سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده ناجا خبر داد

کشف بیش از 95 درصد جرایم جنایی/حدود 28 درصد مخدر تولیدی "افغانستان" از ایران می‌گذرد

فرمانده نیروی انتظامی ضریب امنیتی در ایران را در حال ارتقاء دانست و گفت: طی یک دهه اخیر در جرائم جنایی کاهش قابل توجهی داشته‌ایم و قدرت کشف پلیس در این حوزه به بیش از 95 درصد رسیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در پنجمین نشست نیروی انتظامی با سفرا و کارداران کشورهای خارجی مستقر در تهران گفت: گرچه از ابتدای انقلاب تاکنون با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم؛ اما همه ساله ضریب امنیتی در کشورمان قابل ارتقابوده و دستگاه‌های امنیتی و قانونی و مجموعه حکومت در کشور ما به خوبی توانسته از مردم در برابر این چالش‌ها و تخریب‌ها حفاظت کند.

وی با اشاره به حوادث ناگوار رخ داده در سال‌های اخیر اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و... تولید موادمخدر افزایش روزافزون داشت و علاوه بر آن گسترش جریان‌های تروریستی در اطراف کشورمان نیز از دیگر عواملی بود که می‌تواند امنیت ما را به چالش بکشاند.

رییس پلیس امنیت کشور در ادامه از کاهش جرائم جنایی در کشور خبر داد و گفت: در یک دهه قبل سالانه 2 هزار و 400 قتل عمد در کشور داشتیم که این رقم در سال گذشته به یک هزار و 800 مورد کاهش یافت.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در مجموع جرائم جنایی نظیر آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، قتل، گروگان‌گیری و... قدرت کشف پلیس بیش از 95 درصد است، تصریح کرد: در سایه استفاده از نیروهای متخصص و دانش روز وضعیت پلیس در کشف این جرائم به سطح مطلوبی در دنیا رسیده است.

به گزارش ایسنا، کاهش جرایم ایرانیان در خارج از کشور، ارتقای ضریب امنیتی کشور، انتقاد از بی‌توجهی کشورهای همسایه شرقی به وضعیت کنترل مرزها، تولید امکانات و تجهیزات پلیس در داخل کشور، افزایش قدرت کشف جرایم جنایی وغیره از مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی فرمانده ناجا در دیدار با سفرا و کارداران کشورهای خارجی مستقر در تهران بود.

احمدی‌مقدم اظهار کرد: امیدوارم این نشست‌ها موجب آشنایی با امکانات کشورها و گسترش همکاری میان پلیس ایران و دیگر کشورها شده و در نهایت به امنیت جهانی منجر شود.

وی با اشاره به هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: این هفته ظرفیت خوبی برای برقراری ارتباط با کشورهای خارجی وغیره است و علاوه بر آن نیز در طول این هفته مردم خودمان را در جریان توانمندی‌های پلیس قرار می‌دهیم و از طرف دیگر از مطالبات آنان در حوزه نظم و امنیت بیش از پیش باخبر می‌شویم و برنامه‌ریزی‌هایمان را برای پاسخگویی به مطالبات آنان متمرکز می‌کنیم.

رییس پلیس امنیت کشور با اشاره به ظهور تکنولوژی‌ها و پیشرفت وسایل ارتباطی اظهار کرد: این موارد گرچه سبب آسایش و امنیت شده اما مشکلاتی را نیز برای شهروندان به دنبال داشته و امروزه خانواده‌ها به دنبال حفظ خود و فرزندانشان در برابر پیامدهای این موضوع است.

احمدی‌مقدم با اشاره به گسترش تروریست و ناامنی، افزایش جرایم مجازی، گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و غیره اظهار کرد: از این شبکه‌ها برای ارتکاب به جرم نیز استفاده می‌شود.

