علی نوذرپور معاون شهرداری سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این که عنوان این لایحه مدیریت شهری است، عنوان کرد: انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم یک بند از مجموعه مواد 298 مادهای این لایحه بوده که تنها در صورت تصویب در شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم در کنار مجموعه وظایفی که به موجب این قانون دراختیار مدیریتهای محلی یعنی شورا قرار میگیرد از جایگاه و اهمیت کمتری برخوردار است، عنوان کرد: به عنوان مثال در این لایحه پیشنهاد شده که توزیع آب و برق و گاز از دستگاههای دولتی منتزع و به شهرداریها واگذار شود که تصویب این موضوع به معنانی نظارت بیشتر شورا خواهد بود.
معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور واگذاری مدیریت، احداث و نگهداری مدارس در مقاطع سه گانه، ساخت مدیریت و نگه داشت بیمارستان و مراقبت از بافتهای تاریخی و محافظت از آنها و نیز وظایف مرتبط با جهانگردی و کتابخانههای عمومی به شهرداریها را از جمله موارد پیش بینی شده دراین لایحه عنوان کرد و افزود: این امر ضمن آن که به معنای تصویب و نظارت شورا است در واقع آمال و آرزویی از برنامه پنج ساله دوم یا سندهای پیوستنی است که در این برنامه و یا در متن آن اشاره شده است.
نوذرپور تصریح کرد: در برنامه پنج ساله دوم ماده 136، در برنامه چهارم بند ب ماده 137، برنامه پنجم ماده 137 و حتی در قانون شوراها برای شورای عالی استانها تکلیف شده که وظایفی را که جنبه محلی دارند احصاء کرده و به دولت و مجلس پیشنهاد نمایند تا به تدریج از دولت منتزع و به همراه منابع انسانی و مالی به شهرداری واگذار شود.
*پیش ازعکس العمل منفی شوراها، دولت باید نسبت به تصویب لایحه مدیریت شهری ابراز نگرانی کند
وی با اشاره به این که متأسفانه برخی از اعضای شوراها در طول یک ماه گذشته اظهاراتی نادرست در خصوص واگذاری انتخابات شهرداران به مردم عنوان نمودهاند، اظهار داشت: پیش از آن که عکس العمل منفی را از سوی برخی از اعضای شوراها شاهد باشیم باید افرادی که در دولت هستند نسبت به این لایحه ابراز نگرانی نمایند چراکه تصویب این لایحه به معنای کاسته شدن از وظایف و اختیارات دولت است نه شوراها.
*اظهار نظر اعضای شورا بدون اشراف بر مفاد لایحه مدیریت شهری تعجب برانگیز است
معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان این که اظهار نظر این افراد بر کلیات، بدون مطالعه لایحه و اشراف بر مفاد آن و تنها بر اساس یک ماده از 298 ماده تعجب برانگیز است، افزود: این در حالی است که پیش نویس این لایحه در مرحله اول توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران وابسته به شهرداری تهران صورت پذیرفته ضمن این که بیش از 4هزار صفحه پژوهش و تطبیق به عنوان مطالعات پشتیبان و نیز مطالعه تطبیقی در 18کشور در این زمینه صورت پذیرفته است.
نوذرپور با عنوان این که مطالعاتی نیز در درون کشور انجام شده و از تجارب شوراها و تحلیل وضعیت فعلی شهرداریهادر تدوین این لایحه بهره برداری شده، گفت: بر این اساس، پیش نویسی در زمان ریاست آقای چمران درشورای شهر توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران تهیه شده و در جلسات مکرر مورد بحث و بررسی شهرداران و شوراهای کلان شهرها قرارگرفته که این به معنای اطلاع شهرداریها و شوراها از پیش نویس این لایحه است، ضمن این که برای ورود به این موضوع در همه استانداریها وکمیسیونهایی برای بررسی تشکیل و نظام نامهای تعریف شد.
وی با یادآوری اینکه در این تفاهم نامه کمیسیونهایی در ادارات کل شهری و شوراهای استانداریها با حضور شوراها و شهرداران، اعضای هیئت علی دانشگاهها و افراد متخصص و صاحب نظر تشکیل شد، تصریح کرد: مطابق این موارد اگر کسی بگوید من این لایحه را نخواندهام و یا از آن مطلع نبودم اشکال از خودش است که در این جلسات شرکت نکرده است.
معاون شهرداری سازمن شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: از 31 استانداری کشور نظیر تهران، اصفهان، آذربایحان، خوزستان، 31 نظر در خصوص مواد مختلف این طرح ارائه شده و اگر کسی بگوید من مطلع نیستم اشکال از خودش است.
*اظهار بیاطلاعی برخی از اعضای شورا از لایحه مدیریت شهری حرف خوبی نیست
نوذرپور افزود: اظهار بیاطلاعی برخی اعضای شوراها حرف خوبی نیست چرا که 7ماه مکرر، 20 جلسه در محل سازمان دهیاریها و شهرداریهای کشور، جلساتی دراین خصوص تشکیل و شورایی بنام شورای راهبردی قانون مدیریت شهری ایجاد گردید.
