سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

سماق‌کاری 15 هکتار از اراضی ملی طارم

15هکتار از اراضی ملی طارم سماق‌کاری شده است و امسال نیز به منظور توانمندسازی جوامع محلی، طرح کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی از جمله بنه، پسته، انجیر، انار ترش و بادام در اراضی ملی شهرستان طارم در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با اشاره به اینکه طرح مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی به صورت کاملا جدی توسط اداره منابع طبیعی طارم پی‌گیری می‌شود، گفت: از سال 82 مبارزه جدی با آفت اورس واش به صورت جدی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

فرخی با بیان اینکه در نوار شمالی شهرستان طارم و مرز استان گیلان، چمن‌های مناطق یاد شده به دلیل کاهش بارش باران خشک شده‌اند، افزود : خوشبختانه بحران آب موجود در شهرستان طارم، تاثیری در سرسبزی جنگل‌های طارم نداشته اما بر مراتع تأثیر منفی داشته است.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های طارم ارزش چوبی ندارند، تصریح کرد: جنگلهای طارم دارای ارزش اکولوژیکی بالایی هستند.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد گونه‌های گیاهی شهرستان طارم در دست نیست،ادامه داد: گونه‌های جنگلی غالب منطقه طارم شامل درختان ارس، بلوط، بنه، زالزالک، داغداغان، اوجا، گلابی جنگلی، انجیر، چنار و سیب جنگلی است.

فرخی اضافه کرد: درختچه‌هایی نظیر شیرخشت، سیاه تلو، آلبالو وحشی، پلاخور، گوجه وحشی و غیره از سایر گونه‌های شهرستان طارم است.

وی افزود: گونه گیاهی در حال انقراض در شهرستان طارم وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به سماق‌کاری 15 هکتار از اراضی ملی طارم در سال گذشته، تصریح کرد: به منظور توانمندسازی جوامع محلی، امسال طرح کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی از جمله بنه، پسته، انجیر، انار ترش و بادام در اراضی ملی شهرستان طارم در دست بررسی است.

فرخی با بیان اینکه ورود دام قبل از موعد (15 خرداد) به مناطق ییلاقی مانع از رویش کامل گیاه و بذرافشانی آن می‌شود، اظهار کرد: ورود دام بیش از ظرفیت به مراتع و چرای مفرط و بیش از حد گیاهان سبب نابودی نباتات می‌شود و برای هر مرتعی یک ظرفیت و توان چرا وجود دارد که استفاده بیش از آن سبب آسیب می‌شود.

وی میزان جرایم دریافتی در سال 93 را حدود 200 میلیون ریال اعلام کرد و گفت : نخستین اقدام اداره کل منابع طبیعی درباره دام غیر مجاز، اخراج از مراتع ییلاقی و سپس اخذ جرایم است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم آفت اورس واش را یکی از دشمنان اصلی جنگلهای اورس (اردوج) در شهرستان طارم عنوان و تصریح کرد : جنگل‌های مناطق شمال و شمال غربی طارم آلوده به آفت اورس واش هستند

فرخی ادامه داد: آفت اورس واش در دو تا سه سال اخیر با گسترش به جنگل‌های شمال و شمال غربی طارم نظیر باکلور جمال آباد، هزار رود و سیاوه رود رسیده است که در صورت حمایت مدیریت بحران استان زنجان و نیز سازمان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مبارزه خوبی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح مقابله با آفت اورس واش در شهرستان طارم بیش از یک دهه است که توسط واحد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان اجرایی می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در مورد نحوه آسیب زدن آفت اورس واش هم گفت: آفت اورس واش یک نوع گیاه همیشه سبز و شبیه برگ‌های اورس است که با نفوذ بذر بر روی ساقه و تغذیه از شیره درخت باعث خشک شدن شاخه بعد از آن شده و با گسترش بر روی کل درخت سبب خشک شدن درخت می‌شود.

فرخی با اشاره به اینکه آفت اورس واش بر روی درختان جوان مشاهده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: آفت یاد شده در یک دهه گذشته فقط در بخش شمال شرقی طارم و در جنگل‌های منطقه جیش آباد وجود داشت که در سال‌های گذشته به دلیل مبارزه گسترده، بیشتر مناطق آلوده به آفت اورس واش پاکسازی شد.



انتهای پیام/ش/ن



برچسب ها: زنجان ، سماق کاری ، اراضی ، طارم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.