه با آن دست و پنجه نرم می کند؛ مقابله با داعش، تنها وظیفه عده مشخصی نیست که اگر چنین باشد به نقطه صفر، یعنی همان فرقه‌گرایی و افراطی گری بازخواهیم گشت.

گفتمان رایج، باعث شده اقلیت ها در هوشیاری بیهوده ای غرق باشند؛ هوشیاری بیهوده ای که القا می کند، حمله به داعش تنها وظیفه یک نفر است و برعهده همگان نیست؛داعش در حقیقت مرضی است که تمام جامعه را به خود مبتلا می سازد.

السفیر ادامه داد: اقدام نظامی علیه داعش امری ضروری است و چنانچه دولت های ما، دولت های قوی با ارتش قوی بودند، تحقق این امر ممکن بود؛ ولی دخالت خارجی، همانطور که در عراق تنها مشکل را سخت تر و پیچیده تر خواهد کرد؛ این دولت ها پیش از این، امکان این را داشتند تا ارتش و فرماندهی خود را تقویت کنند تا امکان ظهور داعش را غیر ممکن سازد؛ ولی شیوه ی دیگری را در پیش گرفتند؛ همگی، بنا به دلایلی که از کوته بینی و بی توجهی ناشی شده است، در شکل گیری داعش و پیش از آن، القاعده سهیم بوده اند.

این وحشی گیری داعش، دستاورد سالها استبداد، ایدئولوژی وهابی که القاعده را توسعه داد، مشارکت با سازمان جاسوسی "سیا" در نزاع بین المللی و ایدئولوژی نفت مصرفی است؛ این توحش، ناشی از انفجار جامعه ای است که ملت ها، تاب تحمل آن را ندارند .



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.