سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

تنها پنج درصد بانوان ایرانی خون اهدا می‎کنند

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: میزان اهدای خون بانوان در برخی از کشورها بیش از 50 درصد است در حالی که این رقم در ایران به حدود پنج درصد می رسد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران؛اسماعیل پوریانی خواستار افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون شد و افزود: از مجموع 68 هزار نفر اهدا کننده خون در شش ماهه نخست امسال در مازندران، تنها 2 هزار و 237 نفر زن بودند.
 
وی با اشاره به مشارکت کم بانوان این استان در اهدای خون گفت: میزان اهدای خون بانوان در کشور به تبع آن در این استان نسبت به میزان جهانی پایین است.
 
برخی کارشناسان شیوع کم خونی در میان بانوان را یکی از عوامل موثر در کاهش اهدای خون در میان این قشر می دانند در حالی که بر اساس اعلام سازمان انتقال خون ایران، شیوع کم خونی در میان بانوان تنها 20 درصد است.
 
پوریانی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون بانوان در جامعه اظهار داشت: ضروری است اهمیت و جایگاه اهدای خون برای همه بویژه بانوان بیشتر تبیین شود.
 
به گفته مدیرکل انتقال خون مازندران، از آنجا که تاکنون در زمینه آگاهی بخشی به زنان در زمینه فواید اهدای خون اقدام مناسبی صورت نگرفته است، این قشر تمایل کمتری به مشارکت در این کار دارند.
 
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه های گروهی در نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون در قشر بانوان افزود: بانوان بنیان خانواده را تشکیل می دهند بنابراین آنان با اهدای خون علاوه بر شناخت کامل از خون و مراقبت های خونی، سلامت جسمی خود را تضمین می کنند.
 
پوریانی، مازندران را به علت جمعیت زیاد بیماران خاص، گردشگر پذیری، شمار زیاد تصادفات جاده ای، وجود مراکز جراحی قلب و دانشگاه علوم پزشکی، دومین استان مصرف کننده خون در کشور از نظر جمعیت معرفی کرد.
 
مدیر کل انتقال خون مازندران با بیان این که هر فرد داوطلب با اهدای خون جان سه نفر را نجات می دهد، گفت: انتقال خون مازندران تا سال 91 وارد کننده خون بود ولی از سال 92 در این زمینه به خودکفایی رسیده است.
 
وی به ارتباط تاثیرگذار اهدای خون با سلامتی افراد اهداکننده اشاره و تاکید کرد: با افزایش شمار جمعیت بانوان اهداکننده خون، خودکفایی مازندران در بخش تامین خون مورد نیاز بدون دغدغه ادامه خواهد یافت.
 
بر اساس آمارهای رسمی، در هر دقیقه، هشت نفر در ایران به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند.
 
پوریانی یادآور شد: در شش ماه نخست امسال 95 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در بین مراکز درمانی و بیمارستان های استان مازندران توزیع شده است.
 
به گفته وی، بیماران خاص سالانه بیش از 60 درصد از خون های اهدایی فرآوری شده در این استان را مصرف می کنند.
 
مدیرکل انتقال خون مازندران تولید سالانه انواع خون در مازندران را 160 هزار واحد و شمار اهداکنندگان خون سال گذشته در استان را 128 هزار و 500 نفر عنوان کرد.
 
وی تصریح کرد: پارسال 160 هزار و 600 واحد خون و فرآورده های خونی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش
برچسب ها: خون ، بانوان ، مازندران ، ساری ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.