وی با بیان اینکه حضور نمایندگان معاونت نظارت راهبردی، مرکز پژوهشهای مجلس، شورای اسلامی و نماینده ویژه آقایان چمران در شورای عالی استانها و نیز نمایندگان شهرداریها و شوراهادر جلسات بیانگر اطلاع تمامی افراد مرتبط در این لایحه است ، گفت: اینکه برخی افراد اظهار بیاطلاعی مینمایند تعجب برانگیز است چرا که نمایندگان خود را کتبا معرفی نموده و در 20 جلسه برگزار شده حضور یافتهاند.
*قرار نیست دولت در تدوین هر لایحه از اعضای شورا اظهار نظر کند
معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به این سوال که برخی از اعضای شورای شهر تهران نظیر صابری و سالاری در جلسه علنی شورا اظهار بیاطلاعی در این زمینه نمودهاند اظهار داشت: قرار نیست در هر لایحهای که در سطح ملی تهیه می شود از تک تک اعضای شورای تهران نظر خواهی شود ضمن این که اعضای شورای تهران تعیین کننده نبوده و این لایحه به تمامی شوراهای سراسر کشور ارسال نشده ور در هر کمیتهای که در استانداریها تشکیل یافته، 3نفر از اعضای شوراها و شهرداریها به نمایندگی از سایر شهرداران و شوراهای آن استان در جلسات حضور داشتهاند.
نوذرپور با تاکید بر اینکه اگر واقعا اعضای شورا در این زمینه حساسیت داشتهاند باید از طریق تماس تلفنی سوالات خود را مطرح مینمودند افزود: پیش نویس این لایحه پس از حضور سه معاون برنامهریزی مشهد، اصفهان، شیراز و سه نفر از صاحب نظران و اعضای برجسته هیئت علمی کشور در حوزه مدیریت شهری نظیر دکتر کاظمیان، برکپور، نمایندگان NGoها، جامعه مهندسین مشاور ایران، ادارات مربوط به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سایر افراد موثر و مرتبط در 20جلسه نهایی شد که البته قرارداد مشاوری که وظیفه تهیه طرح را بر عهده داشته با امضای قالیباف شهردار تهران وتحت نظارت شورا و شهرداری تهران صورت پذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه مطالعه این طرح در دوره ریاست چمران در شورای شهر صورت پذیرفته و قرارداد تهیه پیش نویس طرح نیز در زمان قالیباف شهردار تهران منعقد شده اظهار داشت: این پیش نویس پس از 14 ویرایش به دست ما رسید که البته با مشارکت تمامی شهرداریها، شوراها و افراد صاحب نظر مجددا مرور و اصلاحاتی متناسب با مقتضیات کشور در آن صورت پذیرفت و به دولت ارائه گردید.
معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه بنابراین تفاسیر موضوع کاملا روشن است افزود: تمامی صورت جلسات به امضا افراد حاضر در 20جلسه ثبت شده ضمن اینکه دکتر نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران و معاون ایشان دکتر مهدعلی نیز در تمامی جلسات حاضر بودهاند و اگر کسی بگوید من مطلع نیستم خیلی حرف است و واقعا جای تعجب است.
*پیش نویس لایحه مدیریت شهری توسط قالیباف به وزیر کشور ارائه شد
نوذرپور تصریح کرد: هر چند آنچه به دولت ارائه شده با تغییراتی در متن پیش نویس توأم بوده اما سه ماه پیش قالیباف رسما این پیش نویس را به وزیر کشور و رئیس مجلس ارائه نمودند و بیان کردند که به جهت زحماتی که شهرداری تهران در تهیه این پیش نویس نموده به آن ورود کرده و نظر خود را اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه عمل ما نیز در جهت عملیاتی نمودن خواسته شهرداری و شورا بوده افزود: اینکه میگویند نمیدانند و یا مطلع نیستند واقعا اظهاراتی است که برای من تامل برانگیز است.
معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به این سوال که آیا مطابق نظر برخی از اعضای شورای به ویژه آقایان چمران انتخاب مستقیم شهردار، شورا به یک ویترین تشریفاتی تبدیل خواهد کرد؟ با بیان اینکه فعالیت شوراها در کشور ما
منحصر
به 15 سال اخیر است در حالی که برخی کشورها از پیشینه تعاملات شورایی
بیشتری در حدود 400 سال برخوردارند گفت: در بسیاری از این کشورها نظیر
ایالت آمریکا و انگلیس ویا حتی ترکیه و پاکستان شوراها از وظایف وسیعتری
برخوردارند و نظام شورایی بسیار قویتر است ،شهرداران توسط شوراها انتخاب
میشوند که این امر هیچگاه به معنای تضعیف نظام شورایی آنان نبوده است.
برگزار
انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم تنها در 48 شهر کشور
نوذرپور با تاکید براینکه حضور
مردم در انتخاب همزمان شورا و شهردار هیجان و بسط و گسترش حضور مردم و
مشارکت آنان را موجب خواهد شد اظهار داشت: عدم قبول انتخاب مستقیم شهردار
توسط مردم مثل آنست که بگوییم اگر مجلس را مردم انتخاب کردند دیگر نیازی به
انتخاب مستقیم رییس جمهور توسط مردم نیست که البته با توجه به این که
لایحه تنها شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر را شامل میشود تنها افراد ساکن
در 48 شهر از مجموع 1243 شهر میتوانند در انتخابات شهردار شرکت نمایند.