گسترش تروریسم، آثار ناگواری برای ما دارد

فرمانده ناجا با بیان اینکه گسترش تروریسم خصوصا در منطقه ما آثار ناگواری برای ایران به دنبال داشته است، تصریح کرد: از دیگر مشکلاتی که در طی توسعه و پیشرفت رخ داده می‌توان به حاشیه‌نشینی، رشد بی‌رویه شهرنشینی و... اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه پلیس با افزایش بهره‌وری و کارآمدی خود تلاش دارد در حوزه پاسخگویی به مطالبات مردم اقتدار خودش را افزایش دهد، اظهار کرد: این موضوع شدنی نیست مگر اینکه از یک پلیس تخصصی و حرفه‌ای که دارای اشراف اطلاعاتی است برخوردار باشیم و در این راه نیازمند توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، توسعه مشارکت‌های مردمی و غیره هستیم.

ارتقای ضریب امنیت در کشور

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از ابتدای انقلاب با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم اظهار کرد: اما علی‌رغم این چالش‌ها همه ساله ضریب امنیتی در کشورمان در حال ارتقا بوده و دستگاه‌ها امنیتی و قانونی و مجموعه حکومت به خوبی توانسته از مردم خودش در برابر این چالش‌ها و تخریب‌ها حفاظت کند.

رییس پلیس امنیت کشور با اشاره به وقوع حوادث تلخ و ناگواری که طی سال‌های اخیر در منطقه رخ داده است، اظهار کرد: گسترش روزافزون تولید موادمخدر، گسترش جریان‌های تروریستی در اطراف کشورمان و غیره از عواملی است که می‌تواند امنیت ما را به چالش بکشد با این وجود تلاش کردیم افزایش ضریب امنیت مرزهای کشورمان را با اشراف اطلاعاتی، توسعه روابط و غیره افزایش دهیم.

کمتر از 28 درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان از ایران می‌گذرد

وی با اشاره به استقرار تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی، توسعه راه‌ها، دستگاه‌های مراقبتی، ایجاد برجک‌های مرزی و غیره در مرز، خاطرنشان کرد: برابر آمار UNODC در یک دهه قبل 62 درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان از ایران عبور می‌کرد اما امروزه این نسبت به کمتر از 28 درصد رسیده است.

به گفته رییس پلیس کشور، این امر نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر مسیر عبور موادمخدر از ایران تغییر کرده و این کشور برای قاچاقچیان ناامن شده است.

کشف سالانه بیش از 600 تن موادمخدر در ایران

احمدی‌مقدم از کشف سالانه بیش از 600 تن موادمخدر در ایران خبر داد و گفت: قیمت موادمخدر از شرق تا غرب کشورمان بین سه تا پنج برابر افزایش می‌یابد که این موضوع نشان‌دهنده اقدامات پلیس برای مقابله با موادمخدر است.

وی افزود: در گذشته اغلب کشفیات موادمخدر در داخل کشور بود اما امروز اغلب این مواد در مرز کشف می‌شود.

فرمانده ناجا ابراز امیدواری کرد که امسال بتوان خلاءهای مرزی را در قسمت پاکستان پوشش داد.

انتقاد از عملکرد همسایه‌های شرقی در کنترل مرزها

به گزارش ایسنا، رییس پلیس کشور در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه شرقی ما احساس یا شاید هم توانی برای پوشش مرزهای خود ندارند، گفت: این در حالی است که هیچ خطری از جانب ما مرزهای آنها را تهدید نمی‌کند اما جمهوری اسلامی در این مناطق تلاشی دوجانبه دارد.

احمدی‌مقدم با اشاره به فعال‌سازی حوزه‌های تخصصی در نیروی انتظامی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه راهور با فعال‌سازی حوزه‌ها موفق شدیم تعداد قربانیان حوادث رانندگی را از 28 هزار نفر در سال 2005 به کمتر از 18 هزار نفر در سال 2013 برسانیم. این در حالی است که شمار خودروها بیش از دو برابر شده و تعداد سفر و مصرف سوخت هم افزایش قابل توجهی داشته است.

کشف بیش از 95 درصد جرایم جنایی در کشور

وی با بیان اینکه در یک دهه قبل سالانه حدود 2400 قتل عمد در کشور ما رخ می‌دهد، گفت: امروزه این رقم به 1800 قتل عمد کاهش یافت و در حوزه جرایم جنایی نظیر آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، قتل، گروگانگیری و... بیش از 95 درصد جرایم کشف شده است که این دستاورد در دنیا بسیار مطلوب است.

