سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید این نوشیدنی خوشمزه برای اولین بار در ایران

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید نوشیدنی قهوه حاوی پودر گز و مغز پسته شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،طاهری، عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان تولید کننده این نوشیدنی جدید، اظهار داشت: کافی گز با تلفیق سنت و صنعت ایرانی به عنوان یک نوشیدنی جدید ابداع شده که در ترکیب آن از قهوه، پودر گز، 15 درصد مغز پسته، هل و زنجبیل استفاده شده است.

 

این نوشیدنی که طعمی مطبوع و کاملا متفاوت با کافی میکس معمولی دارد به دلیل استفاده از پودر مغز پسته، زنجبیل و هل، ارزش غذایی بیشتر و خواص سودمندی برای سلامت دارد و از ظاهر شکیل و کف پایدار برخوردار است.

 

وی با اشاره به ابداع فناوری پودر کردن گز در مسیر تولید این محصول خاطرنشان کرد: پودر نوشیدنی کافی گز در سه طعم کاکائویی، کلاسیک و کارامل عرضه شده و به صورت‌های مختلف از قبیل کافی گز گلاسه، میلک شیک و کافی گز لاته قابل سرو است.

 

طاهری با اشاره به تجاری‌سازی این دستاورد فناوری با همکاری یکی از واحدهای تولید گز اصفهان اظهار داشت: از دیگر دستاوردهای این واحد تحقیقاتی فناوری تولید پودر شیرین کننده بدون قند از گیاه استویاست.

 

وی خاطرنشان کرد: پودر شیرین کننده با استویا مخلوطی از ایزومالت، استویوسید (شیرین کننده استویا) و طعم دهنده وانیل است. این پودر کاملا طبیعی، بدون قند و بدون کالری است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر روزانه باشد.

 

طاهری تصریح کرد: گیاه استویا بومی کشورهای پاراگوئه و برزیل است و ظاهرا از هزار و 500 سال پیش مورد استفاده بوده است. برگ‌های خام استویا و پودر گیاهی سبز رنگ آن 10 تا 15 برابر شیرین تر از شکر بوده، پایداری حرارتی بالایی داشته و غیر قابل تخمیر و محافظت کننده دندان از پوسیدگی است. همچنین برخلاف شکر باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود؛ لذا در افراد مبتلا به دیابت و کسانی که از رژیم‌های غذایی کم انرژی استفاده می‌کنند، مناسب است.

 

وی اضافه کرد: پودر شیرین کننده با استویا می‌تواند برای شیرین کردن انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده شده و جایگزین شکر در فرمولاسیون انواع شیرینی، کیک و بیسکوییت، مربا، ژله و دسرها باشد.

 

طاهری در پایان کمبود نقدینگی و مشکلات جذب سرمایه را از مهمترین موانع توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناوری غذایی در کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری مناسب بخش خصوصی و حمایت دولت، زمینه توسعه بیش از پیش فناوری‌های غذایی در کشور فراهم شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.