سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

اخذ فرصتی دوباره از مجلس برای رفع نواقص طرح نجات تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد فرصتی یک ماهه از سوی مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه جامع تالاب‌ها از سوی دولت و رفع نواقص آن مورد موافقت خانه ملت قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید محمد مجابی از همراهی نمایندگان مجلس و قبول درخواستی که معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه کتبی از رئیس مجلس داشت، مبنی بر ایجاد فرصتی یک ماهه از سوی مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه جامع تالاب‌ها از سوی دولت، تشکر کرد و گفت: طرح نجات و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، طرح بسیار ارزشمندی است ولی نیاز به رفع برخی نواقص دارد.

معاون سازمان محیط زیست افزود: این طرح از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ارائه شده و مسائل مهمی همچون تأ‌مین حق آبه طبیعت و محیط زیست، تعیین مجازات برای متخلفان این حوزه و ضمانت‌های اجرایی قوی در آن لحاظ شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عدم تعیین راه حل برای تامین اعتبار مورد نیاز طرح، همچنین وجود برخی نواقص برای اجرایی شدن طرح را از جمله مواردی دانست که باید در لایحه دولت مورد توجه و رفع قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح در اختیار دولت قرار گیرد و چالش بهره برداری بی رویه و نادرست از منابع آبی در حوزه تالاب‌ها مورد بررسی جدی قرار جهت یافتن بهترین راه حل قرار گیرد، اضافه کرد: زمانی که موضوع در دستور کار دولت قرار گیرد، با شکل گیری انسجام و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی مدخل و راه کارهای اجرایی مشخص می تواند به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی که بیش از یک دهه است گریبانگیر کشور شده، اظهار داشت: کاهش نزولات جوی، بهره برداری نادرست از منابع آبی و تغییرات اقلیمی که منجر به کاهش بارندگی در ایران شده، آثاری سوء بر محیط زیست کشور داشته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بحران های متعددی که تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور با آن مواجه هستند و نمونه‌های بارز ان در ارومیه، هامون، گاوخونی و پریشان دیده می‌شود، گفت: خوشبختانه از مهم‌ترین اولویت‌های دولت، رفع چالش‌های تالابی کشور به ویژه در حوزه ارومیه است.

مجابی همچنین با تقدیر از نگاه مثبت مجلس به موضوع محیط زیست، افزود: اگرچه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دخیل در این موضوع در تمامی جلسات و برنامه ریزی ها شرکت داشتند، اما ایراداتی به طرح وارد است که باید در تدوین لایحه رفع گردد.

وی ضمن یادآوری این موضوع که یکی از راه کارهای قانون گذاری، در اختیار قرار دادن طرحی از سوی نمایندگان با امضای آن هاست، خاطرنشان کرد: زمانی که قرار است این طرح به صورت لایحه‌ای از سوی دولت ارائه شود باید جامع نگر تر و با در نظر گرفتن تمام جوامع مسئله و با در نظر گرفتن اعتباری مشخص باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آئین نامه داخلی مجلس این لایحه می‌تواند جایگزین طرح ارائه شده شود و در صورت تصویب نمایندگان و انجام چنین اقدامی، این طرح با قید یک فوریت به صحن علنی راه خواهد یافت.

مجابی تصریح کرد: بسیاری از موارد مربوط به مدیریت تالاب ها در حیطه اختیارات دولت و دستگاه‌هاست و این لایحه قرار است موارد کلی و جامعی را پوشش بدهد که نیاز به تصویب قانون در آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم در لایحه‌ای که ارائه خواهد شد مواردی از جمله مشکلات اصل 75 که بار مالی به دولت تحمیل می‌کند، را رفع و نظری تفاهمی بین مجلس و دولت به وجود آوریم.
انتهای پیام/
برچسب ها: تالاب ، دریاچه ، نجات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.