سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام بان‌کی‌مون به مناسبت روز جهانی اسکان بشر

طی دهه گذشته، تلاش‌ها در راستای آرمان‌های توسعه هزاره موجب گردیده نسبت مردمی که در زاغه‌ها به سر می‌برند به نصف کاهش یابد. در عین حال طی همین دوره، گسترش سریع شهرنشینی، به ویژه در جهان در حال توسعه، شاهد افزایش جمعیت زاغه‌نشین شده است. در برخی نواحی مختلف جنوب صحرای آفریقا نزدیک به 70 درصد از ساکنان شهری در زاغه‌ها و مناطق مسکونی غیررسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، حلبی‌آبادها غالبا در نامرغوبترین و نامناسب‌ترین زمین‌ها مانند دشت‌های مستعد سیل همچنین دامنه تپه‌های شیب‌دار قرار دارند و عمدتا به شکل ذاتی نسبت به رخدادهای آب و هوایی شدید فزاینده‌ای آسیب‌پذیر هستند که عامل آن‌ها تغییرات اقلیمی است. بسیاری از مردم که در زاغه‌ها زندگی می‌کنند مجبور به مهاجرت به دلیل نبود فرصت‌ها در مناطق روستایی یا کشور مبدأ خود شده‌اند. آنان به گونه‌ای منظم از خدمات آب، سرویس‌های بهداشتی، برق و روشنایی خیابان‌ها بهره نمی‌برند. جرم، غالبا فراگیر است به ویژه زنان و دختران در معرض خطر هستند. بیکاری،مشاغل پاره وقت و هزینه حمل و نقل به مکان‌های دور برای کار به سختی‌های زندگی در زاغه‌ها می‌‌افزاید.
 
برای دستیابی به توسعه پایدار و زندگی شرافتمندانه برای همه، باید این مسائل حل شوند. امسال روز جهانی اسکان بشر به زاغه‌نشین‌ها اختصاص یافته است. غالبا مردم حاشیه‌نشین در غربت گمنامی به سر می‌برند یعنی هیچ آدرس یا آماری ندارند، همچنین  نمی‌دانند چه وقت اوضاع زندگی آنان بهبود خواهد یافت. با یادگیری از تجربیات زاغه‌نشین‌ها، طراحان و سیاست‌گذاران شهری می‌توانند رفاه بخش عظیمی از خانواده‌ بشری را بهبود بخشند. اجازه دهید به ندای مردمی که در زاغه‌ها زندگی می‌کنند گوش فرا دهیم تا دریابیم چه اقداماتی برای آنان مؤثر و چه کارهایی مؤثر نبوده و چه اقدامی نیاز به انجام است.
 
اینجانب در این روز جهانی اسکان بشر، دولت‌ها، بخش تجاری، مؤسسات علمی و سازمان‌های غیر دولتی را ترغیب می‌نمایم به زاغه‌نشین‌ها اجازه اظهارنظر داده و به آنچه می‌گویند گوش فرا دهند. ما فن‌آوری و دانش برای ایجاد شهرهای پایدار از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست را بر اساس راه‌حل‌های محلی داریم. تضمین اینکه شهرهای بزرگ و کوچک ما با طراحی و مدیریت خوب گسترش یابند، نه تنها برای رفع نیازهای مسکن جمعیت رو به رشد شهری ضروری است، بلکه برای مبارزه با تغییرات آب‌و هوایی، حفاظت از محیط زیست و حمایت توسعه پایدار نیز حیاتی است. اجازه دهید بر دستور کار شهری تمرکز نماییم که هیچ‌کس را پشت سر نگذارد.
 
* صدای ساکنان مناطق نابسامان شهری 

سازمان ملل متحد در سال 1985 به حمایت از برنامه‌های اسکان بشر و توسعه شهری طی اقدامی به یاد ماندنی در مجمع عمومی خود، اولین دوشنبه اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی اسکان بشر اختصاص داد. بزرگداشت این روز بهانه ایست برای پیمان به همه دست‌اندرکاران، متخصصان و پژوهشگران بخش مسکن و توسعه شهری که در راستای تحقق هدف ایجاد آینده‌ای بهتر و تأمین مسکن مناسب و درخور برای همگان تلاش می‌نمایند. چرا که بهبود کیفیت زندگی و ایجاد شرایط یکسان زیست برای تمامی شهروندان در مناطق به سامان و نابسامان شهری موفقیت جوامع را در مسیر حرکت به سوی جهانی با داشتن شهرهای بهتر و زندگی بهتر برای همگان هموار می‌کند. مسئولین و دست‌اندرکاران بخش با بزرگداشت این روز به جوامع مختلف یادآوری می‌کنند که توانایی و مسئولیت لازم را برای برنامه‌ریزی شهری مطلوب در جهت توسعه آتی شهرها در اختیار دارند.

از آنجا که یکی از دغدغه‌های اصلی جهان امروز در شکل‌گیری توسعه شهرها، مسائل مرتبط با مناطق نابسامان شهری می‌باشد، برنامه اسکان بشر ملل متحد عنوان «صدای ساکنان مناطق نابسامان شهری» را برای بزرگداشت این روز انتخاب کرده است. بزرگداشت این روز فرصت دوباره‌ایست برای مشمول کردن این مناطق و ساکنان آن‌ها در فرآیند مطلوب‌ توسعه شهری و بهبود کیفیت شرایط زندگی در این محلات.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسکن ، نوسازی ، حلبی آباد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.