سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

بزرگترین مرکز ترومای جنوب‌شرق کشور 65 سال قدمت دارد

بیمارستان شهید باهنر کرمان در حالی عنوان بزرگترین مرکز ترومای جنوبشرق کشور را یدک می‌کشد که به مرکز مراجعه بیماران استان‌های مختلف منطقه تبدیل شده و صدها نفر در سالن‌های بیمارستانی با قدمت 65 سال به دنبال کسب خدمات درمانی هستند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران،  وجود مراکز درمانی استاندارد و در دسترس برای مردم کرمان حکم شاهراهی حیاتی دارد، این استان بر روی کمربند زمین لرزه قرار گرفته است و طی 10 سال گذشته بیش از 50 هزار نفر بر اثر بروز زمین لرزه های مختلف در کرمان کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شاید یادآوری صحنه‌های زمین لرزه بم در این خصوص  ضرورت وجود بیمارستان‌های مجهز و مقاوم در مقابل زمین لرزه را بیشتر برای مسئولان تداعی کند، امدادگران و مردم پس از اینکه با هزاران مشقت مصدومان را از زیر آوار خارج می‌کردند و به بیمارستان می‌رساندند با صحنه‌ای نا امید کننده مواجه می‌شدند دیوارهای بیمارستان و اورژانس بم فرو ریخته بود و وسایل بیمارستان به محوطه آن منتقل شده بود و بیماران به ناچار از طریق فرودگاه به بیمارستان‌های شهرهای دیگر منتقل می‌شدند.

مرکز درمان بیماران حادثه دیده کرمان خود در مقابل حادثه مقاوم نیست

در چنین استان حادثه خیزی وجود مراکز امدادی و درمانی مقاوم اصلی انکارناپذیر برای مدیریت بحران است در غیر این صورت عواقب ناشی از زمین لرزه بیشتر خود حادثه برای آسیب دیدگان سنگین خواهد بود.

در این میان بیمارستان شهید باهنر کرمان که مرکز ترومای جنوب شرق کشور و استان کرمان محسوب می‌شود یکی از شلوغ ترین بیمارستان‌های شهر کرمان است هر چند در کرمان بیمارستانهای مجهزی مانند افضلی‌پور، شفا، سیدالشهدا، فاطمه الزهرا و پیامبر اعظم و چندین بیمارستان بخش خصوصی وجود دارد اما بیمارستان شهید باهنر کرمان به عنوان قدیمی ترین بیمارستان کرمان نقش تاثیرگذاری در زمان بروز حوادث در خدمات دهی دارد.

هر زمان از شبانه روز که به این بیمارستان مراجعه کنید سالن‌های قدیمی و گاه تنگ این بیمارستان مملو از بیماران صدمه دیده است که بعضا از استان‌های دیگر به کرمان مراجعه کرده‌اند و ضرورت بهبود وضعیت کنونی از مدتها قبل کاملا مشهود بوده است و به همین دلیل نیز کلنگ احداث بیمارستان جدید در محوطه بیمارستان قدیمی سالها قبل بر زمین خورده است اما کمبود امکانات و پیشرفت محدود این پروژه، آن را از لیست پروژه‌های تکمیلی در سال جاری خارج کرده است و احداث ساختمان جدید بیمارستان به کندی پیش می‌رود.

65سال از عمر ساختمان بیمارستان شهید باهنر می گذرد

رئیس بیمارستان شهید باهنر کرمان در گفتگو با مهر بر ضرورت تکمیل هر چه سریعتر ساختمان جدید این بیمارستان تاکید کرد و گفت: بیمارستان باهنر کرمان نخستین بیمارستان استان است و 65 سال قدمت دارد از سوی دیگر روند مراجعات به این بیمارستان صعودی است و باید هر چه زودتر از ساختمان جدید این بیمارستان بهره برداری شود.

مهدی احمدی‌نژاد افزود: استان کرمان طبق امار در بالای لبست استانهای حادثه خیز وجود دارد و بیمارستان شهید باهنر نیز به عنوان مرکز خدمات دهی به بیماران حادثه دیده در نظر گرفته شده است.

40 میلیارد برای تکمیل بیمارستان نیاز است

وی با اشاره به اینکه بیمارستان جدید برای تکمیل حداقل به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: پیشرفت فیزیکی این بیمارستان در حال حاضر 38 درصد است.

احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که این بیمارستان پس از تامین اعتبار در سال 94 به بهره برداری برسد.

