سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا :

جرایم عابربانکی و جعل اسناد مالکیت، شایع‌ترین جرایم کلاهبرداری و جعل در کشور/مسئله فوتبالیست‌ها؛ جعل معافیت است

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا ضمن تشریح وقوع و کشف جعل و کلاهبرداری در کشور، از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداران پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سرهنگ رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی آخرین وضعیت جرایم جعل و کلاهبرداری در کشور را تشریح کرد.

*رشد منفی کلاهبرداری‌ها قابل کنترل است

این مقام انتظامی ضمن اعلام خبر فوق با اعلام خبر افزایش کشف ۳۳ درصدی کلاهبرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته در کشور گفت: با تلاش کارکنان و مأموران پلیس آگاهی ناجا ۲۲ درصد افزایش وقوع داشته‌ایم که نشان دهنده عزم جدی ناجا در مبارزه با کلاهبرداران است.

 وی با تأکید بر اینکه رشد منفی کلاهبرداری‌ها قابل کنترل است، افزود: طی همین مدت میزان وقوع و کشف تخلفات از نوع جعل در کشور یک رشد پایاپای را نشان می‌دهد به گونه‌ای که در کنار افزایش ۲۱ درصدی جعل، پلیس آگاهی نیز موفق شده است میزان کشف این جرایم را ۸/۱۹ دهم درصد افزایش دهد.

*پرونده‌ای با پانزده هزار شاکی

سرهنگ رهبریان سپس به تشریح آخرین ترفندهای کلاهبرداران و جاعلان پرداخت و خاطرنشان کرد: کلاهبرداری در قالب تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک درخصوص برنده شدن در قرعه کشی‌ها، پرونده‌های لیزینگ، فروش‌های غیر و اجرای امور قضایی، بازرگانی و تجاری درصدر فهرست رایج‌ترین جرایم جعل و کلاهبرداری قرار دارند.

سرهنگ رهبریان در ادامه به جزئیات یکی از پرونده‌های کلاهبرداری اشاره و افزود: در پرونده‌ای تحت عنوان لیزینگ و پرونده تولید و ارگانیک ورمی و کمپوست، پس از کشف جرم، تحقیقات پلیس آگاهی مشخص کرد این پرونده در ۱۲ استان کشور از جمله تهران، البرز و مازندران و... حدود ۱۵هزار شاکی دارد.

*همیشه پای «غفلت» در میان است

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا «بی‌توجهی» و «بی‌اطلاعی» قربانیان جرایم کلاهبرداری را اساسی‌ترین عامل در وقوع این جرایم برشمرد و تأکید کرد: یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌ها در سال اخیر، کلاهبرداری مربوط به دستگاه‌های خود‌پرداز یا ATM بوده است.

وی گفت: مجرمان که از بی‌اطلاعی قربانیان سوء استفاده می‌کنند به بهانه‌های مختلف مثل برنده شدن در قرعه کشی یا عناوین آموزشی، فرهنگی یا نظامی یا در جریان معاملات به صورت تلفنی از آن‌ها می‌خواهند شماره حسابی را جهت پرداخت وجه در اختیارشان بگذارند، آن‌ها پس از دریافت شماره حساب، فرد را با ادعای اختلال در عملکرد حساب به پای دستگاه خود‌پرداز می‌کشانند.

 این مقام انتظامی در این خصوص ادامه داد: در این مرحله کلاهبرداران از قربانی می‌خواهند زبان خود‌پرداز را انگلیسی انتخاب کند و سپس طوری فرد را راهنمایی می‌کنند که مبلغ مد نظرشان از کارت قربانی کسر شده و به حساب فردکلاهبردار واریز شود.

وی یادآوری کرد: مردم مراقب باشند که برای انتقال پول به حساب بانکی آن‌ها، هیچ نیازی به حضور در پای دستگاه‌های خود‌پرداز نیست.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا همچنین کلاهبرداری‌های مربوط به فروش داروهای زیبایی، تناسب اندام و لوازم آرایشی را نیز رایج دانست و افزود: در این کلاهبرداری‌ها معمولاً از داروهایی استفاده می‌شود که مجوز وزارت بهداشت ندارند و به سلامت فرد استفاده کننده آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بین جرایم جعل، جعل اسناد مالکیت بیشترین فراوانی را داشته است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اسناد و اوراق هدف کلاهبرداران را قراردادهای مبایعه نامه، چک‌های جاری و مسافرتی، اسکناس و علایم تجاری و صنعتی را تشکیل می‌دهند.

