سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

" چورکين":عمليات آمريکا در خاک سوريه بايد با هماهنگی سوری ها باشد

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت اگر ائتلاف مخالفان سوری در مذاکرات ژنو با پیشنهاد دولت سوریه برای جنگ مشترک علیه تروریسم موافقت کرده بودند شاید اکنون شاهد این گونه تحرکات تروریستی نبودیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسکای نیوز؛ ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه اختصاصی این شبکه در پاسخ به پرسشی درخصوص مواضع رسمی این کشور درباره ادامه عملیات نظامی در عراق و سوریه گفت: تهدیدات در این دوکشور تهدیداتی تروریستی است و ما از سالها پیش این مطلب را گفته ایم و در شورای امنیت و سازمان ملل همواره این موضوع را پیگری کرده ایم و اکنون معتقدیم که باید با داعش و دیگر گروههای تروریستی برخورد قاطعانه شود اما ما یک نگرانی داریم و آن بمباران خاک سوریه بدون موافقت دولت دمشق است. جامعه بین المللی باید اولویت های خود را به نحو صحیحی تنظیم کند. اکنون نخستین اولویت، مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه است. هرکس می خواهد با این گروهها مقابله کند باید هماهنگی بعمل بیآورد. دولت سوریه از سالها پیش مشغول جنگ با داعش است و طبعا ضروریست که در این خصوص با دولت سوریه هماهنگی شود.
خبرنگار اسکای نیوز گفت: به نظر می رسد دولت سوریه مخالفتی با این موضوع ندارد و آقای ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه گفت، دولت سوریه مخالفتی با عملیات فعلی در آسمان سوریه ندارد چرا روسیه مخالفت می کند ؟ چورکین در پاسخ گفت: ما مخالف نیستیم اما می گوئیم که اینجا مشکلی حقوقی وجود دارد. دولت سوریه طبعا تاوقتی که به مواضع دولت این کشور تعرض نشود مخالفتی با این عملیات نخواهد داشت. آمریکائی ها به دولت سوریه اطمینان داده اند که به مواضع دولت سوریه تعرض نخواهند کرد اما علامت سوالهایی وجود دارد. دولت سوریه موافقت خود را به آمریکا اعلام نکرده است. همان گونه که می دانید متحدان آمریکا نیز این موضوع رادرک می کنند و انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که در این ائتلاف درخصوص عراق مشارکت می کنند اما در خصوص سوریه این کار نمی کنند. آنها می دانند که این اقدام مشکلی حقوقی دارد و به همین علت خود را از مشکل سوریه دور نگه داشته اند.
وی در بخش دیگری گفت: آمریکا باید به شورای امنیت مراجعه کند تا مجوزهای قانونی کسب کند و با دولت سوریه هماهنگی به عمل بیاورد.
چورکین در پاسخ به این سوال که آیا شما نگران هدف قرار گرفتن مواضع دولت سوریه هستید گفت: بله طبعا. وقتی با دولت سوریه هماهنگی صورت نگیرد ممکن است این اتفاق روی دهد. اکنون نیز گزارشهایی وجود دارد که نشان می دهد برخی مناطق هدف قرار گرفته متعلق به تروریست ها نبوده است. بنابراین نبود هماهنگی صحیح ممکن است پیامدهای پیش بینی نشده ای داشته باشد. با توجه به اوضاع کنونی نبود این هماهنگی می تواند منجر به قربانی شدن غیرنظامیان بیشتری و نابودی تاسیسات زیربنائی شود. این درحالیست که می شد این حملات را با هماهنگی کامل سیاسی و امنیتی انجام داد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از روسیه رسماً خواسته شده است به این ائتلاف بپیوندد؟ اظهار کرد: هرگز، آمریکا در این خصوص با ما تماسی نداشته است و این بهترین نشانه اولویت بندی های غیرمناسب است. برکسی پوشیده نیست که روابط ما با آمریکا به سبب اوضاع اوکراین در شرایط خوبی نیست. اما آنها بارها اعلام کرده اند که فاصله شان را با روسیه حفظ خواهند کرد. آمریکا به سبب اختلافات سیاسی از رایزنی با ما درباره مبارزه با تروریسم خودداری کرده است و این اشتباه بزرگی است. زیرا مبارزه با تروریسم اولویت نخست جامعه بین المللی است و همه کشورهای جهان باید در این خصوص بایکدیگر روابط قوی داشته باشند. ما در این خصوص ارتباطهایی داشته ایم اما آنها مدتیست که اختلالاتی در این ارتباطها ایجاد کرده اند که البته ما از این موضوع متأسفیم.
ویتالی چورکین در پاسخ به این پرسش که روسیه برای مقابله با داعش و دیگر سازمانهای تروریستی در سوریه و عراق چه خواهد کرد؟ گفت: پیش از آنکه آمریکا وارد عمل شود ما با دولت عراق در تماس بوده ایم و کمکهای نظامی برای مبارزه با تروریسم به عراق و سوریه داده ایم.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در بخش دیگری گفت: آمریکائی ها همواره برای تصمیم گیری در هرکاری وقت زیادی صرف می کنند و در خصوص مبارزه با تروریسم در عراق نیز تاخیر زیادی داشته اند و اشتباهات زیادی درخصوص گفتگو با مقامات عراقی درباره آنچه آنها باید به جای مداخله نظامی انجام می دادند مرتکب شدند. من معتقدم آمریکائی ها باید زودتر وارد عمل می شدند.
چورکین در پاسخ به این پرسش که آیا شما هم به مانند بسیاری که اعتقاد دارند در آینده نیاز به مداخله زمینی نیز مشخص خواهد شد ، معتقدید حملات هوائی اهداف مورد نظر را محقق نخواهد کرد؟ گفت: من نمی دانم که رسانه ها درباره این موضوع چه گفته اند اما این پرسش اکنون مطرح است. آمریکا می گوید قصد مداخله زمینی ندارد دولت عراق نیز می گوید که خواستار مداخله زمینی نیست. سوریه نیز همینطور.
وی در بخش دیگری درخصوص راه حل مورد نظر برای حل بحران سوریه گفت: ما باید به دنبال راه حل سیاسی باشیم. دمیستورا به کار خود در دمشق ادامه خواهد داد. ما معتقدیم که اوضاع کنونی اقتضا می کند که بر اقدام سیاسی تمرکز شود. روسیه در تماس با دولت سوریه در این زمینه تلاش می کند.
چورکین اضافه کرد: نشست ژنو هنوز اساس کار ما برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی است. مخالفان سوری و آمریکا که از آنها حمایت می کند مرتکب اشتباه بزرگی شدند. دولت سوریه در مذاکرات ژنو پیشنهاد مشارکت برای مبارزه با تروریسم را مطرح کرد زیرا این امر اولویت دارد. اما مخالفان، این موضوع را رد کردند و خواستار تمرکز بر بحث درخصوص تشکیل دولت انتقالی در سوریه شدند و به نظرم به این شکل مرتکب اشتباه بزرگی شدند. اگر آنها با جنگ علیه تروریسم موافقت کرده بودند، شاید اکنون شاهد این گونه اقدامات تروریستی نبودیم. ثانیا این جنگ مشترک می توانست هسته های دولت انتقالی را برای آینده تشکیل دهد. البته سخن گفتن در این خصوص با توجه به عدم دیدار هیئت ها با یکدیگر ساده نیست. اما مبارزه مشترک با تروریسم می تواند نقطه آغاز دستیابی به راه حل سیاسی باشد. من متاسفم که در دو دور مذاکرات ژنو این امر محقق نشد. اما معتقدیم بیانیه ژنو مبنای این مذاکرات بوده است همچنان روی میز است و این روند هنوز به طور کامل کنار گذاشته نشده است. کسی هنوز از مرگ مذاکرات ژنو خبر نداده است و دمیستورا همچنان می تواند از این بیانیه استفاده کند و جامعه بین المللی می تواند بر آن تمرکز داشته باشد.


انتهای پیام/
برچسب ها: چورکین ، سوریه ، دمشق ، روسیه ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.