وی گفت: برخی از بخش‌های این بیمارستان بازسازی و یا هم اکنون در صد بازسازی است و سعی شده با راه اندازی بخشهای تخصصی جدید و توسعه ظرفیت‌های درمانی بتوانیم خدمات مطلوب تری به بیماران ارائه دهیم.

رئیس بیمارستان شهید باهنر کرمان افزود: یکی از بخشهایی که به طور کامل بازسازی شده است بخش سی سی یو بیمارستان می باشد.

رفت و آمد مسئولان ملی در بیمارستان جدید شهید باهنر

وی ادامه داد: ما روزانه با میزان مراجعات بسیار بالایی مواجه هستیم و در واقع با توجه به وضعیت فیزیکی بیمارستان حجم مراجعات بیشتر از توان پاسخگویی است اما با مدیریت امکانات و خدمات شبانه روزی پرسنل خدمات رسانی به تمام بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می کنند انجام می‌شود.

این بیمارستان از جمله طرحهایی است که مورد توجه مسئولان استانی و ملی نیز قرار گرفته است بطوریکه از ابتدای سال جاری تا کنون معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت از این پروژه بازدید کرده اند اما نتیجه نهایی این بازدید ها اختصاص 5 میلیارد تومان برای ادامه روند احداث بیمارستان است اما با توجه به نیاز 40 میلیارد تومانی بیمارستان به بودجه عملیات احداث به کندی پیش می رود و تمام امید مسئولان استان کرمان به اختصاص بودجه سال آینده برای تسریع در روند احداث است.

سالانه 80 هزار نفر به بیمارستان مراجعه می کنند

مهرداد نوروزی، پزشک کرمانی که پیش از این ریاست این بیمارستان را بر عهده داشت هم در گفتگو با مهر اظهارداشت: سالانه در این بیمارستان به طور متوسط 80 هزار بیمار پذیرش می شود و یکی از پر مراجعه ترین بیمارستانهای استان کرمان است.

وی تصریح کرد: با این حجم بالای مراجعه ساختمان جدید پاسخگو نیست و باید برای احداث سریعتر ساختمان جدید اعتبار لازم اختصاص یابد و در این صورت خدمات مناسبتری به بیماران ارائه می شود و از ساختمانی مقاوم در مقابل بیمارانی که خود حادثه دیده هستند برخوردار خواهیم بود.

نوروزی ادامه داد: ساختمان کنونی در سال 1328 ساخته شده است و توان لازم برای خدمات رسانی به بیماران را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این بیمارستان دارای بخشهای مختلفی از جمله ارتوپدی، جراحی اعصاب، جراحی عمومی، آنکولوژی و اورژانس می باشد.

نوروزی افزود: طبق امار سالانه در این بیمارستان حداقل 18 هزار مورد عمل جراحی صورت می گیرد و حداقل 30 هزار نفر بستری می شوند و حجم بالایی از بار خدمات درمانی استان بر دوش بیمارستان شهید باهنر است.

ارائه خدمات فوق تخصصی به بیماران

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از بیمارانی که به این مرکز مراجعه می کنند به دلیل انجام خدمات فوق تخصصی بیمارستان از استانهای مجاور هستند و تنها راه افزایش خدمات به این بیماران شتاب بخشیدن به احداث بیمارستان جدید است.

بیمارستان شهید باهنر کرمان در مرکز این شهر واقع شده است و در دسترس ترین بیمارستان برای مردم کرمان است

این مرکز درمانی در سال 1328 با پيگيري و تلاشهای مرحوم دكتر سید علی اکبر میرحسینی وكيلي و نظارت میرزا محمود سام زاده ساخته شد  و نخستین رئیس این بیمارستان نیز دکتر وکیلی بود که این بیمارستان را با 80 تخت افتتاح کرد.

این بیمارستان که از جمله مراکز آموزشی و درمانی است شامل خدمات درمانی گروه های جراحی مغز و اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل، جراحی عمومی،  هماتوانکولوژی، بخش جراحی فک و صورت، بخش جراحی کلیه و مجاری ادرار، بخش داخلی، واحد سنگ شکن، اورژانس و بخش های متعدد مراقبتهای ویژه به همراه آزمایشگاه، رادیولوژی و CT، پاتولوژی و فیزیوتراپی، داروخانه، درمانگاههای تخصصی و فوق تخصصی، کلینیک دیابت استان و استومی، درمانگاه طب سنتی و کلینیک سلامت بانوان است.


انتهاي پيام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.