وی
با بیان اینکه پس از ایجاد ظرفیتها و درخواست استانداریهای دیگر اجرای
لایحه به سایر شهرها نیز تسری خواهد یافت تصریح کرد: در واقع ،واگذاری وظایف
اشاره شده در شهرهای با جمعیت بالاتر از 200 هزار نفر صورت خواهد گرفت.
* هر فردی با هر درجه و مقطع تحصیلی قادر به کاندید شدن در انتخابات شهردار نیست
معاون
شهرداری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، برخورداری از سطح و رشته
تحصیلی را از جمله شرایط کاندید شدن درانتخابات شهرداران عنوان کرد و افزود: در واقع هر فردی با هر درجه و مقطع
تحصیلی قادر به کاندید شدن نیست ضمن اینکه سپری نمودن مراحل گزینش و تایید
صلاحیت یکی دیگر از شرایط شرکت در انتخابات است و افرادی که از تخصص ،تجربه و صلاحیت لازم در این زمینه برخوردار باشند تنها قادر به شرکت در
انتخاب شهرداران خواهند بود.
نوذرپور با اشاره به اینکه تا زمان اجرایی
شدن این طرح تعاملات حزبی هم فعال شده و وضعیت فعلی گذر خواهیم کرد
گفت: این تعاملات نیز در این زمینه پشتیبان خواهند بود و تهیه برنامه
کاندیدای شهرداران توسط احزاب پشتیبان سبب خواهد شد تا این افراد از
پشتیبان قوی برخوردار شوند.
وی در خصوص اطلاع رسانی نیز اظهار داشت: با
توجه به اینکه این طرح تنها 48 شهر را شامل میشود، کاندیدای شهرداران
میتوانند با حضور در شبکههای محلی و استانی و یا مصاحبه در نشریات، برنامههای خود را اعلام نموده و مردم را با دیدگاههای خود آشنا نمایند.
*عدم انتخاب صحیح شهردار توسط مردم اشکال به خود شوراهاست
معاون
شهرداریهای سازمان شهرداری و دهیاری کشور با عنوان اینکه بیان اظهاراتی در
خصوص این که انتخاب شهرداران فرایند تخصصی است و مردم قادر به انجام این
انتخاب نیستند افزود: انتخاب شوراها نیز توسط همین مردم صورت میپذیرد و
بیان این نظرات در
واقع اشکال به شوراهاست همانگونه که مردم قادر به انتخاب 30 نفر به عنوان
شورا هستند قادر به انتخاب شهردار نیز خواهند بود.
نوذرپور با تاکید بر
اینکه انتخاب شهرداران توسط مردم نه تنها تضعیف شورا نیست بلکه تقویت شورا
است گفت: تقویت حضور، مشارکت و پشتیبانی مردم از مهمترین دستاوردهای انتخاب
شهرداران توسط مردم است که البته اجرای آن ثبات مدیریتی را دربر خواهد
داشت و عمر فعالیت شهرداران با تصویب لایحه مدیریت شهری به میزان عمر شوراها یعنی4 سال افزایش خواهد یافت.
وی
با عنوان اینکه متوسط شهرداران هم اکنون در حدود 2/5 سال است که خود جای
اشکال دارد افزود: اجرای این طرح کمک خواهد کرد تا فعالیت عمر شهرداران
حداقل به میزان یک دوره شوراها افزایش یابد.
تصویب لایحه مدیرتی شهری به معنای بازپس گیری استیضاح شهرداران از شورا نیست
معاون
شهرداری سازمان شهرداریهای و دهیاری کشوری با بیان اینکه با تصویب این
لایحه استیضاح و ساختار از شورا گرفته نمیشود، تصریح کرد: در صورتی که
شهرداری از ضوابط ،مقررات و مصوبات شورا تخطی داشته باشد، توسط خود شورا استیضاح خواهد شد که در واقع هما ن ضوابط قبلی حاکم است.
نوذرپور
با عنوان اینکه در این لایحه موارد بسیاری پیش بینی شده ،اظهار داشت: از اعضای
شورای شهر تهران و سایر شوراها انتظار داریم این لایحه را بدقت مطالعه کنند
چرا که قطعا تحقق دهنده آمال و آرزوهای مجموعه اعضای شوراهای کشور است
برگزاری انتخاب شوراها و شهرداران در یک مقطع مانع از کاهش هم راستایی آنان خواهد شد .
وی
در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم سبب کاهش هم
راستایی میان شورا و شهرداری نخواهد شد ،خاطر نشان کرد :اینکه هم اکنون رییس
جمهور و مجلس هر دو توسط مردم و در 2مقطع انتخاب میشود احتمال ناهم
راستایی بیشتر است تا اینکه هر دو دریک زمان انتخاب شده و هر دو از یک جریان
سیاسی باشند.
انتهای پیام/