*راه‌های تشخیص ایران چک جعلی

وی در همین خصوص افزود: در اسکناس‌ها و چک‌هایی که بانک مرکزی چاپ و تولید می‌کند مؤلفه‌های امنیتی بسیار خوبی لحاظ شده‌اند که اگر مردم با آن‌ها آشنا باشند نقشه کلاهبرداران برای فریب آن‌ها اب‌تر می‌شود.

 وی در خصوص علایم ایران چک‌های جعلی خاطرنشان کرد: راحت‌ترین راه تشخیص اصالت ایران چک‌ها استفاده از علامت قهوه‌ای رنگ بانک مرکزی روی آن‌ها است که در اثر سایش دست کمرنگ شده و پس از لحظاتی مجدداً ظاهر می‌شود، ولی اگر در چکی این تغییر رنگ موقتی ایجاد نشود؛ نشانگر جعلی بودن آن است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص راه دیگر تشخیص این نوع جعل خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه نور ماورای بنفش نیز راهی مطمئن برای پی بردن به اصالت چک است.

*کاهش آمار رمالی و جعل مدارک تحصیلی


معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص جعل مدارک تحصیلی گفت: خوشبختانه درصد جعل مدارک تحصیلی در کشور پایین است و سهم آن در مقایسه با سایر جرایم رایج جعل از نیم درصد فرا‌تر نمی‌رود.

وی همچنین ازکساد شدن بازار رمالان و فالگیران خبر داد و افزود: خوشبختانه هوشیاری و آگاهی مردم و تمهیدات نهادهای مسئول موجب شده جرایم مربوط به رمالی و فالگیری در کل کشور از ۶۰ مورد تجاوز نکند.

*مسئله فوتبالیست‌ها؛ جعل معافیت است!!

سرهنگ رهبریان در ادامه سراغ بحث داغ و جنجالی این روزهای فوتبال کشور یعنی کارتهای معافیت و پایان خدمت هم رفت و گفت: تدابیر و ساز و کارهای امنیتی و کنترلی وظیفه عمومی توانسته است جعل کارتهای پایان خدمت را به صفر برساند.

وی در خصوص نقل و قول‌های رسانه‌ها مبنی بر جعلی بودن کارت‌های معافیت نیز گفت: اتفاقی که این روز‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد جعل معافیت است نه جعل کارت معافیت، یعنی افرادی با استفاده از تبانی در معاینه پزشکی، مدارک مشتبه، طلاق‌های صوری پدر و مادر یا روشهایی از این دست توانسته‌اند کارت معافیت بگیرد وگرنه کارتهای معافیتی که وظیفه عمومی صادر می‌کند قابل جعل نیستند.

*مفقودی مدارک را جدی بگیریم

سرهنگ رهبریان در ادامه به بهره سودجویان از مدارک مفقودی مردم اشاره کرد و گفت: بعضی اوقات کلاهبرداران و جاعلان از شناسنامه‌ها یا دیگر مدارک مفقودی مردم برای مقاصد سوء خود استفاده می‌کنند وصاحب مدارک وقتی متوجه ماجرا می‌شوند که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و شاید دچار خسارت‌های جدی و جبران ناپذیری شده باشند.

وی تصریح کرد: خواهش ما از مردم این است که در دوره‌های سه ماهه و همینطور پس از هرگونه استفاده، مدارکشان را کنترل کنند که چیزی از آن‌ها کم و کسر نشده باشد و در صورت مواجه شدن با مفقودی یا سرقت مدارک در اسرع وقت مراتب را به نهادهای مسئول اطلاع دهند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در ادامه سخنان خود، الکترونیکی شدن ثبت اسناد را گام بزرگی در مبارزه با جرایم جعل ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: این اقدام اثر بسیار مشهود و مؤثری در کاهش آمار جرایم جعل داشته است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در پایان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش آموزان، از آنان خواست به هشدارهای پلیسی توجه ویژه داشته باشند؛ چرا که از ماست که بر ماست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.