سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سمینار تخصصی ارگونومی در صنعت خودرو مطرح شد

ارائه طرح عدالت بیمه به وزیر کار/ توجه به ارگونومی در سه پروژه تولید ال90

صبح امروز دومین سمینار تخصصی ارگونومی در صنعت خودرو در شرکت پارس خودرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دومین سمینار تخصصی ارگونومی در صنعت خودرو در محل شرکت پارس خودرو برگزار شد.
 
در ابتدای این همایش احمدوند دبیر همایش و مدیر بهداشت و ایمنی محیط کار و محیط زیست پارس خودرو، اظهار داشت: ارگونومی در سالم‌سازی و حذف یا تقلیل موارد خطرزای محیط کار نقش بسزایی دارد.
 
وی افزود: 70 درصد بیماری‌های شغلی مربوط به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی می‌شود از این رو توجه به ارگونومی به معنای "مهندسی بدن اسنان با محیط" می‌تواند در افزایش ضریب ایمنی و سلامت کارگران موثر باشد.
 
احمدوند تصریح کرد: البته توجه به ارگونومی فقط محدود به عوارض نمی‌شود و مسائل دیگری همچون بالا بردن بازده کاری، افزایش بهره‌وری، بها دادن به ارزش‌های انسانی و بهبود کیفیت محصولات را در بر می‌گیرد.
 
مدیر بهداشت و ایمنی محیط کار و محیط زیست پارس خودرو با بیان اینکه با توجه به نقش ارزشمند ارگونومی در صنعت خودروسازی فعالیت‌ها از سال 84 در مجموعه پارس خودرو آغاز شد، گفت: به صورت حرفه‌ای در سال 90 تکنیک ارزیابی مزدا را آغاز کردیم که یک تکنیک کاملا خودرویی است.
 
وی افزود: به کمک این تکنیک همه ریسک‌های ارگونومی تحت پوشش قرار گرفته و همچنین ارگونومی در سطح پارس خودرو نهادینه شده است.
 
وی به پروژه های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: در دو پروژه برلیانس و بی 90 ارگونومی حضور جدی داشت و در سال 93 سه پروژه عمده در بخش تولید ال90 به ارگونومی اختصاص یافت که انجام شدن این پروژه ها، نقش عمده‌ای در سالم‌سازی خواهد داشت.
 
ارتباط مستقیمی بین رضایت کارکنان و سوددهی بنگاه‌ وجود دارد

در ادامه آقامحمدی مدیرعامل شرکت پارس خودرو با بیان اینکه دو دیدگاه نسبت به ارگونومی در دنیا وجود دارد، گفت: طبق دیدگاه اول که در کشورهای توسعه‌یافته رواج دارد "رضایت شغلی" ارتباط مستقیمی برای دستیابی به اهداف سازمان داشته و برآیند کار را مفیدتر می‌کند.
 
وی افزود: نتیجه سرمایه گذاری برای ایجاد یک محیط عاری از خطر جلب رضایت کارکنان است که این موضوع تضمین‌کننده سود بنگاه، افزایش بهره‌وری، افزایش کیفیت و در نهایت جلب رضایت مشتری است.
 
آقامحمدی تصریح کرد: برای ایجاد  این محیط، بنگاه‌ باید نسبت به سرمایه‌گذاری زیر ساختی و فرهنگ کارکنان اهتمام ورزد که این نگرش حاکم در کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم که در کشورهای درحال توسعه رایج است ارتباط چندانی در دسترسی به اهداف سازمان و رضایت کارکنان وجود ندارد و محیط کار در این مجامع بسیار خشن و بدون محافظت است که در واقع این بنگاه‌ها بیشتر دنبال منافع زودگذر هستند.
 
مدیر عامل پارس خودرو تاکید کرد: واقعیت این است که ارتباط مستقیمی بین رضایت کارکنان که ارگونومی یکی از مواردش است، و سود دهی بنگاه و کسب رضایت مشتریان وجود دارد.
 
وی افزود: عدم توجه به ایمنی محیط کار موجب می‌شود پرسنلی که  می‌توانند 30 سال کارکنند تنها توان انجام 10 سال کار مفید را خواهند داشت.
 
آقامحمدی تاکید کرد: امیدوارم پارس خودرو بتواند تمام تلاش خود را به کار گیرد تا محیطی در شان پرسنل و کسب رضایتمندی آنان ایجاد کند.
 
استان تهران میزبان 2.5 میلیون کارگر/ ارائه طرح عدالت بیمه به وزیر کار
 
در ادامه این برنامه لطفی نژاد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه اگر در پی سالم‌سازی محیط کار نباشیم مهمترین عنصر خود یعنی نیروی انسانی را نابود کرده‌ایم گفت: درمرحله اول از ابزارهای قانونی و نهادهای درون کارگاهی باید استفاده کنیم چرا که استان تهران در بخش صنعت و خدمات و بازرگانی بسیار گسترده است.
 
وی افزود: 16 هزارو 500 کارخانه، شرکت و کارگاه بزرگ دارای پروانه بهره برداری در استان تهران داریم که در این بنگاه‌ها 2.5 میلیون کارگر مشغول به کار هستند یعنی 25درصد جامعه کارگری در استان تهران فعالند.
 
وی تصریح کرد: اما با این وجود تنها 75 نفر در اداره کل تعاون وکار و رفاه اجتماعی مشغول نظارت بر آنها هستند که تناسب جالبی ندارد.
 
لطفی نژاد ادامه داد: از این رو بحث ایجاد نهادهای درون کارگاهی تحت عنوان کمیته حفاظت برای نظارت بر محیط کار بسیار مصمم هستیم تا از این طریق بر محیط کار و عوامل بروز حادثه نظارت داشته باشیم.
 
به گفته وی از 75 کمیته حفاظت درسال 90 هم اکنون به 2415 کمیته حفاظت فنی و بهداشتی کار رسیده‌ایم.
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، با اشاره به اینکه موضوع دیگر در سالم‌سازی محیط کار و پیشگیری از حوادث موضوع بیمه است تصریح کرد: موضوع بیمه در کشور تاریک و غیر عادلانه طراحی شده است و تامین اجتماعی عدالت بیمه‌ای ندارد چرا که هم کارفرمایان کارگاه‌های ایمن و هم کارگاه‌های ناامن نرخ 20 درصد را برای بیمه می‌پردازند.
 
وی افزود: از این رو با توجه به اینکه باید جهت افزایش انگیزه برای سالم سازی محیط کار عدالت بیمه‌ای داشته باشیم طرحی را تحت همین عنوان به وزیر کار تقدیم کردیم تا هم هزینه‌ بیشتر بر بودجه دولت تحمیل نشود و هم ضایعات انسانی کاهش یابد.
 
وی اظهار داشت: تهران جزء 7 استان کشور از جهت ترکیب مسئولان ایمنی کانون انجمن صنفی ایمنی محیط کار است که امیدواریم در فرهنگسازی تلاش کند.
 
لطفی نژاد گفت: در بازرسی محیط کار شاخص های جدیدی را برای کمیته های برتر استان تهران منظور کردیم که شرکت پارس‌خودرو با عنوان یکی از کمیته‌ها اعلام شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.