رییس پلیس امنیت کشور با اشاره به عملکرد پلیس فتا اظهار کرد: قدرت کشف 80 درصدی جرایم سایبری از کارآمدی پلیس فتا حکایت دارد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تمام نرم‌افزارها و امکانات پلیس فتا تولید داخل است، افزود: البته از پلیس اینترپل برای همکاری در ارتقای حوزه فتا باید قدردانی کرد.

اهتمام پلیس به رعایت حقوق شهروندی

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پلیس اهتمام زیادی به رعایت حقوق شهروندی دارد خاطرنشان کرد: توسعه خدمات الکترونیک و غیره از جمله این دستاوردها در حوزه احترام به مردم است.

رییس پلیس امنیت کشور با اشاره به حوزه رسیدگی به جرایم و بازداشتگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌های پلیس تصریح کرد: از سال 2010 تاکنون با تلاش‌ها و پیگیری که انجام دادیم، 85 درصد از استانداردهای مطلوب در این مراکز اعمال شده و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم پلیس که 1.5 سال از آن باقی مانده بتوانیم خلاءهای باقیمانده را نیز رفع کنیم.

به گفته احمدی‌مقدم، ممانعت از ضرب و شتم، نظارت تصویری و اپتیکی در بازداشتگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌های پلیس و... از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: این را هم بگویم که جلوگیری از رفتارهای خشن با برخورد مجرمان نه تنها باعث کاهش قدرت کشف جرایم نشده بلکه این قدرت را نیز افزایش داده است.

به گفته رییس پلیس امنیت کشور، جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردمی و حافظ حقوق مردم خود را موظف به پاسخگویی به شهروندان می‌داند.

احمدی‌مقدم با اشاره به اقدامات و دستاوردهای پلیس در حوزه‌هایی مانند فتا، یگان ویژه، سگ‌های موادیاب و... تصریح کرد: امروزه آموزش‌ها و امکانات پلیس قابل رقابت با کشورهای منطقه و جهان است.

تمام امکانات پلیس ساخت داخل است

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه تمام امکانات پلیس توسط خودمان و در داخل کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: ما هیچ امکانات وارداتی پلیسی در کشورمان نداریم. حتی ماشین‌ها و خودروهای گرچه ممکن است خارجی باشد اما تمام امکانات و تجهیزات آن در داخل نصب می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد پلیس در حوزه بین‌الملل نیز اظهار کرد: امروزه همسایگان جنوبی ما اعتراف دارند که در حوزه جرایمی که از کشور ما به این مناطق وارد می‌شد، کاهش داشته‌ایم.

کاهش جرایم ایرانیان در شرق آسیا، ترکیه و امارات

احمدی‌مقدم افزود: امروزه جرایم ایرانیان در کشورهای دیگر از جمله شرق آسیا، ترکیه و امارات نیز با سرعت زیادی کاهش داشته که این امر نیز با همکاری‌های خوب منطقه‌ای، بین‌المللی و عملیات‌های مشترک بوده است.

وی افزود: در حوزه عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه نیز گرچه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما تلاش کردیم مرزهای خودمان را تقویت کنیم تا مشکلات ناشی از آن را کاهش دهیم.

رییس پلیس امنیت کشور با تاکید بر اینکه امروز برای امنیت چاره‌ای جز بسیج شدن همه کشورها و ایجاد امنیت جهانی وجود ندارد، اظهار کرد: تزویر و دورویی آثار بلندمدتی برای کشورها دارد و حتی کشورهایی که ممکن است حمایت از تروریست‌ها منافعی برایشان داشته باشد، در بلندمدت باید هزینه‌های گزافی بپردازند همانطور که دیده شد بمباران تروریست‌ها در عراق نه تنها مانع‌شان نشد بلکه آنان به پیش‌روی‌شان نیز ادامه دادند بنابراین باید در حوزه امنیت صادقانه کار کنیم و از شهروندانمان حمایت کنیم.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.